A Forum...The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )

Welkom gast! Registreren
breiproject Antwerpen  
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #1
breiproject Antwerpen
Hoe zot kan het worden?
Ik ben bezig aan iets waarvan ik niet weet waar het einde komt. Verleden week kwam er op onze hobbyclub iemand vragen om mee te werken aan iets.
Breien of haken, het had weinig belang. Het materiaal zijn restjes wol die de kringloopwinkel echt niet kan gebruiken. De bedoeling, gigantische mutsen met pompon.

Gigantisch wil zeggen dat de bol waarop de muts moet een omtrek heeft van 3,50 meter! Waar die bollen staan ga ik nog even niet verklappen, stel je voor dat het plan mislukt!
Normaal gezien zouden die bollen zo ergens in de eerste week van december een mutsje tegen de koude moeten hebben, ik ben benieuwd.

Intussen is er ook een andere brei-actie, zowat tegengesteld...minimutsjes voor flesjes 'smoothie' van een merk dat ik van m'n dokteres moet laten staan voor een...'boke met confituur'.
Die goedgemutste smoothies zouden stilaan moeten te vinden zijn in sommige winkels en warenhuizen, en zijn in Belgie ten voordele van 'welzijnszorg'.

En dus zit ik terwijl ik toch niet ver kan lopen mutsjes en mutsen bijeen te haken voor levenloze koppen, eerst vond ik het wel grappig en ik begon met veel enthousiasme, maar stilaan zit ik met gemengde gevoelens.
Kan er met die restjes toch eigenlijk niet beter kinderkleding gehaakt of gebreid worden of mag het ook eens een keer ludiek zijn?
Wat denken jullie?

PS. Even aangepast, de kleine mutsjes worden in Belgie verkocht niet ten voordele van minder begoede kinderen maar van 'welzijnszorg'.
17-11-2011, 06:04
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #2
RE: breiproject Antwerpen
Kinderkleding is ok, maar waarom mag het voor ne keer niet iets ludieks zijn ?

Creatief zijn hoeft daarvoor niet altijd voor het goede doel te zijn hé.
Trouwens, wat jij nu doet... is toch ook op een vrijwillige basis, en wie weet zit er nog meer achter wat 'het doel' betreft ?
Dus niemand die volgens mij jou met een vinger mag wijzen. In het tegendeel zelfs. Smile
17-11-2011, 08:02
Amedee Offline
Full member

Bericht: #3
Dat zijn zo'n dingen waarover men kan blijven discuteren : mag het ludiek of moet het voor't goede doel zijn.

Trouwens... als die mutsen dan op die bollen staan en het ontlokt aan een hoop mensen een (glim)lach, is dat toch ook een goed doel?
17-11-2011, 11:45
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #4
(17-11-2011, 11:45 )Amedee schreef: Dat zijn zo'n dingen waarover men kan blijven discuteren : mag het ludiek of moet het voor't goede doel zijn.

Trouwens... als die mutsen dan op die bollen staan en het ontlokt aan een hoop mensen een (glim)lach, is dat toch ook een goed doel?

Daar heb je ook weer gelijk in. Al heb ik misschien maandag eerder wat mensen opgescheept met een gefronst voorhoofd.
Men had ons namelijk verteld dat de omtrek 1,50 meter was en ik ben dan zo hee...ik wou toch een nieuw japonnetje voor dinsdag in het ziekenhuis (je kan nooit weten hoelang ze je houden).
En dus had ik m'n lintmeter meegenomen om die bollen eens te checken. Was wel even 2 meter meer dat buikje.

Moet wel een raar gezicht geweest zijn, zo'n krammakkelig mens met kruk dat met een lintmeter rond zo'n bol hangt. Eigenlijk wou ik nog tegen iemand die dichter kwam kijken zeggen dat ik eindelijk m'n zusje gevonden had, maar ik kon me nog net op tijd inhouden.
Tja, een paar dagen geleden had ik een reportage gezien over mensen die stapelverliefd waren op de Eiffeltoren, de Berlijnse muur, een brug,...niet zomaar hee, echt lijfelijk, ik dacht dat er eentje zelfs getrouwd was met het gebouw.

Nu, die kleine mutsjes zijn natuurlijk al voor een goed doel.
Eigenlijk hoop ik dat die grote mutsen ook voor ietskes meer dan een glimlach zorgen, of worden meegepikt en dat de meenemers er ook nog iets leuks mee verzinnen.

17-11-2011, 13:07
Babsje Offline
Full member

Bericht: #5
Teigetje,
ge zijt zelf de zotte-mutse-van-t'forum.
Iedereen mist je als je hier eens niet bent mede door je humor. (en al je andere kwaliteiten ook natuurlijk Awink2 )
Brei dus maar lustig verder en dan kunnen er nog meer mensen meegenieten.
Je doet er zéker goed aan.
'k ben nu al benieuwd!
17-11-2011, 21:35
Amedee Offline
Full member

Bericht: #6
Hoe gaat dat trouwens in zijn werk zo met zijn allen aan een gigantische muts breien? Maken jullie allemaal lapjes die je dan in mekaar steekt tot een muts?

18-11-2011, 11:03
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #7
(18-11-2011, 11:03 )Amedee schreef: Hoe gaat dat trouwens in zijn werk zo met zijn allen aan een gigantische muts breien? Maken jullie allemaal lapjes die je dan in mekaar steekt tot een muts?
Het is de eerste keer dat ik aan dat 'wildbreien' meedoe. En eigenlijk zit ik niet in zo'n vaste groep. Er kwam iemand van dat project vragen in ons dienstencentrum of we ook wilden meedoen, we zouden dan een zak wol krijgen van de kringloopwinkel. De wol die niet voor verkoop geschikt is, kleine bolletjes, of wol die in knopen zit en zo.
En we maken inderdaad repen en lapjes die dan door de vaste 'breiterroristen' ineen gezet worden en afgeboord.

Nu is het wel zo dat ik voorlopig met m'n eigen restjes werk want ik ben natuurlijk op het cruciale moment ziek gevallen en heb op het moment weinig contact met de bende. Gisteren was het dienstencentrum gesloten, vandaag heb ik een feestje met de andere hobbyclub in Berlaar en dan begint het week-end.
Dinsdag zal D-day zijn om te weten hoe ver het project staat.
Eigenlijk weet ik wel wat het doel is maar niet wie deze keer de oranisator is. Verleden keer ging het uit van de stad, Villanella, 'Hard labeur' en 'knit the city', en met goedkeuring van de politie.

Ik ben lang op zoek geweest naar hobbyclubs in de omgeving van de stad. Buiten OKRA was er niet echt veel te vinden maar nu zit het breien en haken in Antwerpen blijkbaar plots dik in de lift.
Overal ontstaan groepjes, breicafé's, er zit zelfs een breiploeg in een bibliotheek en gisteren las ik in de gazet dat er nu ook een restaurant met een breicafé begonnen is.
18-11-2011, 11:40
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #8
Nog even voort vertellen. Dat meten van die bol maandag was dus ook op eigen initiatief omdat ik eigenlijk niet geloofde dat de bewuste bollen maar 1,5 meter omtrek hadden.
Ik had uitgerekend dat bij 1,5 meter omtrek 12 lapjes zo ongeveer 1 keer de omtrek was maar dat worden er dus 30!
En nu ik de exacte grootte weet ben ik ook op eigen initiatief een grote cirkelaan het haken om mijn lapjes aan te zetten. Ik weet toch dat ze niet echt rond gaan geraken, er zullen een paar bollen met een koud kopke blijven staan want het zijn er zo'n 13 in totaal. En er zijn ook plannen voor een reuzensjaal. Ze zullen al veel volk moeten bijeen krijgen om dat op tijd klaar te hebben.
En zo bereidwillig zijn de hobbyisten niet in de dienstencentra tenzij voor het eigen kerstmarktje of zo.

Ik had ook eens een hint gegooid in m'n hobbyclubs buiten het stadscentrum maar daar is de naam 'Antwerpen' al te veel gezegd Tongue Voor die dikkenekkestad willen ze niet teveel doen want die pakt al genoeg van hun centen (en ze hebben nog gelijk ook)
Als ze er al iets voor willen doen moet er minstens roem en glorie aan vast hangen tong - 2 .
18-11-2011, 13:12
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #9
Gisteren een beetje ontgoocheld geweest in het dienstencentrum.
Die dame van die grote mutsen heeft niks meer laten horen, geen zak wol gebracht, en onze begeleidster geraakt niet in contact.
En als zij niet weet hoe ze nog contact moet krijgen, ik nog minder.
Misschien kan ik morgen eens proberen iets te weten te komen via die mensen die vorige keer dat project hebben gedaan op het Mechelse plein.
Als we niks meer horen dan zit ik hier wel met een gigantische muts, ik denk dat ik die dan toch eens op zo'n bol ga zetten en een fotooke nemen.

De kleine mutskes daar is het inzamelen voor dit jaar afgesloten, maar volgend jaar doen ze het weer heb ik gehoord. De verkoop is wel iets later dan ik dacht, eind november begin december zouden jullie ze moeten ontdekken hier en daar.
24-11-2011, 01:54
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #10
Blijkbaar is het project met de gigantische mutsen dan toch doorgegaan.
Vanmorgen zag ik in de gazet een foto ervan. Wie de mutsen wil zien, ze staan aan het museum van schone kunsten te Antwerpen. Ik las iets van breiende dames van de Tolstraat.
Bij ons dienstencentrum hebben we er helaas niks meer van gehoord dus mijn halve muts ligt hier thuis. Volgende keer zal ik toch eerst iets meer moeten weten voor ik enthousiast wordt denk ik.
De kleine mutsjes van het andere project zijn inmiddels ook al een tijdje opgedoken. Wel schattig.
En de meesten passen voor een pop ala Barbie.
Maar sommigen zijn iets groter, de 2 die ik kocht passen voor m'n mini-beertjes die nu warm gekleed voor het raam staan.
06-12-2011, 14:09

Keywords: