The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Laptop die geen netvoeding verdraagt.  
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #1
Laptop die geen netvoeding verdraagt.
Heb hier de laptop van mijn schoonzus die zot doet. (Ik ook soms.)

Toshiba Satellite L350-150

Op de batterij werkt ie zoals het hoort, maar met de lader ingeplugd vertoont ie strepen zoals op het scherm zoals met een defecte GPU en bevriest ie. Je kan er niets meer mee doen en moet de stekker en de batterij afkoppelen.
Start je hem daarna op zonder netvoeding werkt ie tot de batterij leeg is zonder problemen.
Start ik hem op met netvoeding kan ik in de bios en veilige modus alles doen wat ik wil.

Heb 'm eerst moeten ontvirussen, want dat was ook een ramp.
Daarna heb ik 'm eens helemaal opengesmeten, alles ontstoft, de koelklevers die op GPU en CPU zaten verwijderd en koelpasta aangebracht in de plaats. Want ik had ergens gelezen dat dat maar brol is.
Resultaat is 't zelfste. Alles werkt nog, maar in normale modus wil ie van geen netvoeding weten.
Ook eens wat temperatuur monitoring gedaan en ik kan niet zeggen dat ie abnormaal warm wordt op alles.

Heb dan maar wat gespeurd op 't internet en blijkbaar zou er met die laptops wat mis zijn met bepaalde condensators.
http://www.laptoprepairblog.net/toshiba-...lugged-in/
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=8991
Probleem is natuurlijk dat den dezen hier thuis geen werkmateriaal of zelfs maar een werkruimte/tafel heeft.

Ik had eerst gezegd tegen mijn schoonzus dat de GPU waarschijnlijk kapot was en dat een nieuw moederbord tussen de 200 en de 300 euro kost voor een oude laptop. Ze hebben momenteel een vervang laptop van mij (allee, de MSI van Els) tot ze een andere kunnen kopen.

En nu mijn vraag, zo'n dingen op een moederbord vervangen, gaat dat door ene die dat wel ziet zitten maar al jaren niets gedaan heeft ? En is de rest dan niet kapot door de warmte ?
Het kriebelt en de goesting is er wel, diene laptop is er anders toch ene dat ik moet recycleren, dus veel verloren op wat moeite en werkmateriaal dat ik later nog kan gebruiken is er niet.

Edit: Blijkbaar moeten er nog wat andere condensatoren vervangen worden of na een tijd komt het probleem terug.
05-01-2014, 01:42
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: Laptop die geen netvoeding verdraagt.
Op het moederbord die condensator der afhalen, daar zou ik persoonlijk niet zelf aan beginnen.
Als je ziet met welk materiaal ze werken in die video-clip.
Bovendien is solderen zo al moeilijk want de soldeertemperaturen liggen een stuk hoger dan bij gewoon solderen en dat komt omdat die printen allemaal multi-layer én doorgemetaliseerd zijn.

Mocht je er ergens een parallel kunnen opsolderen, zoals ze op dat forum ook postten, dan zou ik daar wel voor gaan.

Maar voor aan de barbecue van de laptop te beginnen zou ik eerst eens kijken naar de voeding zelf, of probeer eens met een andere voeding ?
In vele gevallen (bij voedingsprobs met laptops) kan het ook liggen aan de condensators van de voeding zelf.
Opgeblazen gevalletjes die je dan beter vervangt door items die een iets hogere spanning aankunnen.
Maar zo'n voedingen kan je spijtig genoeg zelden openvijzen.
Openzagen is dan de boodschap. Ik doe dit met een Dremel met een slijpschijfje der op.
[Afbeelding: http://www.dremeleurope.com/nl/nl/ocs/im...55&clId=32]
05-01-2014, 02:27
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #3
Wel oppassen met andere voedingen.
Verschillende merken hebben verschillende soorten voedingen (+ en - omgewisseld denk ik ?). Maar eventueel met wel een passende stekker. Goed voor uw laptop op te blazen.
05-01-2014, 09:08
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #4
Heb het al geprobeerd met een andere voeding (zelfde voltage, iets hogere amps). En die werken allemaal met nog andere laptops.
Zelfde resultaat.

Yep, die gasten hebben een ovenplateau.
Ik zou mij zelf terug een deftige soldeerbout (of de mijne van school zou nog bij mijn moeder moeten liggen) moeten aanschaffen, maar dat miskomt niet.

't Is voor die multi layers dat ik dat vroeg. Ik heb dat vroeger ook nog gezien in school, maar nooit zelf aan gewerkt (mijn moeder wel in den Barco). 't Is nu niet dat ik een complete electronica noob ben, sommige dingen zitten er nog in van vroeger. En ik pruts af en toe nog aan grotere dingen.

Ik ga dat later (niet vandaag) nog wel eens bekijken en die threads helemaal doorpluizen.
Blijkbaar is het beter van andere condensatoren te plaatsen en moet ik nog andere vervangen om te voorkomen dat het terug gebeurt. Kan ook zijn dat er niet genoeg luchtstroom over het moederbord gaat en ze daardoor stuk gaan heb ik ook al opgevangen.
We gaan 't wel zien, ik heb ooit eens met het idee rondgelopen van een laptop moederbord (om te gamen) waar de GPU te warm kreeg in te bouwen in een case. (Heb die ook nog.)

Voorlopig niet veel tijd, maar de goesting en creativiteit is er. En eens dat in mijn bovenkamer iets draait bij mij is dat moeilijk te stoppen. Dan blijft dat maar doordraaien en ideeën/oplossingen zoeken. Wel niet altijd haalbaar in de praktijk. Frown

Eerst nog wat lezen, als ik alles over de daders vind + een werkende oplossing (op lange termijn), vind ik wel een methode om die te verwijderen en vervangen. Er zijn er die ze los schrapen of zelfs smelten met de warme luchtblazer, dan moet ik ook wel iets kunnen bedenken. lol

Die laptop mag er aan é, ik ben toch de enige die er momenteel iets mee gedaan krijgt.

Zo nen Dremel lijkt mij wel een handig iets, al jaaaaaaaaren gedacht om mij zoiets aan te schaffen.
05-01-2014, 12:11
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
Nog zo'n idee.
Op batterij werkt die heel goed, misschien kan ik anders eens kijken om zo'n voeding (batterijspanning) te maken ?
Voedingen zijn de basis van wat ik vroeger geleerd heb.

Batterij is 10.8V en 44Wh, dat moet realiseerbaar zijn. Zo bypass ik ineens dat hoger spanningsgedeelte op het moederbord.

Edit: Een beetje basis elektriciteit.

P = Vermogen in Watt uur = 44 Wh (h is het Engelse voor u van uur)
U = Spanning in Volt = 10.8 V
I = Stroom in ampére = onbekend A
P = U x I
Dus de stroom I = P / U = 44Wh / 10.8V = 4,074074074074074 A

Ik heb dus een gestabiliseerde voeding nodig van 10.8 Volt die zo'n 4 Ampére kan leveren.
Voor ikzelf van alles bestel eerst eens op 't internet snuisteren of ik dat niet goedkoop op de kop kan tikken denk ik.

Anders moesten we hier iemand met tijd hebben (ik kijk naar niemand Fluit ), kan die hier het ontwerp voor een gestabiliseerde (variable) voeding plaatsen.
(De meeste laptops hebben batterijen van rond de 11V, vermogen varieert, maar ik denk dat dat meer met de werkduur te maken heeft.)
05-01-2014, 12:18
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
Efkes zitten zoeken op 't internet.
Moest ik nu dit proberen te koppelen daar waar de batterij ingeplugd wordt, via een kabeltje met een extern stekker systeem of zo, zodanig dat hij nog als laptop op de batterij ook werkt (batterij laadt nog op met de 19V lader indien de laptop niet moet opstaan). Het enige verschil gaat dat kabeltje met plug zijn waar je de nieuwe lader moet aankoppelen dat aan de laptop gaat bengelen.

Ik denk niet dat die 0.2V die ik teveel heb als ik die voeding op 11V instel problemen gaat geven.
Anders probeer ik het eerst op 10V.
Maar normaal schommelt de spanning op Li-ion cellen ook bij laden en ontladen heb ik gelezen, en dit is een 6 cellen batterij, dus die 11V gaat waarschijnlijk geen gevaar opleveren.

Dat zou een goedkope, snelle en niet zo moeilijke oplossing zijn denk ik.
05-01-2014, 14:24
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #7
Batterijen vervangen door een voeding in een laptop kan je zo maar niet doen.
In de batterij zit namelijk ook een stukje electronika dat communiceert met de laptop zelf en dat heb je dan niet meer als je zo'n voeding er aan hangt, met als gevolg dat je laptop niet zal opstarten.
Je moet trouwens maar eens kijken naar zo'n batterij.
Daar heb je niet zo maar een + en een -, maar meestal 5 of 7(9) contacten.
[Afbeelding: http://www.aussiebatt.com/blog/wp-conten...system.png]

[Afbeelding: http://tweakers.net/ext/f/QE7iUS5CwY4Gp1...P/full.png]

Of als je het geheel eens van binnen bekijkt:

[Afbeelding: http://www.linuxjournal.com/files/linuxj...t_0129.jpg]
05-01-2014, 23:54
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #8
(05-01-2014, 12:18 )Lurpe schreef: Nog zo'n idee.
Op batterij werkt die heel goed, misschien kan ik anders eens kijken om zo'n voeding (batterijspanning) te maken ?
Voedingen zijn de basis van wat ik vroeger geleerd heb.

Batterij is 10.8V en 44Wh, dat moet realiseerbaar zijn. Zo bypass ik ineens dat hoger spanningsgedeelte op het moederbord.

Edit: Een beetje basis elektriciteit.

P = Vermogen in Watt uur = 44 Wh (h is het Engelse voor u van uur)
U = Spanning in Volt = 10.8 V
I = Stroom in ampére = onbekend A
P = U x I
Dus de stroom I = P / U = 44Wh / 10.8V = 4,074074074074074 A

Ik heb dus een gestabiliseerde voeding nodig van 10.8 Volt die zo'n 4 Ampére kan leveren.....

.... maar je bent wel iets vergeten, en dat is het piek-vermogen van zo'n batterijtje, en dat is soms wel een stuk hoger dan die 4 Ampère.
En dat is nu ook het voordeel als je werkt met LiOn batterijen. Voor een piekstroom draaien die hun hand niet om. Awink2
06-01-2014, 00:14
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #9
Maar moest je toch in die richting willen verder gaan, zou je best 3 voedingen nemen van 4 Volt.
3.6 V is de min. spanning van een LiOn cel (vandaar die 10,8 Volt), 4.0 is een eerder nominale spanning. 4,2 ... 4,3 zou ook nog mogen trouwens.

Deze 3 voedingen zouden dan de cellen (die per 2 parallel staan) moeten vervangen.

Of één voeding met een 0 Volt, 4 Volt, 8 Volt en een 12 Volt uitgang.
Liefst dan een geschakelde voeding met een 'stevige' condensator aan de respectievelijke uitgangen.
Op zich zelf niet eens zo moeilijk om zelf te maken.

Zal straks eens gaan kijken in mijn catacomben of ik daar ergens iets over kan vinden. Awink2
06-01-2014, 00:27
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
Nooit aan dat stukje in de batterij gedacht, alhoewel ik beter zou moeten weten, want mijn Lenovo maakt van zijn oren met een illegale batterij en wil ze niet laden.

Eerlijk 'k weet het niet wat ik zou doen, deze morgen leek mij dat nog een goed idee.
Moest ik kunnen ik zou toch maken dat ie nog een beetje mobiel te noemen is.

Als ik wat tijd heb (deze week niet meer) doe ik 'm nog eens open en bekijk dat eens deftig van binnen.
06-01-2014, 01:24

Keywords: