The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Andere landen, andere culturen. Wat je zeker niet mag missen.  
verhuizer Offline
Quoted User

Bericht: #1
Andere landen, andere culturen. Wat je zeker niet mag missen.
-hier- vind u een PDF bestand met alle vorige berichten.
Een eerder bericht quoten kan spijtig genoeg niet, tenzij je copy-paste gebruikt. Awink2

En voor alles betreffende [Afbeelding: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9G...9k9qoh&t=1] <-- click
11-02-2011, 04:43
L'Ap Sswanz Offline
D'n forum dwaes

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: Andere landen, andere culturen. Wat je zeker niet mag missen.
Ik ben eigenlijk nooit in een niet vakantieland op vakantie geweest, wel had ik soms vakanties die anders waren dan de gemiddelde mens als vakantie heeft.

In mijn eentje;
Het gehele bevaarbare gedeelte van de Maas per kano afleggen in 3 maanden.
Drie maanden zwerven door het toenmalige Joegoslavië (1985).

Met een groep;
Een survivaltrip in de uitlopers van de Pyreneëen naar het vlakke land nabij Huesca (Spanje).
Vakantiekamp in Engeland met jeugdsporters uit de hele wereld.
Archeologievakantie in Frankrijk en eentje in Portugal.
Werken als vrijwilliger en tegelijk vakantievieren op een chateau in Frankrijk.
(Eerste jaar druivenplukken, de andere was op een zorg/vakantie kasteeltje.)

Met de familie;
Huifkarvakantie in Ierland.
Wandelvakantie in de Pyreneëen.
Het niet toeristische gedeelte van Turkije verblijden met onze aanwezigheid.

Het lijkt mij toch toe dat er meer mensen vakantie hebben gehad op een andere dan gemiddelde manier.
Kom, zet het eens neer.

Ik heb de Ziekte van Wijkel; Best wel aardig, af en toe een eikel.
Biggrin3 gnagnagnagna
04-03-2011, 13:04
L'Ap Sswanz Offline
D'n forum dwaes

Player F1-MGR-2018

Bericht: #3
Het niet toeristische gedeelte van Turkije, oostkant en een stuk van de kust af.
Heel mooi, als je van natuur in veel facetten houdt.
Dennenbossen van dennen die weliswaar volwassen zijn maar net 2 meter hoog, heel raar gezicht, prachtige rotsformaties, kleine kronkelende ijskoude riviertjes.
Heel aardige mensen, behulpzaam en geduldig wachtend als je met je boekje Turks op reis in een dorpje aan één van de langs de weg zittende inwoners een vraag wilt stellen.
Als de vraag dan eindelijk gesteld is, is het antwoord bijna altijd, dat moet je even verderop vragen.
Dus jij een paar meter verder weer hakkelen en stamelen om de vraag te stellen aan de volgende geduldig wachtende persoon.
De eerste persoon had dan de grootste lol.
Kinderen worden op handen gedragen, "De toekomst van de natie", jaag ze dan ook niet weg als ze je willen helpen je spullen te dragen.
Geef ze gewoon een tas te sjouwen en ze blijven heel trots naast je lopen, als je denkt dat ze klaar zijn met helpen, geef je ze 20 eurocent.
Voor hen een vermogen en ze zijn je eeuwig dankbaar (op dat moment).
Neem geen (ongevraagde) foto's van personen ouder dan 20, fotografeer geen fabrieken of eigenlijk alles dat niet natuurlijk gevormd is, groter dan 2 huizen en niet van iemand is die je kent (al is het maar 2 minuten).
De militairen zijn erg bang voor aanslagen en/of spionage en er zijn redelijk wat soldatesk aangekleede mannetjes aanwezig in dat gedeelte.
Heel vriendelijk allemaal, zolang ze weten dat je toerist bent, gedraag je dan ook als zodanig.
Spreek Engels met jongeren die er modern uitzien, ze laten met trots horen dat ze het ook spreken, als ze het niet spreken zijn ze niet beledigd.
Eet in de lokale eethuisjes, tussen de lokale bevolking.
Doe eens gek, vraag in het kleine dorpje hééééél achteraf in de middle of less then nowhere, de weg naar Mc.Donalds aan een uitbater van een hapjestoko.
Geef gewoon aan dat je wel weer eens een goede hamburger wilt eten.
Hij zal zijn uiterste best doen om je te verrassen met de beste hamburger die je ooit gegeten hebt.
Mijn zoontje (toen 11 jaar) deed dat een keer voor de gein, was het lekkerste Turkse maal dat we tot dan gegeten hebben.
Volgende dag, ander dorp, zelfde verhaal.
Oh ja, (vergeet niet ik ben Óllander) laat de jongste (als je kinderen hebt) of de oudste (als er senioren bij zijn) de tafel in het restaurant uitzoeken, de uitbaters zullen dan zelfs niet mopperen als je aan de "eigenaarstafel" gaat zitten en de eerste pide met lekkers, de eerste drankje en het kopje koffie na afloop is dan van de zaak.
Doe niet als Rambo (of italiaanse backpackers) en loop dus niet rond met een halve machette aan je broeksriem bungelend, deze wordt geconfisceerd door de eerste de beste uniformdrager die je
tegenkomt, kan zelfs de postbode zijn.
Zorg dat je zowel de lokale munt als de euro bij je hebt, al naar gelang de hebberigheid kan euro's je veel korting op vanalles geven.
Voetbal, heel belangrijk.
Als je er iets over weet, gebruik het dan als de mogelijkheid zich voordoet, voetbal is voor veel Turkse mannen net zo belangrijk als zuurstof.
Les 1; het is een mirakel dat Turkije nog geen europees kampioen is geweest, klaar, basta, een feit (voor hen).
Buitenlandse clubs die belangrijk zijn om te kennen/goed te vinden.
De top van Engeland, Duitsland, België en Nederland.
Franse clubs zijn voor hen net zoiets als een soa voor een kluizenaar.
Griekse clubs zijn een no No no No .
Drank, loop nooit dronken rond, de kans dat je de volgende dag iets mist dat je vanwege de belangrijkheid toch echt zo goed als mogelijk in dat lullige buidelriempje (die trouwens ook foetsie is, dat is dan weer mazzel) had zitten proppen is levengroot.
Wij zijn een paar Engelsen en Duitsers tegengekomen die dat hebben mogen ervaren.

Voor de jongemannen die hormonaal in de knoei zitten, blijf van de meisjes af.
Niet dat die afkerig zijn, maar hun broers, neven, buren etc. zijn er iets minder van gecharmeerd.
Dankzij wat kriebels van mijn oudste (toen 16) zoon hebben we voor heel wat leven in de brouwerij gezorgd in een Koerdisch dorpje. Biggrin3

Biggrin3 gnagnagnagna
04-03-2011, 17:46
Amedee Offline
Full member

Bericht: #4
(04-03-2011, 17:46 )LAp Sswanz schreef: Heel aardige mensen, behulpzaam en geduldig wachtend als je met je boekje Turks op reis in een dorpje aan één van de langs de weg zittende inwoners een vraag wilt stellen.
Als de vraag dan eindelijk gesteld is, is het antwoord bijna altijd, dat moet je even verderop vragen.
Dus jij een paar meter verder weer hakkelen en stamelen om de vraag te stellen aan de volgende geduldig wachtende persoon.
De eerste persoon had dan de grootste lol.

In het binneland (Allentejo) van Portugal moet je dat dus niet doen. Binnen de kortste keren staat het halve dorp rond u, het leidt geheid tot ambras in't dorp en dan gaan ze mekaar dingen verwijten van jàren ( om niet te zeggen generaties) geleden , weet je nog steeds het antwoord op je vraag niet ,zit je te denken "beam me up, Scotty" om vervolgens nog ruzie mee te maken over bij wie je nu moet gaan eten ( en dan komen de vorige generaties wéér ter sprake)Biggrin3 .

05-03-2011, 13:02
L'Ap Sswanz Offline
D'n forum dwaes

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
Ik herken het van de binnenlanden van voormalig Joegoslavië.
Echt slaande ruzie veroorzaakt door op een rustig dorpspleintje aan iemand werk voor slaapplek gevraagd te hebben.
Twee mannetjes wisten wel een plekje, bij hun zoons op de boerderij, helaas twee verschillende zoons en boerderijen, ik koos degene die het best op mijn route lag.
Gingen die twee oude knarren, volgens mij wel 70 jaar, op de vuist omdat ik het van eentje accepteerde en dus de ander afwees, pijnlijk moment waarschijnlijk.
Eerst stond ik nog een beetje schaapachtig te lachen, tot de cafe-uitbater mij in het duits vertelde dat dat bij hun twee heel gebruikelijk was.

Zo moet je ook in Ierland niet in de vroege ochtend de weg vragen aan boeren die even pauzeren, dan wordt de knecht weggestuurd om drank te halen, de gast kan wel eens dorst hebben namelijk.

Reizen kan best vermoeiend zijn hoor.

Biggrin3 gnagnagnagna
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-03-2011, 13:15 door L'Ap Sswanz.)
05-03-2011, 13:15

Keywords: