The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
wie weet wat over veranda's  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
wie weet wat over veranda's
Dag jongens,
Ik zit te peinzen aan veranda's. het is een verhaal voor de wss zeer verre toekomst, maar het kan geen kwaad om lang van tevoren informatie in te winnen. Dan kom je beslagen op het ijs. Ik denk eraan om mijn koer en berghok om te toveren tot een veranda. Dat zou een optie zijn om die lelijke achterkoterij kwijt te zijn. Ooit moet dat toch eens gerenoveerd worden, en het zal sowieso veel werk zijn, dus daar ontkom ik niet aan. 
Nu moet ik wel weten wat er doenbaar is en welk materiaal het betaalbaarst is, en wat het beste is, enzovoort. Ik kan wel veranda's Googlen en naar "afbeeldingen" kijken, dan zie ik honderden veranda's, maar hoeveel die kosten en wat mijn behoeften zijn weet ik daarmee niet.
Daarom vraag ik het aan mensen, die misschien zo'n ding hebben, of ze daar blij mee zijn en of ze daar failliet door gegaan zijn...

bedankt voor het meedenken
17-11-2018, 00:27
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #2
RE: wie weet wat over veranda's
Niet zo simpel om te zeggen welk materiaal nu goedkoper gaat zijn dan het ander. Hout of aluminium. Ik wou dat het zo simpel was.
Veel zal ook afhangen van de situatie ter plaatse. De vorm en de grootte van de veranda, de bereikbaarheid ook. Het aantal deuren zal een invloed hebben op de prijs. Wil je gewoon een draaideur of wil je ook nog een schuifdeur (of meerdere)? En wel soort beglazing wil je? Normaal zal dat wel al isolerend glas zijn met een kw-waarde van 1.1 of minder (zeker voor een hogere waarde gaan) maar als je veranda naar de zonnekant gericht is dat kan ook aangewezen zijn om het glas ook zonnewerend te maken. Dan heb je minder fel zonlicht binnen.
Glas tot beneden is sowieso ook iets duurder dan glas dat niet tot beneden komt (omdat het eerste dan gelaagd moet zijn - een veiligheidsmaatregel).
Ook de keuze van dakafwerking zal invloed hebben op de prijs. Glas zal sowieso gelaagd glas zijn, een veelal ook zonnewerend. Een goedkopere oplossing is polycarbonaat, maar de prijs daarvan is ook afhankelijk van de soort die je kiest. Je hebt verschillende diktes en ook nog verschillende soorten meer of minder isolerend, meer of minder zonnewerend, helder of meer melkkleur....)

Je ziet, het is dus niet zo simpel om zomaar te zeggen wat het beste of het goedkoopste materiaal gaat zijn.
Mijn advies is dan ook om eens zelf een schets te maken van wat je min of meer wil qua veranda. Zorg ervoor dat je al een gedacht hebt van wat je voor ogen hebt. En ga dan naar verschillende veranda bouwers (of bel ze op of mail ze) en laat iemand langskomen. Bespreek dan alles met die vertegenwoordiger en laat een (vrijblijvende) offerte opmaken. Als je dan een paar offertes hebt, dan kun je vergelijken.

Eentje uit de buurt waar ik woon is : https://www.verandaswillems.be/nl
Maar er zijn er zeker nog, je moet maar eens vragen aan nonkel Google. Ik weet niet waar je woont maar waarschijnlijk zijn er wel die dichter bij je in de buurt zitten dan deze.
18-11-2018, 09:43
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #3
Of een open veranda.
Het is te zeggen, één kant die open is of half open.
Heeft ook zijn voordelen in de warme maanden van het jaar, zeker als de veranda naar het zuiden gericht is.
Wat kostprijs betrft, heel wat goedkoper want dan speelt isolatie een veel kleinere rol en hoef je ook geen glazen dak te hebben maar volstaat meestal eentje in PVC.
Ik heb er zo een, en ben daar best tevreden over.
18-11-2018, 14:22
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #4
mmmmmm  Yes

Zijkanten voor de veranda heb ik niet nodig, feitelijk. Mijn achterkoer is afgeboord door hoge muren, aan drie kanten, en dat zouden dan de zijkanten van de veranda worden. Want daarnaast zitten gewoon de buren, dat is de rest van de wereld, dus niet meer van mij. Het is een rijhuis in de straat, buren aan beide kanten, muren tussen de koertjes, en verder niks. Geen tuinen. In onze straat hebben alleen de hele rijke mensen een tuin. Needless to say dat ik daar niet bijhoor.

Dus zijkanten heeft "mijn" veranda niet, alleen een dak, en misschien pilaren tegen de muren, om het te stutten. Van mijn keukenraam tot aan de achtermuur, of tot aan het berghok, als ik beslis om dat te laten staan in zijn huidige staat. 
Deuren zou mijn veranda dus ook niet hebben, tenzij ik de achtermuur van de keuken laat afbreken tot op de hoogte van het dak van de veranda, en daar een deur in laat zetten. Ik kan ook de keuken gewoon in de veranda laten uitlopen, zonder deur of muur ertussen; dat zal afhangen van de isolatiecapaciteit van dat dak, neem ik aan, in de winter.  
De keuken en de koer kijken zuid-zuid-west, dus als de zon uitzit is het daar flink warm, behalve in putje winter heb ik daar nooit vuur nodig. In de zomer, en dan vooral in die hittegolfperiodes van tegenwoordig is het er vaak veel te warm, want het zijn hoge keukenramen die erg veel licht binnenlaten. 

Ik denk dat ik vooral een veranda-dàk moet hebben, van muur tot muur, één dat niet te zwaar weegt maar toch goed isoleert tegen zowel kou als hitte, en dat veel licht doorlaat tot op een zekere hoogte zodat mijn cactussen en bonsais in de zon kunnen staan blaken maar ik niet. Als dat kan met kunststof, zoals dat polycarbonaat, dan is dat prima; het hoeft ook geen driehonderd jaar goed te blijven, zo lang denk ik niet te zullen leven. Tweehonderd jaar is genoeg  Fluit 

Als ik materiaal kan vinden in een doe-het-zelf-zaak zou ik het ook aan een klusjesdienst kunnen vragen, zoals de Kabouters uit Thuis, je weet wel.  

Hoedanook zal het een kwestie van sparen worden, en dat ettelijke jaren, vóór het zin heeft om er voor écht aan te beginnen. Maar eens ik op het idee ben gekomen, vind ik het leuk om erover te denken en te plannen  Thinking
18-11-2018, 18:33
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
(18-11-2018, 18:33 )Mangasakka schreef: ..... Ik kan ook de keuken gewoon in de veranda laten uitlopen, zonder deur of muur ertussen; dat zal afhangen van de isolatiecapaciteit van dat dak, neem ik aan, in de winter....

Let hier wel mee op, want dan heb je een bouwvergunning nodig ! Awink2
19-11-2018, 00:27
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #6
Really? Ook niet als het vanaf de buren niet eens te zien zou zijn?
19-11-2018, 00:49
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #7
Mijn werken thuis dateren al van meer dan 25 jaar geleden, en toen waren ze al streng wat dat betreft.
Om zeker te zijn, zou ik het in uw geval gewoon eens gaan navragen bij stedenbouw op de gemeente.
Best is altijd om het te hebben over 'renovatie'. Als je begint over 'bijbouwen', heb je het altijd aan je been. Idem als je begint over 'afbreken'.
19-11-2018, 16:51
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #8
ah. goeie tip. Nu, bijbouwen zou ik sowieso niet doen, afbreken misschien, zij het maar een halve muur. Maar het is hoedanook van later zorg. Ik kan het altijd opzoeken wat er wel mag en wat niet, en hoeveel taksen ze me daarvoor afhandig zouden maken...  deegrol
19-11-2018, 17:14
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #9
Succes met het uitzoeken van de taksen. Toen ik een jaar of 6 geleden hier een gebouw heb neergepoot hebben ze mij niet op voorhand gezegd hoeveel ik daarvoor ging moeten dokken maar hebben ze gewoon na afleveren van de vergunning een factuur gestuurd.... Sarcastic
En dan mocht ik eigenlijk nog van geluk spreken dat ze niet per uur rekenen. Die ganse papierwinkel heeft namelijk langer geduurd dan het bouwen zelf. Tongue Gene zever. No
20-11-2018, 00:10
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
Als het iets of wat meezit, zal hij zelfs geen vergunning nodig hebben.
En als hij per sé taxen wil betalen, zal ik hem mijn rekeningnummer wel doorgeven. Biggrin2
20-11-2018, 02:45

Keywords: