The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren

Meten is weten  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
Meten is weten
Hallo jongens,
Jullie herinneren je misschien dat ik een tijd geleden last had met m'n geluid (in m'n thread "Ik hoor niks, maar ik ben niet doof geworden").
Dat kwam niet omdat mijn instellingen niet juist zaten, dat heb ik ontdekt mede met jullie hulp, maar dan vooral door de kleine boxjes die al 17 jaar aan alle computers die ik heb gehad (3) hebben gezeten even te vervangen door de andere, die voor room-surround dienen aan m'n tv. En lo and behold: alles klonk opeens fantastisch!  Eek
Ik herinnerde me dat ik sedert de aankoop van m'n Win10 die boxjes nog nooit goed had horen spelen, en besloot dus dat ze doodgewoon te flauw waren...
Ik heb dus de truuk-met-de-doos die ik voor de tv heb uitgehaald nog 's dunnetjes overgedaan, en op de 2ehands-site een koppel computerboxen gekocht, die iemand erop had gezet omdat-ie een laptop gekocht had en ze dus niet meer nodig had. Er staan zulke koppeltjes boxen bij hopen en hopen op die site. Mooie en minder mooie, oude en gloednieuwe. Voor spotgoedkoop tot zelfs gratis.

Ik heb nu een leuk stelletje boxjes die wél spelen, zonder probleem. Voor maar een halve appel en een half ei... en spelen dat ze doen!  Music

Nu heb ik ook een CD-speler, die weliswaar twee goeie luidsprekers heeft, maar omdat die alletwee aan het apparaat vastzitten, zitten ze nogal dicht bijeen, en veel surround stereo-effect geeft dat niet. 
Dus dacht ik: laat ik de truuk-met-de-doos nóg's uithalen, in die CD-speler zit immers ook een plugje voor de koptelefoon, zoals bij m'n tv, waarin ik de pin van die boxen kan steken! Dan kan ik ze aan de ene en de andere kant van de kamer zetten, meestal zit er wel een paar meter draad tussen.

Nu zou ik daarvoor wél graag nogal sterke boxen hebben, die de hele kamer kunnen vullen. En ik weet niet hoe je dat moet meten. Ik bedoel: geluid kun je meten in decibels, maar dat bedoel ik niet. Hoe weet je aan een luidspreker, of hij sterk is of niet, en hoe sterk? 
Achter op het etiketje van een luidspreker staat meestal niet veel informatie: de voltage, het verbruik in Watt, maar verder een paar andere duistere dingen zoals "Independance: >12K Ω"
Maar dat zal wel Kilo Ohm zijn, zeker? Enfin, ik weet het niet. Ik vraag me alleen af, hoe je aan het fotootje van een box, of door te vragen aan de eigenaar wat er achterop staat, kunt weten of een luidspreker of een -set sterk of niet sterk is?
Hoe duidt men de sterkte van een luidspreker aan, is dus de vraag?
(de rest is antwoord op de vraag: "waarom wil je dat weten")  Redface
03-12-2017, 03:00
Kojak Online
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: Meten is weten
Simpelste is: Vraag merk en model nummer.
Dan kan je het zo terugvinden op het internet. Smile
03-12-2017, 15:57
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #3
Je verstaat me verkeerd, Kojak.
Op die sites kom ik toch niet te weten, hoé je moet weten wat sterk is en wat niet?
Over elk van die boxen staat misschien informatie. Maar daar word ik niet wijzer van, toch?

Voorbeeld: ik ken geen Chinees. Ik vraag aan iemand (die bv. Kojak heet): hoe kom ik te weten of 日本語能力 beter is dan 英語版?
Antwoord: "ga naar een Chinese site! Dat kun je zo terugvinden op internet"...
Tja... het probleem is: Chinese sites zijn geschreven in het Chinees, en ik kèn geen Chinees, dàt is juist mijn probleem. Aan dat antwoord heb ik dus niks.
Snap je?

Ik kan nog zolang naar de bijzonderheden op die sites kijken, als ik niet wààr ik naar moet kijken en wàt het betekent, wat heb ik er dan aan?

Mijn vraag is dus nog altijd: wat is de manier waarop men aanduidt hoe sterk een luidspreker is?
Als ik wilde weten hoe men aanduidt hoe lang iets is, dan zou het antwoord zijn: in meters, centimeters, kilometers enzo.
Als ik wilde weten hoe men aanduidt hoeveel iets weegt, en of één ding zwaarder is dan een ander ding, dan zou het antwoord zijn: kijk hoeveel "kilo" er staat. Als dat meer is dan voor dat andere ding, dan is dat met de hoogste kilos het zwaarste!

Dàt is wat ik wil weten. Hoe duidt men geluidssterkte van een luidspreker aan? In Wattage? Of iets anders? Hoe wéét je dat, zonder hem aan te kunnen steken en ernaar te luisteren?
Snap je 't nu?
03-12-2017, 22:12
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #4
Wtf
Ik snap niet waarom mijn patee er telkens drie keer opstaat. Ik heb nochtans maar één keer op "Reactie plaatsen" geklikt.
het is nog al gebeurd, herinner ik me. Gênant! Sarcastic
Wil je er een paar weggommen, als 't kan? Merci
03-12-2017, 22:20
Kojak Online
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
De sterkte van een luidspreker die wordt uitgedrukt in Watt.

Maar dat is relatief.
Je hebt:
- het piek vermogen
- gemiddeld vermogen (RMS)

Het laatste, RMS, dat is het belangrijkste.

En dan heb je ook nog het rendement.
Aantal deciBells bij 1 Watt RMS op 1 meter.
Hoe hoger, hoe beter.
Meestal zit dat ergens tussen de 87 en de 105 dBA.
06-12-2017, 00:16
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #6
aaaaaa.
06-12-2017, 17:25
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #7
aaaaaaaaaaa.  Tongue

Dàt was het wat ik wou weten. RMS. Gemiddeld vermogen. Juist.
De vorige boxjes (die zwakke) daar stond niks van dat op. Maar daar kon ik dus aan hóren dat ze te zwak waren, ofwel niet compatibel, enfin, ze werkten niet meer op mijn nieuwe pc. Wel nog op andere apparaten, maar flauwtjes dan.
De andere die ik in m'n tv geplugd heb staan, zijn véél sterker; maar daar staat ook niks op van RMS of zo. Die zijn tamelijk oud. (waren gratis).  Maar ze zijn geweldig goed: ik heb s'nachts Klara Continuo opstaan, en dan klinkt door het hele huis van boven naar beneden! Dat was een experiment om te herhalen, dus...
Het mooie van pcboxen is, niet alleen dat ze next to nothing kosten 2ehands, maar ook dat er altijd al een extra versterker inzit, wat met gewone boxen niet het geval is...

Ik heb onder alle boxen gekeken die ik heb, maar nergens stond er iets dat de sterkte van boxen aanduidde.
RMS, dus. Okee, als ik er nog een stel op de kop tik, dan zal ik het eens vragen. Veel staat er meestal niet op pc-boxen, qua informatie; je mag al blij zijn als er op staat "Made in China".  Confused Al heb je daar ook niet veel aan.

Maar toch :  THANKS11
06-12-2017, 17:38
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #8
Stik!
Nu staat daar wéér iets in twee blokken.  Confused
Maar nu heb ik het gezien, hoe het komt!
Toen ik klikte op "Reactie plaatsen" kreeg ik dit:

INSERT INTO mybb_posts_autobu (`pid`,`replyto`,`fid`,`subject`,`icon`,`uid`,`username`,`dateline`,`message`,`ipaddress`,`includesig`,`smilieoff`,`visible`,`showhtml`,`showscript`) VALUES (299358,299346,37,'RE: Meten is weten',0,386,'Mangasakka',1512571082,'aaaaaaaaaaa.  Tongue \r\n\r\nDàt was het wat ik wou weten. RMS. Gemiddeld vermogen. Juist.\r\nDe vorige boxjes (die zwakke) daar stond niks van dat op. Maar daar kon ik dus aan hóren dat ze te zwak waren, ofwel niet compatibel, enfin, ze werkten niet meer op mijn nieuwe pc. Wel nog op andere apparaten, maar flauwtjes dan.\r\nDe andere die ik in m\'n tv geplugd heb staan, zijn véél sterker; maar daar staat ook niks op van RMS of zo. Die zijn tamelijk oud. (waren gratis).  Maar ze zijn geweldig goed: ik heb s\'nachts Klara Continuo opstaan, en dan klinkt door het hele huis van boven naar beneden! Dat was een experiment om te herhalen, dus...\r\nHet mooie van pcboxen is, niet alleen dat ze next to nothing kosten 2ehands, maar ook dat er altijd al een extra versterker inzit, wat met gewone boxen niet het geval is...\r\n\r\nIk heb onder alle boxen gekeken die ik heb, maar nergens stond er iets dat de sterkte van boxen aanduidde.\r\nRMS, dus. Okee, als ik er nog een stel op de kop tik, dan zal ik het eens vragen. Veel staat er meestal niet op pc-boxen, qua informatie; je mag al blij zijn als er op staat \"Made in China\".  Confused Al heb je daar ook niet veel aan.\r\n\r\nMaar toch :  THANKS11','*�'��zW���_',0,0,1,0,0)

Daarboven stond nog iets, dat ik vergeten ben mee te kopiëren, iets van "a syntax error occurred in your server" en nog wat HTML of Javascript-chinees. Toen ik dat wou weglklikken, stond er "als u dit vernieuwt, zullen de handelingen die u hebt gepleegd, mogelijk herhaald worden". 

De eerste keer had ik dat ook, en toen had ik daar niet op gelet.
Jij hebt dus een syntax-error in je server, Kojak.  Eek Crying 
Ik heb geen idee wat het betekent, maar ik hoop dat het niet erg is!
06-12-2017, 17:47
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #9
kijk, dat is wat ik erbij had moeten kopiëren, bovenaan:

"MyBB SQL Error
MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.
SQL Error:
1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near '?' at line 3"

... en daarna dat verhaal van hierboven, mijn mail dus in HTML. Ik had het nu wéér, maar nu laat ik me niet meer vangen. Ik moet om herhalingen te vermijden, de hele site wegklikken, terug opstarten, naar de thread gaan, en dàn staat mijn post er normaal in, niet dubbel.
06-12-2017, 17:52

Keywords: