The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Volt adapter  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
Volt adapter
Hallo,
Ik ben op "den Ebay" aan een speciale rijstkoker geraakt voor een zoet prijsje. Alleen, die komt van Japan en daar hebben ze 110 Volt. En hier is dat 220, dus.
Ik kreeg er een adapter gratis bij, maar die verkoper had er niet op gelet dat dat machien 850 Watt nodig heeft. Die adapter was maar voor max 200 Watt.
Ben dus aan het zoeken naar een adapter die zogenaamd "step-up" is van 110 v naar 220 v, (niet omgekeerd), en die meer dan 8500 Watt aankan. Ik vind er op Amazon, maar die kosten meer om hiernaartoe te verschepen dan dat ze zélf kosten, want dat schijnen zware dingen te zijn.
Hier in Europa kan ik er ook wel vinden, alhoewel niet veel. Ik weet niet zo goed waar te zoeken.
Kent er iemand wat van elektriciteit, of weet iemand een goede (grote) winkel waar je zulke dingen gewoon kunt gaan kopen, kiezen tussen verschillende merken en prijzen?
28-03-2019, 01:41
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: Volt adapter
Wat je nodig hebt is wel géén step-up maar een step-down.
Van 220/240 volt ac naar 110/130 volt ac.

8500 Watt zal wel 850 Watt zijn denk ik, maar beter neem je der eentje van rond de 1000 Watt.

Amazon zou ik zeker niet gebruiken. Zit veel rommel tussen.
Zal seffes eens zien waar je zo'n transfo het beste kan kopen.

Op rommelmarkten kom je zo'n dingetjes ook nog wel tegen, maar 1000 Watt is wel al veel.
De meest courante liggen ergens rond de 250...500Watt.
28-03-2019, 01:54
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #3
een paar voorbeeldjes, maar écht goedkoop zijn ze niet....

https://www.elektronicatekoop.nl/convert...-1000-watt

https://www.allekabels.be/omvormer/1740/...-watt.html

rest is nog duurder....
28-03-2019, 02:10
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #4
ja, ik had een 0 teveel gezet, dat is dus 850Watt natuurlijk.
Maar ze noemen dat dus echt een step-up, hoor, enfin, het is de omzettingsrichting die bedoeld wordt; en van 110 naar 220 is van minder naar meer, dus step-up. Van 220 naar 110 zou van meer naar minder voltage zijn, dus step-down.
Althans, zo heb ik het begrepen uit de verschillende die ik al bekeken heb...
de beste zou zijn step-up step/down, die zijn er ook. Ik ben hard aan het zoeken, maar ik weet niet goed waar. Meestal gaan ze niet erg hoog, alleen voor gsmmetjes en scheermachientjes, om mee te nemen op reis en zo. Maar daar heb ik niks aan, die zijn te flauw.

Ik heb er één gevonden bij de Chinees, al weet ik niet of dat een goeie is. de link is https://www.aliexpress.com/item/500-1000...st=ae803_3
Er is er ook één op Leertronics, maar die is véél duurder.
28-03-2019, 02:43
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
Zucht...

Je gaat van 220 volt ingang, naar 110 volt uitgang. Step down dus.
Je gaat het mij niet moeten uitleggen want ik zit al heel mijn leven in die dingetjes, maar soit.

Die van je link 'lijkt' goed.
Juist de oorsprong, en de site zelf doen me twijfelen.
Als je zoiets koopt, koop dan beter iets waar je zeker van bent, en van die bron ben ik dat helemaal niet.
En ik spreek uit ervaring. Awink2

edit: bovendien is de kans zelf groot dat je hem wettelijk niet zou mogen gebruiken in de EU want er staat geen CE label op.
(Daarmee geef je als fabrikant of importeur aan dat een product voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.)

Opletten dus....

edit2: lol... ze geven er 50% korting op. Dat wil dus zeggen: alles MOET weg. Raar voor zo'n 'goed' product....
28-03-2019, 03:03
L'Ap Sswanz Offline
D'n forum dwaes

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
"bovendien is de kans zelf groot dat je hem wettelijk niet zou mogen gebruiken in de EU want er staat geen CE label op.

(Daarmee geef je als fabrikant of importeur aan dat een product voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.)"

Dit houdt dus in dat als er iets gebeurt waar je normaal gesproken verzekerd voor bent, lekker naar je geld kan fluiten, want de verzekering keert niets uit.
En reken maar dat als de schade meer is dan 10.000 euro, ze heel goed onderzoek doen.
Beetje brand is al gauw iets van 10.000 euro schade.
Niet dat je die überhaupt geheel vergoed krijgt hoor.

Ik heb de Ziekte van Wijkel; Best wel aardig, af en toe een eikel.
Biggrin3 gnagnagnagna
28-03-2019, 03:30
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #7
Wat die up en down betreft, dat hangt van de richting af, in elk geval. Ik pretendeer het niet te weten, ik deduceer maar wat ik zie op die sites. De adapters die uit Canada komen (op Amazon), die kunnen alleen een apparaat dat zelf 110 volt is, op 220 Volt laten werken, maar niet omgekeerd. En die noemen ze step-up. Dus is een apparaat van 220 naar 110 doen werken toch step-down?
Enfin, het kan me niet schelen, de adapter die ik hebben moet is up/down.
Over die CE, daar kan ik niks over zeggen: die dingen zijn bedoeld om de hele wereld mee rond te reizen en overal te kunnen gebruiken, dus zullen er nog wel apparaten zijn die geen CE-label hebben. Bijvoorbeeld Amerikanen die naar Europa komen en hun eigen apparaat meebrengen, dat zal ook wel geen CE-label hebben. En die zouden toch moeten werken zonder ontploffingen of uitslaande branden?
Ik ben sowieso altijd van plan om mijn elektricien advies te vragen over wat te kopen, dus als het risico meebrengt zal hij het wel zeggen.
En ik kan het ook altijd aan de verkoper vragen, die Chinese markplaats heeft een vlot contactsysteem dat je toestaat om met elke verkoper contact op te nemen. Ik kan nog altijd verkiezen ze niet te geloven als ze me verzekeren dat het een prima apparaat is...
Ik heb persoonlijk nog geen enkele slechte ervaring met Aliexpress, maar ik heb ook nog nooit elektrische toestellen gekocht, behalve een DVD-spelertje. Dat speelt perfect, en het heeft ook geen CE label...
Enfin, als jullie vinden dat het riskant is...
28-03-2019, 05:36
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #8
(28-03-2019, 03:03 )Kojak schreef: Zucht...

Je gaat van 220 volt ingang, naar 110 volt uitgang. Step down dus.
Je gaat het mij niet moeten uitleggen want ik zit al heel mijn leven in die dingetjes, maar soit.

Die van je link 'lijkt' goed.
Juist de oorsprong, en de site zelf doen me twijfelen.
Als je zoiets koopt, koop dan beter iets waar je zeker van bent, en van die bron ben ik dat helemaal niet.
En ik spreek uit ervaring. Awink2

edit: bovendien is de kans zelf groot dat je hem wettelijk niet zou mogen gebruiken in de EU want er staat geen CE label op.
(Daarmee geef je als fabrikant of importeur aan dat een product voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.)

Opletten dus....

edit2: lol... ze geven er 50% korting op. Dat wil dus zeggen: alles MOET weg. Raar voor zo'n 'goed' product....
Geef u volkomen gelijk.
Ge zijt dan ook hoger in graad dan ik. Nerd

De stroom komt niet uit dat toestel maar moet er heen.

Iets zonder een deftig keurmerk zou ik niet kopen op gevaar van elektrocutie en/of brandgevaar.
Daar dient dat voor.
Zeker als er al wat vermogen door moet.
30-03-2019, 15:55
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #9
ah.
Dus het is de richting van waar de stroom komt die de "up" en "down' bepaalt. Okee.
De rest is een kwestie van afwachten.
30-03-2019, 16:55
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
(30-03-2019, 15:55 )Lurpe schreef: ...
Geef u volkomen gelijk.
Ge zijt dan ook hoger in graad dan ik. Nerd
...

Graad doet er helemaal niet toe, dat zal je wel al weten ondertussen hé.
't is de ervaring die je nadien hebt opgedaan die van belang is.
Nen diplom, voor mij is dat gewoon een vodje papier.
Das een begin. De rest, dat moet je zelf doen. Awink2
30-03-2019, 19:21

Keywords: