The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Domicilie en belastingen  
tatooke Offline
Full member

Bericht: #1
Domicilie en belastingen
Zolang je domicilie in Belgi? (of Nederland) staat - dat betekent zolang je ingeschreven bent in het Belgisch (of Nederlands) bevolkingsregister - moet je belastingen betalen op alles wat je verdient in dat land. Dat betekent dat alle gelden die terechtkomen op je rekening in dat land belastbaar zijn. Zelfs al heb je dat geld verdiend door arbeid in het buitenland, en is er geen Belg of Nederlander aan te pas gekomen, je zal het moeten kunnen verantwoorden.
Wanneer je effectief in het buitenland gaat wonen, moet je je in principe uitschrijven uit het bevolkingsregister van je land van oorsprong. Je moet dan een nieuw domicilie in het buitenland aangeven. Op deze manier krijg je geen belastingsbrief meer, moet je gelden die eventueel nog op je Belgische of Nederlandse rekening toekomen niet verantwoorden, of anders gezegd: je bent niet meer onderheving aan het Belgische of Nederlandse belastingssysteem. Je kan echter ook opteren om je niet uit te schrijven en je domicilie bvb. bij je ouders te laten zetten, dit hangt af van je persoonlijke situatie en eventuele sociale voorzieningen waar je nog gebruik wilt van maken.
Gelden op spaarrekeningen in het land van oorsprong zijn nog steeds onderhevig aan roerende voorheffing op rente-inkomsten, in Belgi? is dat 15 procent. De meeste banken houden deze belasting automatisch af, dus zelf moet je niets aangeven.
Opmerking:
??nmaal uitgeschreven is je Belgisch of Nederlands paspoort niet meer geldig, enkel je internationaal paspoort heeft waarde. Je hebt ook geen rijksregisternummer (of sofinummer) meer, en geen SIS-kaart. Ziekteverzekering kan je nog krijgen in je land van herkomst, maar enkel via priv?-instellingen die formules aanbieden voor emigranten, en dus niet gekoppeld zijn aan je werk in het land van oorsprong. Je bent ook niet meer verplicht om te gaan stemmen, en je pensioen moet je zelf opbouwen.
http://www.emigrant.be/blog/domicilie-en-belastingen/
16-05-2010, 11:47
Leonie Offline
Full member

Bericht: #2
Re:Domicilie en belastingen
Als je in frankrijk gaat wonen , moet je , je in belgie afschrijven op het gemeentehuis , maar in frankrijk is domicileren niet verplicht .
Het beste is evenwel da je U laat registreren op de belgische ambassade in parijs , die zorgen dan voor een aangepaste indentiteitskaart .

Eigenlijk is verhuizen naar frankrijk gemakkelijker dan verhuizen in belgie .

De sociale zekerheid is hier stukken beter dan in belgie , hier laat je U inschrijven in de ziekenkas ( je moet wel werk hebben of pensioen of zo = formulier E121 ) je laat je bij de CPAM ( franse nationale verzekering ) inschrijven , en enkele maanden later is alles in orde .
Wil je nog een hospitalizatie verzekering nemen , stellen ze hier geen vragen over , kost ook niet zo veel als in belgie , en is ineens je REM GELD bij dokter of apotheker erin begrepen .
Dit wil dus zeggen , dat ik hier een doktersbezoek doe me dit 0 ? kost , ga ik dan met een briefje van de dokter naar de apotheker kosten die medicatie me eveneens 0 ?
Bovendoen moet je na een doktersbezoek hier , niet elke keer met een papier naar de ziekenkas zoals in belgie,doch gaat dit automatisch.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-05-2010, 12:29 door Leonie.)
16-05-2010, 12:21
tatooke Offline
Full member

Bericht: #3
is in Nederland ook niet zo'n systeem?(ziekte verzekering) maar dan veel duurder ? deze formule komt me bekend voor . de nederlanders betalen heel veel dacht over de 200 euro maandelijks over per trimester , ook als ze niet ziek zijn betalen zij ,maar medicatie en ziekenhuis is dan inbegrepen daar is het echt vrij duur ken iemand die daar steen en been klaagt . Che zal hem ook wel kennen
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-05-2010, 12:43 door tatooke.)
16-05-2010, 12:38
Leonie Offline
Full member

Bericht: #4
Een SIS kaart , noemt hier in frankrijk een CARTE VITAL .

Om je belgische auto frans te maken is ook vrij simpel .
Je rijd hier met je belgische nummerplaat naar de franse autokeuring laat hem keuren .
ga naar de belastingen hier ( impot) en laat zien dat je BTW betaalt hebt bij aankoop van de wagen in belgie , anders moet je hier nog eens BTW betalen .
Je moet wel over een frans of europees imatriculatie bewijs beschikken , of een aanvragen bij een franse invoerder van de wegen .
Ook nog eerst laten verzekeren bij een franse verzekering , en dan met alles naar de prefectuur , en je krijgt je carte gris , en nummerplaat ( de platen moet je zelf kopen en op de auto vast gezet worden met revetten )
16-05-2010, 12:43
tatooke Offline
Full member

Bericht: #5
(16-05-2010, 12:43 )jerry link schreef:Een SIS kaart , noemt hier in frankrijk een CARTE VITAL .

Om je belgische auto frans te maken is ook vrij simpel .
Je rijd hier met je belgische nummerplaat naar de franse autokeuring laat hem keuren .
ga naar de belastingen hier ( impot) en laat zien dat je BTW betaalt hebt bij aankoop van de wagen in belgie , anders moet je hier nog eens BTW betalen .
Je moet wel over een frans of europees imatriculatie bewijs beschikken , of een aanvragen bij een franse invoerder van de wegen .
Ook nog eerst laten verzekeren bij een franse verzekering , en dan met alles naar de prefectuur , en je krijgt je carte gris , en nummerplaat ( de platen moet je zelf kopen en op de auto vast gezet worden met revetten )

klinkt niet slecht amaai ( die revetten is tegen het stelen  of gewoon een regel ?
16-05-2010, 12:47
Leonie Offline
Full member

Bericht: #6
Als je u vast in frankrijk gaat nestelen , hoef je Uw belgisch rijbewijs NIET in te leveren voor een frans , is een europese wetgeving , MAAR .......
zoals je weet hanteert frankrijk het punten systeem , je krijgt 12 punten , doe je een overtreding dan zal naargelang de aard van overtreding er punten afgaan , zijn de punten op kan je er bij kopen ( kost veel ) of 2 jaar wachten .
Als je evenwel met je belgisch rijbewijs een overtreding doet die aanleiding geeft tot aftrek van punten , kunnen ze eisen dat je een frans rijbewijs aanvraagt .
Het beste is , je belgisch rijbewijs hier te laten registreren op de prefectuur , want als je dat niet doet en je verliest het kan je terug rijschool gaan volgen .
de boetes liggen hier gemiddeld 4 x hoger dan in belgie , en betaal je niet binnen de 14 dagen verdubbelen ze , betaal je niet binnen de maand 4x , en nog niet na 3 maand 8 x ??????
een vb. word je betrapt op dronken rijden 6 punten eraf , gebeurd dit 2 x ben je 2 jaar je rijbewijs kwijt .
100 km per uur is hier ook 100 km en 101 km per uur is een zware overtreding .
de franse politie kan al vanop 1 km je snelheid controleren .
16-05-2010, 12:51
tatooke Offline
Full member

Bericht: #7
[glow=red,2,300] Nieuwe regels voor gepensioneerden in het buitenland[/glow]
Belgische gepensioneerden die in een andere Europese lidstaat wonen, kunnen vanaf 1 mei ook in Belgi? terecht voor al hun medische verzorging. Ook voormalige grensarbeiders kunnen voor medische verzorging voortaan, onder bepaalde voorwaarden, terugkeren naar het land waar zij gewerkt hebben. Momenteel hebben Belgische gepensioneerden die in een andere EU-lidstaat wonen en vandaag op familiebezoek komen in Belgi?, hier enkel recht op dringende medische verzorging. Lees meer: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/pensi...9-1769.art
Maar ook voor grensarbeiders is er een belangrijke nieuwigheid. Wie in de 5 jaar voor het begin van zijn pensioen minstens 2 jaar als grensarbeider gewerkt heeft, zal voor de rest van zijn leven het recht op medische verzorging behouden in het vorige werkland, en dat zonder beperking in tijd en in de aard van de verzorging. Grensarbeiders uit de Belgisch-Nederlandse grensstreek zullen dat recht niet hebben, de grensarbeiders met de buurlanden Frankrijk, Duitsland of Luxemburg zullen wel een beroep kunnen doen op dat terugkeerrecht.
Lees ook: "Op vakantie? Niet zonder uw EZV-kaart" http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tij...0-2214.art
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tij...7-2214.art
18-05-2010, 23:00
Leonie Offline
Full member

Bericht: #8
Ik heb heden een franse sis kaart of beter carte vital , maar heb ook een gewone belgische sis-kaart , als ik belgie dus bezoek neem ik gewoon men belgische sis kaart .
08-05-2011, 18:41
bellenina Offline
Registered User

Bericht: #9
RE: Domicilie en belastingen
(16-05-2010, 12:51 )Leonie schreef: Als je u vast in frankrijk gaat nestelen , hoef je Uw belgisch rijbewijs NIET in te leveren voor een frans , is een europese wetgeving , MAAR .......
zoals je weet hanteert frankrijk het punten systeem , je krijgt 12 punten , doe je een overtreding dan zal naargelang de aard van overtreding er punten afgaan , zijn de punten op kan je er bij kopen ( kost veel ) of 2 jaar wachten .
Als je evenwel met je belgisch rijbewijs een overtreding doet die aanleiding geeft tot aftrek van punten , kunnen ze eisen dat je een frans rijbewijs aanvraagt .
Het beste is , je belgisch rijbewijs hier te laten registreren op de prefectuur , want als je dat niet doet en je verliest het kan je terug rijschool gaan volgen .
de boetes liggen hier gemiddeld 4 x hoger dan in belgie , en betaal je niet binnen de 14 dagen verdubbelen ze , betaal je niet binnen de maand 4x , en nog niet na 3 maand 8 x ??????
een vb. word je betrapt op dronken rijden 6 punten eraf , gebeurd dit 2 x ben je 2 jaar je rijbewijs kwijt .
100 km per uur is hier ook 100 km en 101 km per uur is een zware overtreding .
de franse politie kan al vanop 1 km je snelheid controleren .
Wat is het voordeel van het aanvragen van een frans rijbewijs en het nadeel? Als je een copie hebt van je belgisch rijbewijs kan je dat dan niet heraanvragen in belgie?
Dus als ik het goed begrijp is het zinloos om een belgisch rijbewijs te gebruiken ze kunnen je toch volgens het franse puntensysteem op de vingers tikken?
Ik vernam dat het interessanter is om een franse nrplaat te hebben= goedkopere tax en verz, kan dat met een belgisch rijbewijs?
Ik heb plannen om naar frankrijk def te verhuizen maar heb nog niet gevonden wat het voordeel en nadeel is om mijn dom in frankrijk te plaatsen. Ik blijf voorlopig wel via mijn belgische bvba werken. Eigenlijk weet ik gewoon dat ik naar frankrijk wil verhuizen, de rest zal zich wel vanzelf uitwijzen zeker  cupido
18-05-2018, 20:29

Keywords: