A Forum...The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )

Welkom gast! Registreren
Herstel zelf je digibox / digicorder van Telenet  
verhuizer Offline
Quoted User

Bericht: #1
Herstel zelf je digibox / digicorder van Telenet
Heb je nog een oudere digicorder van Telenet, en doet ie het niet meer ?
Hier enkele tips om hem alsnog terug aan de praat te krijgen.

( het gaat hier wel om de oudere, platte modellen en niet om de HD versies )

[Afbeelding: http://www.clickx.be/zd_images/2006/14/0...corder.jpg]

Een gekend probleem is de voeding. Niet de externe voeding op zich, die zal wel mooi de nodige 12 volt geven (als de groene led van de voeding tennminste brandt), maar wel het interne gedeelte.

Daar zit immers nog een geschakelde voeding die van die 12 Volt nog een paar andere spanning maakt.
En daar loopt het meestal fout.
Condensators die het begeven.
Die kan je herkennen als ze ofwel bol staan aan de bovenkant, ofwel een bruime vlek hebben aan diezelfde bovenkant.
Die moeten dan vervangen worden. (zie foto)

Ze vervangen, is niet altijd evident, want de printplaat is dubbelzijdig én doorgemetalliseerd..
In alle geval, knip eerst de condensator door en verwijder het omhulsel, zodat er alleen nog de 2 pinnetjes in de print-plaat zitten.
Heb je een goede soldeerbout, dan kan je deze proberen te verwijderen.
Niet altijd evident, maar dat zal je wel ondervinden.
Wat je ook kan doen, is een nieuwe condensator op de afgeknipte pinnetjes vastsolderen.
Niet zo netjes, maar het werkt evengoed.
De originele condensators zijn 470µF/16 Volt.
Deze vervang je best door iets betere, nl, 470µF/25V of hoger in spanning. (let op de polariteit ! De witte halve cirkel op de printplaat duidt de ⊖ aan )
Normaal gezien ga je er 8 nodig hebben.
7, gegroepeerd, juist naast de harde schijf en eentje wat hoger links op de foto.
Op de foto is wel links, vooraan, het kaartlezer gedeelte verwijderd.

In alle geval, 't amuzeleute hiermee. Thumbsup
ps, de foto is genomen van een defecte digicorder. (klik op de foto om hem te vergroten)
[Afbeelding: http://img233.imageshack.us/img233/1778/...d77.th.jpg]
11-02-2011, 23:27
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #2
Herstel zelf je digibox van Telenet
Na de digicorder, de digibox van Telenet.

[Afbeelding: http://static.skynetblogs.be/media/4087/...f0d6.2.jpg]

Hier heb ik het dan over het platte, grijs/zwarte model.
Het model met de ingebouwde voeding. ( niet de HD versie, maar het oudere model )

Ook hier moeten we op zoek gaan naar condensatoren die bol staan.

Maar eerst gaan we aan onze veiligheid denken, want we werken hier met een primair geschakelde voeding.
De netspanning 220Vac wordt hier eerst gefilterd en dan dadelijk gelijkgericht.
Na de gelijkrichter zit er dan een condensator die een spanning kan bevatten van maar liefst 310 Volt.... Opletten dus !
Zelfs na het demonteren van de voeding ( de stekker is hier al lang uit het stopcontact, alé, hoop ik toch... ) kan die spanning daar nog altijd grotendeels opzitten.
Het demonteren van de voeding is vrij eenvoudig:
Eerst de bovenkant van de digibox halen ( 2 x 2 schroefjes aan de zijkanten, en 2 achteraan )
De voedingsprint: 4 vijsjes in elk van de 4 hoeken van de print + 1 schroefje aan de 220 Volt ingang ( let op, dit is een ander type van schroefje !)
Vervolgens halen we de print er uit, maar let wel om de onderkant niet aan te raken vanwege de spanning (310Volt) die nog op die fameuze condensator kan zitten !
Die gaan we daar dus veiligheidshalve maar eerst afhalen.
De condensator gewoon kortsluiten, is nu wel niet het ideale.
We gaan dit dus doen via een weerstand.
Ik gebruik hier meestal een weerstand voor van 330 Ω ( mag ook 220, 470, of 1000 Ω zijn hoor) 1 à 2 Watt, waar ik 2 draadje heb aangesoleerd.
Sluit hiermee de consensator kort voor ongeveer 2 seconden.
Die fameuze condensator is deze die zich ongeveer in het midden van de print bevindt ( 22 µF / 400V). (de breedste van allemaal trouwens)
Deze is trouwens ook meestal stuk, dus die gaan we vervangen.
Best door eentje van 33µF / 400V. Let hier ook op de polariteit !
Achter de transfo, staan ook nog een resem condensators.
De hoogste (grootte) die juist tegen de transfo staat, vervang je best altijd.
Voor de andere, van als ze iets of wat bol staan, of uitgelopen zijn (onderkant), idem.
En... de zekering, die controleren we natuurlijk ook.
Nu, als alles iets of wat meevalt, heb je nadien terug een werkende digibox. Smile

Succes er mee. Kuikentje-44
23-03-2011, 08:23
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #3
RE: Herstel zelf je digibox / digicorder van Telenet
Ter info....

Die fameuze condensator van 22µF / 400 Volt, waar ik opperde om deze te vervangen door eentje van 33µF / 400 Volt, vervang je nog beter door eentje van 47µF / 400 Volt.
In recentere voedingen van deze digibox werd deze ook aangepast naar 47 µF / 400 Volt.
( zo net gezien in een recenter model Awink2 )
24-03-2011, 07:34
Covara19 Offline
Registered User

Bericht: #4
(24-03-2011, 07:34 )Kojak schreef: Ter info....

Die fameuze condensator van 22µF / 400 Volt, waar ik opperde om deze te vervangen door eentje van 33µF / 400 Volt, vervang je nog beter door eentje van 47µF / 400 Volt.
In recentere voedingen van deze digibox werd deze ook aangepast naar 47 µF / 400 Volt.
( zo net gezien in een recenter model Awink2 )

30-07-2011, 20:14
Covara19 Offline
Registered User

Bericht: #5
Heb vandaag aan de hand van jullie tips een digibox hersteld. De voeding gaf op het ogenblik van de panne een tikgeluid. Geen spanning te meten op de uitgangen.
Bij vervanging van twee elco's in het laagspanningsgedeelte, na de transfo, werkt alles terug naar behoren, de nodige spanningen zijn terug aanwezig. Ik heb hiervoor de elco met waarde 1200 µF/16V vervangen door een 1000 µF/25V en de elco van 1000 µF/10 V door een exemplaar van 16V. Op de print is het wel even drummen om alles te monteren.
De elco in de primaire kring, deze van 33 µF/450 V heb ik laten staan. De waarde van deze is OK. De enige elco die defect was was deze van 1200 µF, deze gaf nog een waarde van ongeveer 300 µF, te weinig om het circuit te triggeren. Deze van 1000 µF/10 V heb ik veiligheidshalve gewisseld. Het is een feit bij schakelende voedingen dat de fabrikant de spanningswaarden te krap bemeet met als gevolg dat de elco de geest geven, maar ja om alles op een zo klein mogelijke plaats te krijgen moet er toegevingen gedaan worden, wat echter de bedrijfszekerheid van deze voedingen niet ten goede komt.
30-07-2011, 20:22
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #6
Ben blij dat hij terug werkt. Thumbsup

En het is idd wat krap. Veel extra plaats heb je daar niet en soms is het wat passen om alles op zijn plaats te krijgen.
Maar wat elco's betreft, ook daar heb je verschillende kwaliteiten in.
In het algemeen, als ik plaats heb tenminste, neem ik er ook liever van een iets hogere spanning.
Of, maar dat is niet altijd zo, condensatoren met een goudkleurige opdruk. Die zijn meestal van een iets betere kwaliteit. Smile
30-07-2011, 20:29

Keywords: