The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
de multitool, een handig ding  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
de multitool, een handig ding
Dag jongens,

Omdat ik veel verf af te schuren heb, gebruik ik mijn multitool, zo'n vibrator voor Handige Harry's, je weet wel ;Awink2
Nu gaat dat niet erg snel en dus denk ik erover om een krachtiger model te kopen. Alleen weet ik niet zo goed welk één te kiezen, en hoe je precies de kracht van zo'n ding kunt aflezen van de technische specificaties op de verpakking. Er zijn er van heel verschillende prijzen, en er staat veel op, de wattage (niet van elk apparaat), de hoeveelheid oscillaties per minuut, en nog meer. Maar hoe je daaruit de kracht van het apparaat kunt opmaken weet ik niet. Alleen dat het mijne te zwak is.
Hebben jullie zo'n ding, of weten jullie wat je zou kopen in mijn plaats?

Bedankt voor het meedenken
04-10-2018, 00:20
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: de multitool, een handig ding
Waar ik de beste ervaring mee heb is een roterende schuurmachine.

[Afbeelding: https://media.hubo.be/img/POWX0470-roter...hment=true]

Power-Plus heeft die ook, en kosten niet zo veel. Awink2

Beginnen met korrel 40 en nadien kan je dan verder fijn schuren met korrel 80 tot 360 om het echt glad te krijgen.
04-10-2018, 02:45
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #3
Een multitool is nu niet bepaald de meest geschikte machine om grote oppervlakten te schuren. Dat is geschikt voor kleine hoekjes en kantjes.
Als het de bedoeling is om veel te schuren, ga dan voor een echte schuurmachine. Eén die niet alleen de ronde schuif laat ronddraaien maar die ook lichtjes oscilleert. Dat geeft het beste schuurresultaat zonder kringen.

Die machines bestaan in veel verschillende merken. Power Plus is een vrij goedkoop merk en zal wellicht voldoen voor jouw. Een professional zal wellicht kiezen voor wat meer duurzamer en lichter materiaal. Bosch, Makita, DeWalt... of (heel populair bij schilders) zowat de Rolls Royce onder het gereedschap voor Festool. Maar aan die laatste hangt een stevig prijskaartje. Al heb je dan ook een heel goede machine, die je bovendien op een stofzuiger kan aansluiten.

Wattage is zeker belangrijk. Ik zou zeker niet voor het lichtste model gaan.

Het is moeilijk voor mij om nu juist een getal op de wattage te plakken. Ik heb zelf verschillende schuurmachines, maar ik geen idee van de wattage van die machines. Al weet ik wel dat de een er meer heeft dan de ander en dat je dat bij sommige schuurwerken ook merkt.

Meestal vind je in de beter doe-het-zelf zaak een uitgebreid aanbod aan machines, De meeste merken vind je daar wel. Behalve misschien Festool maar dat is een merk voor professionals.
04-10-2018, 07:14
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #4
Ah, bedankt voor jullie replies. 
Ja, het zijn allemaal hoekjes en kantjes, het betreft een massa in vele (lelijke) lagen geverfde plinten, trapleuningen (die gedraaide spijltjes!  Crying ) en traptreden. Een huis uit 1923, met een wentelende trap. En al die tijd gehuurd door mensen die er elk om de  beurt een nieuwe laag mottige verf op achtergelaten hebben, meestal bovenop de bladders van de vorige laag...  Soms vind ik vijf lagen opeen, elk van een andere kleur. Maar nergens is er een oppervlakte van meer dan enige centimeters breed, behalve de traptreden, en dan nog alleen in het midden, want in de hoeken lopen ze heel smal toe. Ik ben goed voor jaren prutswerk.
Dus met een draaiende schuurschijf ben ik niks. Hoe kleiner het schuurpunt, hoe beter het gaat. Zo'n vibrator is dus het beste gereedschap voor deze taak.

Ik heb een licht model, niet erg sterk. Dus dacht ik: misschien gaat het beter met een sterkere.  Maar ik weet niet waarop te letten: de prijs, ja, maar dat hangt niet zozeer van de kracht af maar van de winkel, of het merk... 

Ik heb gekeken in de Brico; de duurste daar is een Sonicrafter van 350 Watt, en die kost 139€. In de Aldi ligt er dan weer één , die er precies hetzelfde uitziet, maar dan voor 42€; alleen, daar staat niet op hoeveel Watt die kan. Anders kon ik ze vergelijken. 
In een Brico of Gamma zijn de multitools van die prijsklasse de allerzwakste. Maar ik kan alleen maar weten hoeveel ze kunnen, als ze het op de doos zetten...

De hoeveelheid vibraties per minuut staat er wél overal op, maar of dat veel belang heeft weet ik niet. Als iemand dat wist en het me kon zeggen, zou dat nuttig zijn. 

Ik zou natuurlijk de allerduurste kunnen nemen, (als ik mezelf in de schulden steek) en vragen aan de verkoper of dat de sterkste is, en dan zal die wel zeggen: ja, dat is de beste, de sterkste, enzovoort. Omdat hij dat ding graag wil verkopen.  Maar of ik daar beter af mee zal zijn zal ik op deze manier altijd pas weten als ik hem uitprobeer, en dan willen er hem niet meer terugnemen, natuurlijk. Ik heb geen zin om één te kopen die niet meer kan dan die welke ik heb... dat is verloren geld.

Dus loop ik te zoeken naar informatie.
04-10-2018, 13:41
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #5
Als het voor hoekjes en kantjes is, dan ben je wellicht beter af met een gewone vibrerende schuurmachine met een driehoekige zool.
Daar bestaan heel goedkope modellen in, oa Power Plus heeft er eentje van nog geen 30 euro. Kijk maar eens op Cool Blue of Bol, daar zul je al iets goedkoop vinden.

Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke machines, die van mij zijn groter. Maar volgens mij zal dit toch beter gaan dan met een multi tool want dat is daar eigenlijk niet voor gemaakt. Toch niet voor grotere oppervlakken.
Let ook op het schuurpapier dat je gebruikt. Begin met een heel grove korrel om de verf weg te schuren (korrel 80, 60 of nog minder) en schuur daarna glad met een fijnere korrel (180-240 - al geeft 120 op een degelijke machine ook al een goed resultaat). Ververs ook op tijd je schuurpapier. Het papier zal verstoppen door alle verf die het afschuur en de korrel zal niet meer bijten. Voel er eens met je vingers aan en als het papier glad is, de grove korrel weg is, dan vervang je het papier.
Het zou best kunnen dat je meer zal uitgeven aan schuurpapier dan aan je schuurmachine. Niet dat schuurpapier een duur product is (zeker op rol niet) maar die paar zelfklevende velletjes in een plastic zakje in de eerste de beste de doe het zelf zaak kosten algauw een paar euro en heel wat meer dan de werkelike kostprijs en op de duur loopt dat op.
04-10-2018, 21:54
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #6
Zo'n driehoekige heb ik (een "schuurmuis"), die was idd heel goedkoop maar hij is niet ideaal voor mijn gebruik want er is maar heel weinig greep aan: ik heb nogal kleine handen en dat ding valt makkelijk uit je hand. 
En het is zoals ik zei NIET voor grote oppervlakken, juist voor hele kleine! Wel héél veel, maar allemaal kleine hoeken en kanten. Hoe groter de tool, hoe ongeschikter het is voor mijn gebruik. Zelfs de oppervlakte van die muis is meestal te groot.
Nee, de multitool die ik heb is juist heel goéd geschikt, qua formaat en vorm; alleen, hij is niet sterk genoeg. Dat is zijn enige gebrek.

Van schuurpapier en hoe je verf afschuurt weet ik alles, dat heb ik mijn hele leven gedaan, meestal zónder elektrische hulpmiddelen zelfs, daar had ik vroeger geen geld voor maar wél altijd slechte verflagen af te schuren. Daar hoef ik geen advies meer over, daarover kan ik zélf advies geven. 

Ik ben intussen aan de weet gekomen dat bij accu-apparaten de Wattage nooit op het apparaat staat; dat vinden ze niet 'relevant', zei de persoon van de fabriek van die uit de Aldi... Dat kan kloppen, alleen, dan weet je helemààl niet welke power je machine heeft, en als ze allemaal hetzelfde waren zou dat niet erg zijn, dan kocht je gewoon die, welke je kunt betalen, en dan was de duurste meestal de beste. 
Maar dat is niet zo: er zijn er een heleboel heel verschillende, van zeer zwak naar heel sterk. En alleen op die met een kabel staat de Wattage, op die met batterijen niet. 
Dus kijk ik maar alleen nog naar die met kabel: ik hoef niet zo nodig één met een accu, ik moet niet op het dak of in de tuin zitten schuren of zo, ik heb stopcontacten genoeg in de traphal. En bovendien zijn die met snoer meestal sterker dan die met accu, dus...

Rest alleen nog de prijs: die varieert van heel goedkoop tot errreg duur. Gelukkig kun je aan de gewone zonder snoer aan de Wattage zien hoe sterk ze zijn. Daarna is het vergelijken, winkels zowel als merken, en de beste aan de beste prijs zien te vinden. 
Voorlopig is de keuze nog niet beslist, ik twijfel nog tussen één van Bosch uit de Gamma voor 99€ (en ik heb kortingsstickers gekregen van 20%!), een paar equivalente modellen in de Chinese e-shop Aliexpress van onbekende merken, en een Bosch bij de Bolcom van in de veertig €, maar een ietsje mindere Wattage.

Tussen een Bosch en een Bosch, waar je de Wattage van beiden kent, is het makkelijk kiezen. Die Chinese merken zijn goedkoop, maar daar moet je wel even op de verzendingskosten letten, want soms is dat veel en soms helemaal niet.
Zover reiken mijn opzoekingen voorlopig... Coffee
04-10-2018, 22:58
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #7
Wat je anders ook kan gebruiken is een 'afbijtmiddel'.
Dat is een soort van pasta of verf die je op de verf uitsmeert en die de verf oplost.
Nadien haal je die smurrie dan gewoon weg met een schrapertje ofzo.

Dan maak je het hout proper en kan je de rest nog afschuren.

Wel opletten voor je vingers !
Best handschoenen aandoen.
04-10-2018, 23:11
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #8
Het was niet mijn bedoeling om belerend over te komen ivm het schuren. Als dat wel zo is, dan sorry daarvoor. Ik wou je enkel wat tips geven, ik zit nl. in het vak, vandaar.

Wat dat afbijtmiddel betreft toch goed opletten, handschoenen en zelfs een bril zijn geen overbodige luxe. En zeker goed verluchten als je dat doet. Heel belangrijk.

Verder kan ik je weinig meer vertellen dan ik al heb gedaan. Ik heb zelf wel een multi tool maar dat is een machine die ik eigenlijk niet zo heel veel gebruik. Daarom ook dat het een goedkoop geval van Bosch is. Wel heb ik al een keertje met een topmerk gewerkt (Fein, maar dat is een professioneel merk) en het verschil merk je. Je zal het ook merken in je portemonnee. Die toestellen van Fein heb je in verschillende wattages, hun zwaarste is 500 watt dacht ik. Om je ergens een referentie te geven.
04-10-2018, 23:20
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #9
Aja, Fein dat heb ik vandaag zien staan in de Nieuwe Gouden Spade, dat is een mooie professionele doehetzelfzaak met een beetje komieke naam, in Ieper. Ook Milwaukee en Toshiba en Makita en nog een paar van die kloeke merken, allemaal stukken van mensen, natuurlijk, wat dacht je. Professionals kunnen dat van de belastingen aftrekken, da's ook een verschil. Te hoog voor mijn budget, en bovendien heb ik niet zoooo'n supersterke van 500 Watt nodig, alleen één die wat sterker is dan mijn flauw dingetje.  

Verfafbijtmiddel ken ik ook, en ik ben er niet dol op, eerlijk gezegd, de meeste daarvan zijn afschuwelijk slecht voor het milieu en bovendien ook zoals Grungie zegt heel giftig, en in mijn traphal zijn geen ramen om open te zetten... ik heb wel ergens zo'n pot staan, na lang zoeken een mileu-onschadelijke soort gevonden, maar voor fijn hout is dat toch niet ideaal; het zijn nogal heftige kleuren, wijnrood en zalmroze en zo (afgrijselijke combinatie  Sick ), en als je die weekmaakt met afbijt dan dringt die nare kleur in de poriën van het hout, en dat krijg je met schuren er nooit meer uit, tenzij je de helft van het hout weschuurt. Dat heb ik in het begin ondervonden.  Het is ook oude verf van vroegere generaties, heel vies spul dat tot een soort cement smelt onder invloed van die afbijtmiddelen, en daarna meteen weer heel hard wordt, en er keihard op blijft plakken, net als voorheen dus, maar dan in klodders; dus je maakt het er meestal nog erger mee inplaats van beter. Dat product gebruik ik alleen maar voor de centrale "piedestal" onderaan de trap, omdat die helemaal rond gedraaid is. Daar is geen schuren aan, dat wordt plat en de profieltjes gaan eruit bij schuren, ze zijn heel delicaat. En daar is het hout ook niet zo poreus, het is een harder soort hout. Dus daar dringt het niet zo diep in.

het kan geen kwaad dat je belerend doet hoor Grungie. Als jij niet gekrenkt bent door mijn "dat weet ik wel"-reactie, dan ben ik het niet over je belerende toon.  Peace
05-10-2018, 00:42
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
Zou het niet eenvoudiger zijn om die trap af te breken en te vragen aan Grungie dat hij der een nieuwe komt plaatsen ? Biggrin2
05-10-2018, 00:46

Keywords: