The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Boekenwormen.  
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #11
RE: Boekenwormen.
Uit...
Zeker de moeite om eens te lezen. Al schetst het boek wel een afschrikwekkende toekomst. Een toekomst waar ik zelf trouwens al eens over nagedacht heb getuige dit topic.
Het boek handelt vooral over het feit dat de mensheid gedoemd is om te verdwijnen, en dat door de enorme bevolkingsaangroei. En volgens dit boek, gebaseerd op vele wetenschappelijke studies, is dat einde helemaal niet meer zo ver weg. Nog maximum 100 jaar en dan is het afgelopen.
Nu weet ik ook wel dat de bevolkingsaangroei het grootste is in Azië an Afrika, maar als ik zie hoe alles hier verandert is op wel heel korte tijd, krijg ik toch wel schrik. Ik woon al meer dan 40 jaar in hetzelfde dorp. Ongeveer 30 jaar geleden, toen ik hier als kind nog rondliep was alles veld. Het was hier héél rustig. Nu, 30 jaar later is dat wel heel iets anders. Ik vraag me echt af van waar al die mensen plots gekomen zijn. Als ik dan nog eens 30 jaar meer terug ga in de tijd, toen mijn vader nog zo een kleine kerel was, en ik zie foto's van hoe het er toen hier uit zag, dan besef ik pas dat er op amper 60 jaar veel meer verandert is dan dat ik me voor mogelijk zou kunnen houden. Ik vraag me af hoe de wereld er binnen 30 jaar zal uitzien. En als ik er over nadenk hoe het er over 60 jaar zal uitzien dan krijg ik schrik. Als de wereld zo blijft veranderen als ze nu aan het veranderen is, dan kruipen we binnen 60 jaar allemaal over elkaar volgens mij. Plaats zal er niet meer zijn.

Misschien allemaal wat overdreven, maar ik ga in elk geval akkoord met de denkwijze in dit boek dat het zo niet verder kan. Het boek handelt over een hoogintelligent persoon bij wie de stoppen een beetje door zijn geslaan. De man heeft een oplossing gevonden voor dit probleem, maar echt katholiek is die oplossing niet. In elk geval de moeite om eens te lezen Smile
23-05-2013, 19:27
Kameel Léon Offline
Full member

Bericht: #12
Boekenwormen ???
Of boekenwurmen !!!
Het leuke woordje "wurm" heeft namelijk 2 courante betekenissen. Het dient enerzijds als alternatief voor worm. Maar anderzijds is het een afgeleide van het werkwoord "wurmen" dat volgens mij enkel wederkerig te gebruiken is als zich wurmen.
En wurmen veronderstelt enige vorm van pijn, van afzien en doorzetten.
Vandaar dat men niet spreekt van boekenwormen en wel van boekenwurmen.
De boekenwurm is niet alleen maar iemand die graag en veel leest. Bovendien is het iemand die kiest voor dikke boeken met een graad van moeilijkheid net boven des lezers gemiddelde. De boekenwurm zal afzien om het einde van het boek te bereiken, zal waarschijnlijk voor sommige passages opzoekwerk moeten doen en zal toch weten door te zetten, hopende dat na regen toch telkens weer zonneschijn zal komen.
De boekenwurm is dus niet alleen maar een masochist, neen, bovendien is hij duidelijk ook naïef.
25-05-2013, 08:27
Babsje Offline
Full member

Bericht: #13
Verslonden op reis:

Gegijzeld
Vijf jaar gevangen door de FARC in de Colombiaanse jungle.

spanning, kennis en de psychologie van de mens in 1 boek.
helemaal mijn ding

Niet voor gevoelige lezers...

26-08-2013, 12:45
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #14
Awel, dit was 't eerste jaar dat ik zag dat ik mijn boeken vergeten was op reis toen ik de koffers uitpakte.
26-08-2013, 19:23
Babsje Offline
Full member

Bericht: #15
(26-08-2013, 19:23 )Lurpe schreef: Awel, dit was 't eerste jaar dat ik zag dat ik mijn boeken vergeten was op reis toen ik de koffers uitpakte.

Ik mag veronderstellen Lurpe dat ik dit goed lees en dat je bedoelt dat dit bij het uitpakken thuis was? (er zijn er ook die op reis uitpakken. Ikzelf ben niet zo net. Ik laat alles in de valies enkel vuile stukken vliegen er uit.) Dat je dus geen tijd had om te lezen? super he man! Moet zijn dat het een heel leuke vakantie was! Kuikentje-44

Tijdens het werkjaar heb ik niet veel tijd om te lezen. Tegenwoordig heb ik altijd een boek op mijn gsm (een heel luchtig) dat ik lees terwijl ik ergens moet wachten op de kinderen, of bij de tandarts, of... Heel gemakkelijk. Hierdoor lees ik terug meer.

Op reis kan ik meestal juist wel of niet 1 boek uitlezen. Meestal in de auto. Soms na een activiteit aan het zwembad of de zee. Meestal ook op het wc. Gezien we nu met een mobilhome waren en we geen gps hadden (en ook geen landkaarten) hebben we geen boetes kunnen rijden Thumbsup (zoooo langzaam ) en hebben we op de terugweg min 2 uur langere weg gereden. (we kennen zo'n een beetje onze aardrijkskunde maar da's nog iets anders dan de kortste weg over 1400 km Confused )

Toen ik jouw opmerking las dacht ik aan de enige reis dat ik geen boek mee had:
onze huwelijksreis.
Een vriend van ons zou ons naar de luchthaven voeren. Mijn valies lag open met een kemel van een boek in. Hij begon te lachen met mij: "ga jij nu lezen op huwelijksreis?". 'k heb mijn boek er uit gelaten. Nog nooit heb ik het me zo beklaagd. De 1° 5 dagen van de reis deed mijn kersverse man niets anders dan slapen. Hij kwam uit bed, ging gaan eten van het eten naar het zwembad om daar te slapen, terug eten terug naar het zwembad om te slapen terug eten en dan in bed om te slapen. (nee, niets meer No ). 't was zelf zo erg dat andere mensen dit zagen en naar mij kwamen met tijdschriften. In alle talen, zelf Duits maar geen Nederlands. Op dag 6 werd manlief wakker en zat ik met mijn voorstellen klaar naast hem in bed. Hij had niets meer te willen nu was het mijn beurt Biggrin3 .
'k kon het hem niet kwalijk nemen. Hij had een job waardoor hij maar een 5-tal uur per nacht kon slapen en we waren in 6 maand tijd ons huis aan het verbouwen.
En toch,
op elke reis hebben we nog steeds foto's waarop hij slaapt Rolleyes
27-08-2013, 22:01
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #16
Nope, bij het uitpakken bij aankomst in Duitsland.
Ik ben er zo ene dat alles proper op zijn plaats moet liggen of ik krijg iets.

Gelukkig laptop bij voor de tijd dat mijn vrouw slaapt. Ze slaapt 's voormiddags een uur en 's namiddags ook (door de medicatie), 's nachts kom ik dik toe met 6 uur (vroeger 5).
Met wat internet aan te kopen voor een week was dat opgelost.
Maar 'k lees toch liever een boek.
27-08-2013, 22:13
Babsje Offline
Full member

Bericht: #17
(27-08-2013, 22:13 )Lurpe schreef: Nope, bij het uitpakken bij aankomst in Duitsland.
Ik ben er zo ene dat alles proper op zijn plaats moet liggen of ik krijg iets.

Gelukkig laptop bij voor de tijd dat mijn vrouw slaapt. Ze slaapt 's voormiddags een uur en 's namiddags ook (door de medicatie), 's nachts kom ik dik toe met 6 uur (vroeger 5).
Met wat internet aan te kopen voor een week was dat opgelost.
Maar 'k lees toch liever een boek.

aja, da's iets anders.
Maar 'k veronderstel (hoop vooral) toch dat je hebt kunnen genieten van jullie reis??

Het tastbare en de geur van een boek zijn idd niet te evenaren. Maar hoe meer ik lees op mijn gsm hoe praktischer die gewoon is. Klein, overal mee, als je 's nachts (of 's avonds) wil lezen en de partner (lees mijn ventje) wil slapen zit ik niet te sukkelen met licht, want het is het licht zelf. Mijn armen liggen niet vervelend en worden niet zwaar als je bvb gewoon op je rug ligt met het boek in de lucht als ik naar het toilet loop op een camping vind ik het toch ook iets handiger met zo'n klein ding dan met een dik boek. Gezien ik toch beschaamd ben van aard heb ik dus mijn boek op de gsm gemist deze vakantie. 'k was zelf van plan om een 2° boek op mijn gsm te beginnen maar 'k vond geen gepaste.

27-08-2013, 22:25
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #18
Yep, reis was ok.
Staan op 't forum ergens foto's dacht ik.
27-08-2013, 22:35
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #19
Een knap boek, met een theorie die indertijd heel wat stof deed opwaaien.

'Sneller dan het licht' van ' João Magueijo '.

Ik heb hem gelezen, en als je iets of wat interesse hebt over het heelal en de oerknal, is dit zeker een aanrader.

Een beetje meer uitleg over de inhoud:

Samenvatting
= E mc2 ?
João Magueijo is de belangrijkste woordvoerder van een kleine groep jonge invloedrijke wetenschappers die Einstein in twijfel durft te trekken: is de beroemde constante snelheid van het licht wel constant?
Met die vraagstelling gooit hij de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok en ondergraaft hij alle wetenschappelijke heiligheden. Gevestigde bladen als Science en Nature weigeren zijn onderzoek te publiceren en hij wordt weggehoond door de wetenschappelijke wereld.
Waarom zou iemand met een schitterende loopbaan voor zich, zijn reputatie en status te grabbel gooien voor een idee dat hij kreeg toen hij een kater had? Een idee dat het gezag van Albert Einstein aanvecht? Wie denkt João Magueijo wel dat hij is? Maar stel dat hij gelijk heeft?
João Magueijo is iemand die van scherp gekruide discussies houdt en Sneller dan de snelheid van het licht is een provocatieve populair wetenschappelijke verhandeling over variabele lichtsnelheid.
Het geeft een waardevolle inleiding in de laatste stand van zaken van de kosmologie. In een vlotte, toegankelijke en zeer brutale stijl schetst Magueijo zijn eigen denkprocessen, de paniekreactie en woede van collega's en wat de wetenschappelijke gevolgen zouden kunnen zijn van de variabele snelheid van het licht.

Recensie(s)
De algemene relativiteitstheorie bevat als wezenlijk onderdeel een altijd en overal constante lichtsnelheid c. Toepassing op de ontstaanswijze van het heelal (oerknal) leidt echter tot grote en fundamentele problemen. De auteur biedt als oplossing zijn hypothese dat c in de fase direct na de oerknal een (zeer veel) grotere waarde heeft. Levendig beschrijft hij de wezenlijke aspecten van de kosmologische problemen en de oplossing die 'Variabele Licht Snelheid' (VSL) kan bieden. Een eerste experimentele bevestiging van de VSL hypothese lijkt zich reeds aan te dienen. Ook voor andere astronomische problemen kan VSL wellicht een oplossing bieden. Gaandeweg wordt VSL van een controversiele theorie uit 1995 tot geaccepteerd onderdeel van het front van de wetenschap. In een vlotte, goed toegankelijke stijl schetst de auteur zijn denkprocessen en de zeer uiteenlopende reacties van collega's. Een vwo-opleiding is wel een voorwaarde om te kunnen genieten van deze ontdekkingsreis in de natuurkunde.
-bron van deze samenvatting-
20-09-2013, 01:45
Babsje Offline
Full member

Bericht: #20
boeken van Ken Follet:
pilaren van de aarde en brug naar de hemel over de middeleeuwen.
en de century triology: over 1°, 2° en de koude oorlog

Historische boeken in een mooi verhaal gegoten.
30-03-2015, 23:15

Keywords: