The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Finland geeft al jaar basisinkomen aan werklozen en het project verandert levens  
Lurpe Online
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #1
Finland geeft al jaar basisinkomen aan werklozen en het project verandert levens
Bron: HLN Finland geeft al jaar basisinkomen aan werklozen en het project verandert levens: “Ik voel me een lottowinnaar”

Citaat:Sinds januari vorig jaar betaalt Finland een maandelijks basisinkomen uit aan 2.000 willekeurig gekozen werklozen. Het proefproject, dat in totaal twee jaar zal lopen, trekt wereldwijd de aandacht. Maar hoe vergaat het de ontvangers? Deze Finnen proeven ervan en zijn in de wolken.

Elke maand ontvangen de deelnemers 560 euro. Zo wil de Finse overheid nagaan of dit systeem een dam kan opwerpen tegen armoede en werkloosheid. Aan de maandelijkse uitkering zijn immers geen voorwaarden verbonden zoals een sollicitatieplicht of andere tegenprestaties.

Vinden de proefpersonen tijdens die periode een job, dan blijven ze recht hebben op het bedrag. Dat moet voorkomen dat mensen geen werk zoeken omdat ze toch een basisinkomen ontvangen.

Ik heb helemaal niets tegen een basisinkomen, 't mag zelfs meer zijn.
Ook niet dat je het mag houden als stimulans om werk te zoeken (misschien wel beperkt in tijd eens je werk hebt, anderzijds is 't wel een oplossing om echt slecht betaalde jobs in te vullen).
Maar je gaat altijd mensen hebben die net boven een bepaalde grens zitten (zelfs die er serieus boven zitten), werk hebben, uit de boot vallen en zich te kort gedaan voelen.
De mens is een jaloers beestje dat zich snel tekort gedaan voelt.

Ik ben tevreden met wat ik heb, voel mij ook een lottowinnaar en 'k speel zelfs niet mee. Tongue  lol  

Efkes een stok in 't hoenderhok gooien, al veel te lang stil hier. Devil
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-02-2018, 19:26 door Lurpe. Edit Reason: Ik heb altijd meerdere links staan, ik hoef er maar 1 )
19-02-2018, 19:23
Kameel Léon Offline
Full member

Bericht: #2
RE: Finland geeft al jaar basisinkomen aan werklozen en het project verandert levens
Zo een basisiinkomen is toch maar een alternatieve vorm voor nu reeds bestaande vervangingingsinkomens  zoals werklozensteun, ocmw-geld. Men verandert enkel wat de "voorwaarden".

Feitelijk verandert er dus niets, integendeel zullen werklozen minder geld ontvangen, niet meer een steun op basis van hun vorige inkomen (dat welsiwaar geleidelijk daalt naar een minimumbedrag) maar meteen een toch wel vrij laag basisinkomen, een bedrag waarmee het moeilijk is om te leven/overleven.

Zoals ik het lees in jouw artikel heb ik de indruk dat het basisloon vooral goed is voor de staat die op die manier kan besparen op kosten van mensen die in problemen geraken of werkloos worden!
25-02-2018, 07:27

Keywords: