The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Boekenwormen.  
L'Ap Sswanz Offline
D'n forum dwaes

Player F1-MGR-2018

Bericht: #1
Boekenwormen.
Welk genre boeken lees je het liefst?

Ik heb de Ziekte van Wijkel; Best wel aardig, af en toe een eikel.
Biggrin3 gnagnagnagna
18-09-2011, 19:53
Babsje Offline
Full member

Bericht: #2
RE: Boekenwormen.
en jij lappie??
18-09-2011, 20:04
Babsje Offline
Full member

Bericht: #3
vroeger: pure fictie zoals Stephen King (jonge jaren)
soms eens een boek van mijn mama (waar gebeurd)

nu:
voor mijn engels: Janet Evanovich (in het Engels dus) een humoristische reeks over een bounty hunter

maar nog veel meer: de luchtige wetenschappelijke boeken.
cfr die over lichaamstaal ;-)
en op heden een heel leuk vind ik: Liefde van Mark Mieras: Wat hersenonderzoek onthult over de klik, de kus en al het andere.

18-09-2011, 20:18
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #4
Vroeger...niet veel, echte boeken lezen werd thuis bestempeld als tijdverlies.
Wat er in huis kwam waren magazinetjes als Donald Duck omdat die van m'n snoepgeld betaalbaar waren, er was een winkeltje op het 'Schoolplak' in de Antwerpse Seefhoek waar je 10 magazines kocht, bracht je die terug kon je er 7 andere kiezen, daarna nog 3 en dan moest je terug betalen. Moe las Avondlectuur, stiefpa Jerry Cotton, en ik las mee omdat er niks anders was. Mja toch, 'De 5' van Enid Blyton heb ik mogen lezen via school, en ook Stijfkopje en nog wat klassiekers.

The Hobbit heb ik stiekem kunnen lezen en verstoppen.

Toen ik dan ging werken kwam de Vlaamse auteur Lampo, maar niet al zijn boeken, sommige zijn echt slaapverwekkend. Maar 'De Goden moeten hun getal hebben' vond ik echt wel goed.

Poe, Ray Bradbury, Lovecraft, Jean Ray's 'Malpertuis'...
Douglas Adams (oa. The hitchhikers guide to..)
Terry Pratchett (Discworld)
sommige boeken van Ludlum
Wat van...Umberto Eco, Pablo Neruda, Murakami Haruki, Kenzaburo Ue.
Oké, heb toch ook wel genoten van Dan Brown en de eerste van Stieg Larsson's 'Millennium trilogie'..

Nog te lezen...
De 100-jarige die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson

Bedenking...ik zou terug wat meer moeten lezen misschien.

18-09-2011, 22:34
L'Ap Sswanz Offline
D'n forum dwaes

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
(18-09-2011, 20:04 )Babsje schreef: en jij lappie??

Ik lees alleen boeken die kunnen of gekund hebben.
Liever een telefoonboek dan een boek waarin iets omschreven wordt dat niet kan.

Van welke schrijver heeft me nooit iets gezegd, als de stijl me aantrekt vindt ik het al best.
Non-fictie dus en het liefst iets leerzaams.
Probleem bij veel luchtig geschreven boeken in mijn interessegebied (de psyche van de mens) is dat het nogal snel de 'zweefteef'hoek op gaat en dan gaat het boek terstond richting oud papier.
Maar ik lees sowieso te weinig.
Laatste tot tevredenheid gelezen boek (eigenlijk het manuscript) was Sex, Asperges en de Goudsbloem van Izaak van Melle, maar dat was voornamelijk omdat ik persoonlijk met de schrijver en het beschrevene een band heb/had.

Ik heb de Ziekte van Wijkel; Best wel aardig, af en toe een eikel.
Biggrin3 gnagnagnagna
19-09-2011, 00:26
teigetje-gva Offline
モデレータ

Bericht: #6
Hmm (bedenking)...'One flew over the chucoo's nest', 'I never promised you a rosegarden' van Hannah Green, 'The Walter syndrom' van Richard Neely, 'de dag waarop mijn dochter gek werd' van Michael Greenberg, 'De geschiedenis van mijn gekte' van Elyn Saks...
zijn boeken die ik graag gelezen heb, sommigen zijn fictie, sommigen toch wel gedeeltelijk echt uit het leven.

En er is 1 boek van Konsalik dat ik goed vond...'het slot van de blauwe vogels'..dit boek is toch anders dan zijn romantische gewrochten.

Die Lampo 'de goden moeten hun getal hebben' zit ook in het bovenstaande genre. Fictie, maar zou wel kunnen.
Ik lees wel eens graag boeken waarbij je je in de plaats van een schizofreen of psychotisch personage kan (proberen) voelen.
Misschien omdat we hier meer dan 10 jaar met een buurvrouw hebben geleefd die schizofreen en psychotisch was. De buurt lachte, plaagde of had schrik van haar, terwijl de dingen die zij deed enkel een gevolg waren van wat zij zag en voelde als ze geen medicatie nam, en ik heb er nooit aan getwijfeld dat die dingen voor haar echt waren. En zij had schrik van mij, ze beschermde zich met een zonnebril want 'ik kon in haar ziel kijken' zei ze dikwijls.

19-09-2011, 01:05
Chantilly Lace Offline
Full member

Bericht: #7
Als tiener las ik echt álles dat ik in handen kreeg.
Gaande van jeugdboeken tot het lijvige 'Oorlog en Vrede' ... en alles wat daartussen kan liggen.
Ben zelfs ooit eens in de Bijbel begonnen, maar 'k weet nog dat ik het voor bekeken hield ergens in het derde boek 'Leviticus'.

Daarna een tijdlang interesse gehad in waargebeurde boeken over mishandeling/misbruik/incest e.d.
Na die periode ging de voorkeur uit naar thrillers (vooral Dean Koontz) en horror (vooral Herbert James (of was dat nu James Herbert?)).

De laatste jaren nog maar weinig gelezen eigenlijk, wegens te weinig te tijd ('k weet het: flauw excuus).

Onlangs terug begonnen met: Liefde in tijden van eenzaamheid van Paul Verhaeghe.

En nu bezig met 'De laatse deur' van Jeroen Brouwers. Toevallig zag ik dat liggen in een wachtkamer en ben ik er in beginnen lezen. 'k Heb dan maar ineens gevraagd of ik het mocht meenemen.
het was een stalen wurggreep.
Dean Koontz
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-10-2011, 03:37 door Chantilly Lace.)
09-10-2011, 03:36
Dementius Offline
Full member

Bericht: #8
(09-10-2011, 03:36 )Chantilly Lace schreef: Als tiener las ik echt álles dat ik in handen kreeg.
Gaande van jeugdboeken tot het lijvige 'Oorlog en Vrede' ... en alles wat daartussen kan liggen.
Ben zelfs ooit eens in de Bijbel begonnen, maar 'k weet nog dat ik het voor bekeken hield ergens in het derde boek 'Leviticus'.

Daarna een tijdlang interesse gehad in waargebeurde boeken over mishandeling/misbruik/incest e.d.
Na die periode ging de voorkeur uit naar thrillers (vooral Dean Koontz) en horror (vooral Herbert James (of was dat nu James Herbert?)).

De laatste jaren nog maar weinig gelezen eigenlijk, wegens te weinig te tijd ('k weet het: flauw excuus).

Onlangs terug begonnen met: Liefde in tijden van eenzaamheid van Paul Verhaeghe.

En nu bezig met 'De laatse deur' van Jeroen Brouwers. Toevallig zag ik dat liggen in een wachtkamer en ben ik er in beginnen lezen. 'k Heb dan maar ineens gevraagd of ik het mocht meenemen.

Mag ik iedereen 'Atonement' (Nederlandse vertaling: 'Boetekleed') door Ian McEwan aanraden? Worstel je door de eerste 70-80 bladzijden, en je ontdekt een ronduit schitterend geschreven, tot in de teennagels ontroerend boek.
Trouwens; zowat alles van McEwan is erg de moeite waard.
Ook 'De afschuwelijke eenzaamheid van Maxwell Sim', of 'De regen voor hij valt' door Jonathan Coe zijn resp. grappig-triest en mooi.
Of 'Sprakeloos' van Tom Lanoye.
Ik zeg maar wat.
Wat thrillers betreft, vind ik Denise Mina http://www.denisemina.co.uk/ , of http://www.vrouwenthrillers.nl/index.php...pid&aut=17 de absolute top. Veel beter dan Nicci French.
En Stieg Larsson is ook best leuk.
27-10-2011, 16:04
Mendokusei Offline
Full member

Bericht: #9
De Song of Ice and fire serie heb ik een tijd gelezen, maar de overdaad aan seks, en dan vooral al die jonge personages die het maar doen met veel oudere mannen vond ik verontrustend en dat begon me te irriteren, ook de incest en dergelijke, maar ik heb van veel mensen gehoord dat ik beter kan blijven doorlezen en me daarover heen te zetten omdat de serie naar het schijnt echt goed wordt.

Daarnaast lees ik graag de klassiekers, de Iliad, De Oorlog in Gallië, de prins, de burgeroorlog, de goddelijke komedie etc...
23-03-2012, 23:21
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #10
Mijn favoriete auteur is zonder twijfel Dan Brown. Hoe die kerel fictie met de realiteit verweeft is gewoon ongelooflijk. De meeste mensen zullen hem vooral kennen van "The DaVinci code". Eé van zijn boeken, maar volgens mij niet zijn beste boek. De film is goed, maar zoals altijd is het boek honderd keer beter.
Ik heb geluk, want een kleine week geleden is Dan zijn nieuwste boek uitgekomen. Het heet Inferno en zoals the DaVinci code heel veel te maken had met Leonardo DaVinci heeft dit boek heel veel te maken met Dante Alighieri. Ik heb het boek bijna uit en ik vind het zeker de moeite. Ook dit is misschien niet direct zijn beste werk, maar het is zeker de moeite om te lezen.

23-05-2013, 19:16

Keywords: