The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
dialecten  
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #1
dialecten
Dialecten...
Sommigen onder ons halen er hun neus voor op.
Anderen, beweren dat het een stuk cultuur is.
Wat mij persoonlijk betreft, is het een stukje van 'ons', en zeker een plaats op cultuur waard.

Toevallig dit tegen het lijf gelopen.
Mss wat eenvoudig, maar toch tof gedaan van die studenten.

Ik zelf ben spijtig genoeg opgebracht in het AN en spreek eigenlijk met moeite een 'echt' dialect.
Ze begrijpen, dat valt wat mij betreft wel vrij goed mee.
Moeder van de Vlaanders, vader van Antwerpen en een nonkel die in de Limburg woonde.

Heb je zo'n mooie, eigen woordjes uit jullie streek, post ze hier gerust, met een kleine beschrijving misschien derbij. Smile
24-02-2011, 04:16
Amedee Offline
Full member

Bericht: #2
RE: dialecten
Bij ons spraken de volwassenen (Leuvens) dialect onder mekaar, tegen kinderen werd AN gesproken. Kinderen onder mekaar spraken ook AN , maar vanaf je 18de werd je verondersteld van ook dialect te spreken met volwassenen maar nooit tegen iemand die jonger dan 18 was. Deed je dat wel , dan kreeg je een een pouse ( een preek)

paar woorden :

een krakkebaas = bosbes
een zieebeis = rode aalbes
takkeud = akkoord
een snoester = bolster
een matris = baarmoeder
transjeire = beslissen
d'affektose = de bestemming
labberlotte = op zwier gaan/uitgaan
nen evjè = wastafel
ne shamateur = goochelaar
een tres = vlecht
ne sjeit = staart
kolèk : flauw (voor personen)
fla = zonder zout
wèpsig = niet gekruid
een boets = deuk
nen issier = deurwaarder
ne fis = bunzing
ne zwikzwak = mager persoon
e kabberdoesjke = bordeel
nen ieekeitel = eekhoorn
een hanneke = ekster
ne jèsdarm = endeldarm
een aar = ei
een oor = (hoofd)haar
een uer = oor
een ueg = oog
nen èchel = bloedzuiger
erres = hoorn
ne fafoel = modegek ( man)
een pintaan : kreng van een vrouw
een lieer = zeemvel of ladder
nen oechel = struik
ne mèttekou = aap
mèttele = knoeien/sukkelen
broë = smeren of beleggen van brood
nen bou = belegde boterham
nen arèdè = dikke snee brood
e silvoeplèkke = dunne snee brood

(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-02-2011, 17:52 door Amedee.)
24-02-2011, 17:51
Rodin Offline
Full member

Bericht: #3
Amai mijn klak Amedee jong, als we elkaar ooit eens treffen praat maar A.N of we gaan elkaar niet verstaan.
Ik persoonlijk praat altijd mijn dialect, zelf hier aan de kust maar het is makkelijk te verstaan.
Kennen jullie José Decauwer, diene typ van de koers, of die gast van Hooverphonik?
Dat is mijn dialect.
Wat me wel opvalt hier in West-Vlaanderen is als de mensen horen dat je niet van hier bent ze automatisch overschakelen op A.N hoe moeilijk het ook voor hen is maar ze doen tenminste hun best dat zie ik een Antwerpenaar niet zo vlug doen.
24-02-2011, 20:04
Amedee Offline
Full member

Bericht: #4
De meesten gaan niet meteen AN spreken maar een tussentaal die iedereen min of meer begrijpt. Het is pas als 2 (of meer natuurlijk) van hetzelfde dialect tegen mekaar bezig zijn dat ge er als buitenstaander een heel pak minder tot niks van verstaat.
Ik woon nu amper 7km van Leuven maar hier spreken ze een heel ander dialect en dan alleen de ouderen ( 60+) voor de rest is het allemaal tussentaal.

vb. Bloot in 't leuvens = bloeët
Bloot in't dialect waar ik nu woon = moeienox

kruisbes in't leuvens = knoesel
kruisbes in't dialect hier = kronsel.

fopspeen in't leuvens : een laa
fopspeen in't dialect van hier : een tèt

uurwerk in't leuvens: een orloge
uurwerk in 't dialect hier = een leuze

24-02-2011, 21:15
Rodin Offline
Full member

Bericht: #5
(24-02-2011, 21:15 )Amedee schreef: De meesten gaan niet meteen AN spreken maar een tussentaal die iedereen min of meer begrijpt. Het is pas als 2 (of meer natuurlijk) van hetzelfde dialect tegen mekaar bezig zijn dat ge er als buitenstaander een heel pak minder tot niks van verstaat.
Ik woon nu amper 7km van Leuven maar hier spreken ze een heel ander dialect en dan alleen de ouderen ( 60+) voor de rest is het allemaal tussentaal.

vb. Bloot in 't leuvens = bloeët
Bloot in't dialect waar ik nu woon = moeienox

kruisbes in't leuvens = knoesel
kruisbes in't dialect hier = kronsel.

fopspeen in't leuvens : een laa
fopspeen in't dialect van hier : een tèt

uurwerk in't leuvens: een orloge
uurwerk in 't dialect hier = een leuze

Jaja ik begrijp wat je bedoeld, natuurlijk schakelen die mensen niet over op AN maar ze proberen wel hun dialect wat begrijpelijker te maken op zijn Piet Huysentruits ze doen tenminste hun best.
Ik persoonlijk heb geen probleem om ze te verstaan (ne platte Bruggeling, Oostendenaar of mensen uit de westhoek, Wervik,Ieper en die kanten niet meegerekend) dan moet ik ook wel eens vragen sorry zenne een beetje trager svp.
Dat bedoel ik Amedee.
Een ding is zeker ik zou het erg vinden als de dialecten zouden verdwijnen op termijn.
In mijn geboortestreek kon ik zelfs horen uit welke straat ze kwamen. (ik ben van Temse)
24-02-2011, 21:44
L'Ap Sswanz Offline
D'n forum dwaes

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
Oh oh, dialect. Sick
Ik kom van origine uit de Zaanstreek (Noord Holland) maar goddank spreek ik het niet.
Van huis uit spraken we zo Nederlands mogelijk, mijn vader een Fries (de enige andere officiële taal van Nederland) sprak ook gewoon Nederlands.
Ik heb ook helemaal niets met dialecten, vind het vaak eerder een verkrachting van de stembanden dan een taal.
Ik versta het wel een beetje, Limburgs, Fries, Gronings, Drents en Achterhoeks, maar om nu te zeggen dat het mooi is, nee.
Ik vind taal sowieso niet iets dat mooi hoeft te zijn, het is een gebruiksmiddel, net als wc-reiniger of een schoenveter, die gebruik ik ook niet vanwege het design maar louter vanwege de werkzaamheid.
Mooi is voor mij iets heel anders als het expres moeilijk uitspreken van woorden.
Waar ik nu woon spreken ze 3 verschillende dialecten, dacht je nu echt dat ik moeite ging doen om al die woordjes te onthouden, ze spreken maar Nederlands en als ze dat niet willen luister ik niet.
Toen ik nog leidinggevend was op het slachthuis, de plek waar alle boeren komen werken, waren er altijd wel een paar slimpies die in het Drents of Gronings iets aan mij vroegen, dan stelde ze ik gewoon voor de keus, Nederlands of niets.
Natuurlijk vonden zij dan dat ze dialect mochten spreken tegen mij, maar als ze bijvoorbeeld een dag vrij hadden gevraagd kwamen ze er snel achter dat ik dat helaas niet begrepen had.

Ieder vogeltje moet vooral zingen zoals het gebekt is, prima, maar verwacht niet dat dit vogeltje er naar luisterd.
Oh ja, ik heb nog wel mededogen met mensen die vanwege hun leeftijd (de zeer oude van dagen) amper Nederlands spreken, bij hen doe ik wel moeite om hen te verstaan.

Ik heb de Ziekte van Wijkel; Best wel aardig, af en toe een eikel.
Biggrin3 gnagnagnagna
25-02-2011, 13:06
Amedee Offline
Full member

Bericht: #7
(24-02-2011, 21:44 )Rodin schreef: Een ding is zeker ik zou het erg vinden als de dialecten zouden verdwijnen op termijn.
In mijn geboortestreek kon ik zelfs horen uit welke straat ze kwamen. (ik ben van Temse)

Helaas, ze zijn al aan het verdwijnen. vele "jongeren" kennen al die sappige woorden of uitdrukkingen al niet meer. Ik merk dat zelfs bij mijn eigen kinderen. Die begrijpen de woorden wel maar ze kunnen ze bijv. niet met de juiste tongval uitspreken , lezen of schrijven.

Doet me ineens aan iets grappigs denken. De zus van mijn grootvader kon eigenlijk niet echt AN spreken maar dialect tegen kinderen mocht ook niet dus poetste ze haar dialect op.
" luept up de broë annes smousjtert aa snoeefsjeppers mei mous " werd dan
" loop op de braai anders smeustert ge uw snuifscheppers met moos" terwijl het moet worden :
" loop op het voetpad anders besmeur je je schoenen met modder" Biggrin2

"nemda brioule" werd "neem u brioullen" = koop nectarines ( neem een nectarine = nèmt een brioul)

(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-02-2011, 13:40 door Amedee.)
25-02-2011, 13:38
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #8
(24-02-2011, 20:04 )Rodin schreef: Amai mijn klak Amedee jong, als we elkaar ooit eens treffen praat maar A.N of we gaan elkaar niet verstaan.
Ik persoonlijk praat altijd mijn dialect, zelf hier aan de kust maar het is makkelijk te verstaan.
Kennen jullie José Decauwer, diene typ van de koers, of die gast van Hooverphonik?
Dat is mijn dialect.
Wat me wel opvalt hier in West-Vlaanderen is als de mensen horen dat je niet van hier bent ze automatisch overschakelen op A.N hoe moeilijk het ook voor hen is maar ze doen tenminste hun best dat zie ik een Antwerpenaar niet zo vlug doen.

Daar word ik nu een beetje verdrietig van sé. Ik ben in Schoten geboren, dus niet in centrum Antwerpen. Maar ik ken toch genoeg Antwerpenaars die heel vriendelijk zijn en joviaal. En waarom zouden ze geen A.N. spreken als ze horen dat je niet van A'pen bent of hen niet goed begrijpt, ze gaan anders goed over in het Engels, Spaans, Frans, Duits, Spaans enzovoort tegen toeristen die een vraag stellen.

Maar alla...dialect. Om te beginnen maar een paar woordekens...'t is een beetje laat aan het worden, de inspiratie is aan het indutten.

Rolluik = een blaffetuur
terwijl = swenst
spannentrap = wondpleister
schoeffeleer = gulzigaard
schattepatat = een schatje

01-03-2011, 04:52
Rodin Offline
Full member

Bericht: #9
Maar neen teigetje, ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik bedoel gewoon dat een Antwerpenaar denkt dat zijn dialect zomaar klakkeloos verstaan word door eender wie.
Er is hier een caféke waar veel Antwerpenaars die hier op verlof zijn eens iets gaan drinken (veertig procent van het clienteel) je valt dan in een compagnie West-Vlamingen en Antwerpenaars door elkaar en echt zenne je bent misschien een uitzondering dan maar ik zie hier regelmatig eens iemand van hier met een fronsende blik naar mij kijken zo van, Rodin wat zegt die nu ik versta er gene zak van.
En bij mij als Oost-Vlaming lukt het ook niet West-Vlaams, ik krijg het gewoon niet uit mijne bek.
03-03-2011, 01:44
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
(03-03-2011, 01:44 )Rodin schreef: Maar neen teigetje, ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik bedoel gewoon dat een Antwerpenaar denkt dat zijn dialect zomaar klakkeloos verstaan word door eender wie.
Er is hier een caféke waar veel Antwerpenaars die hier op verlof zijn eens iets gaan drinken (veertig procent van het clienteel) je valt dan in een compagnie West-Vlamingen en Antwerpenaars door elkaar en echt zenne je bent misschien een uitzondering dan maar ik zie hier regelmatig eens iemand van hier met een fronsende blik naar mij kijken zo van, Rodin wat zegt die nu ik versta er gene zak van.
En bij mij als Oost-Vlaming lukt het ook niet West-Vlaams, ik krijg het gewoon niet uit mijne bek.

Da es omdat je jun muille nie verre gennog opendoe.

Verder alles wat platter zeggen, minder ar-ti-cu-le-ren en de laatste letters inslikken in plaats van uit te spreken.
Dit kan al veel helpen. lol

Trouwens veel verschil in streek ook dat West-Vlaams.
Met dit leer je al een beetje de taal uit mijn streek.
Oostends, of Iepers ligt daar dan weer mijlen ver van. Daar heb ik soms ook moeite mee, alhoewel mijn vader van geboorte, van de streek rond Ieper afkomstig is.
Naar 't schijnt praten wij hier ook wat platter dan in de omliggende steden. Frown

06-03-2011, 11:02

Keywords:
een aar, een ueg, nen oechel, nen bou, blaffetuur