A Forum...The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )

Welkom gast! Registreren
Telenet: storingen op digitale tv   
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #1
Telenet: storingen op digitale tv
Iemand een idee waarom ? De laatste dagen is het echt erg. Kan het weer, en dan doel ik vooral op de wind, daar voor iets tussen zitten ?

Toen ik pas digitale tv had was het beeld geweldig. Maar na een tijdje zag ik vaak van die blokjes, foutjes. Via via was ik te weten gekomen dat dat waarschijnlijk was omdat mijn digicorder aan het verslijten was. Inderdaad, niet veel later was het prijs. Geen probleem, direct een nieuwe gekregen. Die staat hier nu enkele maanden maar sinds een paar dagen valt er bijna niet meer naar te kijken. Het is niet dat er wat blokjes komen, soms is heel het scherm geblokt en kan je niet eens meer zien wat het eigenlijk zou moeten zijn.
Gisteren heb ik de digicorder eens even zonder stroom gezet met het gedacht dat ik 'm eens moest resetten, en ik had daarna het idee dat dat geholpen had. Maar vandaag is het weer net even erg.

Buiten het weer zou ik kunnen denken dat het met de hdmi-kabel te maken heeft. Die vind je namelijk in alle prijsklassen en ik heb indertijd zeker niet de duurste genomen. Verslijt een hdmi-kabel ? Moet ik die op tijd vervangen ?

Enkele vraagjes voor de techneuten hier Smile
10-12-2011, 00:35
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #2
RE: storingen op digitale tv
Als je blokjes begint te krijgen in het beeld, dan duidt dit meestal op een slecht antenne signaal.

Als je naar de instellingen gaat kijken op je digicorder:

instellingen->digibox/digicorder->signaalsterkte.

de sn ratio zou daar 41 dB of hoger moeten zijn en het aantal foutieve pakketten, best 0 of <100.

Is dat niet het geval, dan kijk je best eens je antenne aansluiting na.

Wat er wel gebeurd is verleden week, dat zijn een paar automatische aanpassingen aan de software van je digicorder. Deze gebeuren automatisch en gedurende zo'n update kan je digicorder soms ook wel eens kuren hebben.
Maar als er zo'n update is, dan zie je dit normaal gezien wel op je scherm. Hetzij eerst een melding, tenzij wat later, rechts onderaan, grijze blokjes die lopen.
Dat zijn dezelfde blokjes die anders geel zijn als je bvb naar je instellingen gaat.
10-12-2011, 14:33
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #3
Net gekeken maar momenteel zijn er niks storingen

s/n ratio 41.0
signaalkwaliteit : 99%
signaalsterkte 1.4 dBmV (al springt die soms heel even naar 1.2)
foutieve paketten : 0

Ik heb niks gezien van een automatische update, al kan dit natuurlijk altijd gebeurd zijn toen ik niet aan de tv zat.
10-12-2011, 14:56
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #4
Al jou waarden zijn ok naar mijn inziens.
Mss komt het door een storing op het segment van de kabel waar jij op zit.
Dat valt soms nog voor.
Hopelijk is het dit laatste. Smile

Heb je die blokjes ook als je bvb een opname herbekijkt ?
Want dan zou het wel eens aan de digicorder kunnen liggen.

Als je die nieuwe gekregen hebt, hebben ze dan ook de voeding mee omgeruild of werk je nog met de oude voeding (die van 12 Volt), want die durven soms ook wel eens kuren krijgen.
Dan denken de mensen soms dat het aan de digicorder ligt, ruilen hem om, en uiteindelijk blijkt het dan de voeding te zijn.
(Heeft mijn broer onlangs voorgehad)
10-12-2011, 18:50
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #5
Voeding is mee omgeruild ja...

zit nu net op discovery 7 te kijken... hou u vast..

s/n ratio : 29.2
signaalsterkte wisselt enorm (tussen 0.7 en 2.5)
foutieve paketten 13500 (en stijgende)

denk dat ik mijn antenne aansluitingen eens moet nakijken...
10-12-2011, 21:31
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #6
De vrouw heeft me net verbeterd. Volgens haar is de voeding niet mee omgeruild en zij kan het weten want zij is de digicorder gaan omruilen.

Wat ik wel heel vreemd vind is dat het met momenten lijkt te gebeuren. Nu staan de Mia's al een hele tijd op. s/n ratio 41 en geen enkele foute pakketten. Daarstraks was het op de VRT een ramp en was op VTM en kanaal 2 geen enkel foutief pakket. Nu blijkt de VRT dus blijkbaar ook geen problemen meer te hebben. Daarstraks hing het echt van zender tot zender. De ene zender gaf geen enkel probleem, naar de andere zender viel niet te kijken.

Ik zal morgen de kruipkelder eens inkruipen en alles nakijken. Veel meer kan ik niet doen denk ik.
11-12-2011, 00:14
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #7
Ik denk dat je niet veel verder zal moeten zoeken hoor.
De voeding van je digicorder zal wel de boosdoender zijn.
Eigenlijk hetzelfde probleem als het probleem dat ik uitgelegd heb in 'hertsel zelf je digibox-digicorder'.
Condensatortjes die het begeven.
De voeding zal hier wel nog werken, maar verre van optimaal, met alle rare gevolgen vandien.
Zo'n voeding kan je ook herstellen, maar bij gehuurde toestellen doe je dat beter niet. Bovendien kan je deze niet openschroeven, maar moet je hem openzagen om der in te geraken, en das een ander paar mouwen.

Wat je eventueel wel eens kan nakijken, is de aansluiting van de coax die vertrekt van de antenne versterker die Telenet ook geplaatst heeft.
Die staat meestal juist naast de modem van Telenet, dus waar alles binnen komt van de straat.
Je hebt daar immers verschillende uitgangen aan.
0 dB en +3 (of +4) dB.
Zie dat de coax die van daar vertrekt wel degelijk op een +3dB uitgang zit, dan ben je zeker van een optimaal signaal.
Alhoewel je eerste gegevens goed waren hoor. Volgens mij zit de fout hem hier niet.
11-12-2011, 14:15
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #8
De oude digicorder is in de winkel getest met een nieuwe voeding en werkte nog steeds niet. Daarom dat we een nieuwe digicorder hebben gekregen, maar geen nieuwe voeding. De oude digicorder was dus wel degelijk kapot, maar dat wil dan natuurlijk niet zeggen dat de oude voeding nog perfect werkte.
Wat ik heel vreemd vind is dat de tv door de dag blijkbaar perfect werkt. De problemen doen zich vooral 's avonds voor. Waarom is mij een raadsel. Misschien heeft het er iets mee te maken dat iedereen dan voor de tv zit. Ik weet het niet.

Ik ben net terug van een mountainbiketochtje, ga nu mijn werkkleren aantrekken en zal de kruipkelder eens inkruipen. Overal waar de kabel onderbroken is (er is ergens een t-stuk want mijn oudste zoon heeft een tv op zijn kamer) zal ik de boel eens los doen, behandelen met een vochtverdrijvend middel speciaal voor elektronica, en terug in elkaar zetten. Kwaad zal het zeker niet kunnen. Ik zal dan vanavond het boeltje eens bekijken en laten weten of het geholpen heeft of niet.
11-12-2011, 15:08
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #9
Kwaad zal dit zeker niet kunnen wat je gaat doen.

Maar het ambetante met die voedingen is eigenlijk dat die uit 2 delen bestaan.
Het eerste deel, het externe deel, maakt van 220 volt 12 volt gelijkspanning.
Het tweede deel dat dan van die 12 volt respectievelijk 5 en 3.3 volt maakt zit in de digicorder zelf.
Als er een digicorder stuk gaat is dit in 9/10 gevallen te wijten aan de eerste voeding, die dan na verloop van tijd ook de rest om zeep helpt.
Dus als je een digcorder laat omruilen, dan ruil je best de 2 om.
't ambetante is nu wel dat als je een, ik noem het 'beschadigde voeding' aan een nieuwe digicorder hangt, die in eerste instantie wel zal werken. Hoe lang ? Dat kan een kwestie van uren / dagen zijn.
Laat je zo'n probleemvoeding testen bij een Telenet centre, dan gaat die ook blijken te werken alsof er niets aan de hand is.
Eigenlijk heb je een oscilloscoop nodig om zo'n voedingen der uit te kunnen halen en dat hebben ze niet in die Telenet centra.
( spanningspiekjes op de 12 volt lijn die je niet kan meten / zien met een gewone multimeter, en die piekjes heb je als die fameuze condensators beschadigd of stuk zijn )
11-12-2011, 17:52
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #10
De kelder in geweest en ik heb gevonden dat de kabel maar op 1 plaats aan elkaar gezet is. Vroeger ging die veel sneller omhoog de living in. Nu gaat die verder door omdat de modem achteraan in de living staat. Ik heb die kabel ooit zelf aan elkaar gemaakt, maar het wel met een schroefkoppeling en niet gewoon zo een stekker om in te steken. Het zou dus normaal gezien wel degelijk gemaakt moeten zijn, al is dat niet 100% zeker Tongue

Dan komt de kabel in die antenne versterker uit en de kabel die er terug uit komt is aangesloten op de juiste plaats. Namelijk in de +4 dB uitgang. Er zijn 2 van die +4 dB uitgangen en de tv van mijn zoon is aangesloten op die andere +4 dB uitgang. Er zit dus daar geen enkel T-stuk of wat dan ook tussen.

Ik heb, uit voorzorg, de kabels naar de digicorder (van het kastje van de muur naar de digicorder) en van de digicorder (naar de tv) vervangen door nieuwe kabels. Maar om eerlijk te zijn heeft het niet veel geholpen. Op VRT blijf ik zitten met een s/n ratio van ongeveer 30 en regelmatig een fout pakket. Op VTM heb ik dan wel een s/n ratio van 41.

Net bij mijn schoonouders geweest en die hebben blijkbaar altijd een s/n ratio van 39. Geen enkel foutief pakket. Hier is dat allemaal heel wispelturig. Ik denk niet dat het iets met de bekabeling te maken heeft. Misschien toch een probleem met die voeding. Maar daar kan ik, buiten een nieuwe voeding vragen, niet veel aan doen. Misschien in 1 keer maar het nieuwste model digicorder vragen, al kost dat nog maar eens 50 euro. Ik heb niet veel zin om die te betalen.

(11-12-2011, 17:52 )Kojak schreef: 't ambetante is nu wel dat als je een, ik noem het 'beschadigde voeding' aan een nieuwe digicorder hangt, die in eerste instantie wel zal werken. Hoe lang ? Dat kan een kwestie van uren / dagen zijn.

Onze digicorder is vervangen einde juli. Toen we thuis kwamen van vakantie was de oude om zeep.

11-12-2011, 18:54

Keywords: