The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Zelf een kleerkast maken.  
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Berichten: 6.906
Lid sinds: Feb 2011

 Bericht: #1
Zelf een kleerkast maken.
Eigenlijk is dat heel eenvoudig.

Gezond eten, elken dag 3 uur power-training, en na een jaartje of 2 heb je een kleerkast. Thumbsup

En nu mag er ne andere komen uitleggen hoe je een bed maakt.
Mijn deskundige bijdrage, die staat hier al. Tongue

ps: een betere uitleg voor die kleerkast, is ook altijd welkom. Awink2
______________________________________________________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
31-08-2017, 00:37
Grungie Online
Race Director

Player F1-MGR-2018

Berichten: 3.057
Lid sinds: Mar 2014

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #2
RE: Zelf een kleerkast maken.
Een bed maken? Thinking
Daar heb je een vrouw voor..... Tongue Hide

Een kleerkast.... Wat voor materiaal heb je ter beschikking?
______________________________________________________________
31-08-2017, 07:25
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Berichten: 6.906
Lid sinds: Feb 2011

 Bericht: #3
RE: Zelf een kleerkast maken.
We zitten hier onder de rubriek hobby, dus we zullen er dan ook maar van uit gaan dat we alleen maar hobby-materiaal ter beschikking hebben, zeker wat machinerie betreft.

Wat we hebben:
- vezelplaat, hoge persing, 50 cm breed voorzien van een melamine laag. (uit een doe-het-zelf zaak)
- hardboard of triplex plaat
- andere houtrestjes. Grenen. Kortom, wat afvalhout van vorige experimentjes.
- houtvijzen & nageltjes (met en zonder kop)
- platsic kapjes om op een houtvijs te plaatsen, in de zelfde kleur als de melamine van de vezelplaten
- houten plugjes om 2 planken aan elkaar te zetten
- houtlijm

- hamer, trektang, universeeltang.
- houtbijtel(s)
- boormachine
- hout & metaal boortjes
- cirkelzaag
- handzaag
- els
- breekmes
- schroevendraaiers
- schuurpapier korrel 40,60,180,360
- lijmklemmen
- een emmer moed, goesting, en durf om er aan te beginnen. Tongue
- een pruik om op te zetten, dat je eventueel ook eens in je haar kan krabben mocht het nodig zijn. Biggrin2

- 4 houten balkjes, 1 meter lang, ongeveer 6 x 6 cm, met om de 10 cm een gat in geboord van 12 mm.
- 4 staven met schroefdraad, 10 mm dik, 180 cm lang + rondellen en bouten
Dat laatste gebruik ik als klem om grotere stukken in vast te klemmen + een stapeltje bierviltjes.

De scharnieren, dat wordt het moeilijkste vrees ik. Toch voor de hobbyist.
Alleen al de speciale boor hebben de meesten niet, en ook het boren zelf is niet altijd even simpel.

Nu is het aan jou (of iemand anders), maar let wel, industriële machienes heb je deze keer niet. Smile
______________________________________________________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
31-08-2017, 18:03
Grungie Online
Race Director

Player F1-MGR-2018

Berichten: 3.057
Lid sinds: Mar 2014

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #4
RE: Zelf een kleerkast maken.
Alles begint bij een goed plan.
En liefst professionele (of industriële) machines, maar die mag ik deze keer dus niet gebruiken. Tongue

Toch zou dat moeten lukken. Yes
Al is het misschien best dat ik het stap voor stap uitleg.

Een goed plan....
Zorg er allereerst voor dat je kastdeuren niet breder zijn dan 60 cm. Veel breder gaat problemen opleveren met de scharnieren. Die zullen het gewicht niet kunnen dragen en dan zal de deur gaan afhangen.
De diepte van je kast is ook van belang. Als het de bedoeling is om ook een roede in de kast te hangen waar je kleren aan een kleerhanger kunt aan ophangen, dan vrees ik dat je platen net iets te klein zijn. Om een kleerhanger te gebruiken heb je best een binnenruimte in de kast van 52 a 54 cm. Wat dus een totale kastdiepte oplevert van 54 a 56 cm omdat je ook nog op een rugpaneel moet rekenen. (lees hieronder meer daarover)
Werk je enkel met legplanken, dan heb je met 50 cm normaal meer dan genoeg.

Simpel gezegd bestaat een kast uit 5 stukken plaat : 2 zijwanden, een bodempaneel, een bovenpaneel en een rugpaneel. Zorg ervoor dat het bodem- en het bovenpaneel tussen de zijwanden zitten. Het rugpaneel monteer je best in een groef die je in de zijwanden zaagt. De melamine platen die je voor je kast hebt zullen wellicht 18 mm dik zijn. Als rugpaneel wordt gewoonlijk een dunnere plaat gebruikt 8 a 9 mm dik. Soms ook dunner, maar voor een sterkere kast gebruik je beter een dikkere plaat.

In het bodem- en bovenpaneel zaag je geen groef maar die maak je minder diep dan de zijpanelen. (gewoonlijk 2 cm) Zodat als het bodempaneel en het zijpaneel aan de voorkant gelijk zitten, het bodempaneel juist tot aan de voorkant van de groef in het zijpaneel komt. Op die manier moet je het rugpaneel niet in de kast monteren maar kun je er die achteraf inschuiven.
Zorg er wel voor dat je een klein beetje speling hebt op je groef zodat het paneel er vlot inschuift.
Het is belangrijk om een rugpaneel te monteren. Het zorgt voor de sterkte van je kast. Zonder rugpaneel kun je de kast makkelijk vervormen (en zelfs kapotmaken) door er op één hoek diagonaal kracht op uit te oefenen.
Ik raad ook aan om het rugpaneel in een groef te steken. Op die manier het je nog een klein beetje ruimte over achter het rugpaneel en staan enkel de zijpanelen tegen de achtermuur. Dat heeft zo zijn voordelen, vooral als de muur niet helemaal recht is. Biggrin2
Het rugpaneel vlak met de zijwanden monteren kan in principe ook maar ik ben er bijna zeker van dat je dan je kast nooit vlak tegen de muur zal kunnen plaatsen.

Voorlopig laat ik het hierbij.
Maar waar zeker nog aandacht moet aan besteed worden zijn : sokkel en plinten, eventuele opvulstukken, de juiste scharnieren en het effectief maken met het gelimiteerd gereedschap ter beschikking.

Heb je overigens ook een bovenfrees tot je beschikking? Dat zou toch redelijk van pas komen nu ik nogal kortaangebonden ben wat gereedschap betreft. Tongue
______________________________________________________________
31-08-2017, 22:36
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Berichten: 6.906
Lid sinds: Feb 2011

 Bericht: #5
RE: Zelf een kleerkast maken.
We zullen een compromis maken.
- je krijgt ook planken van 60 cm breed Thumbsup
- maar géén bovenfrees.  brat lol
______________________________________________________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
31-08-2017, 22:59
Grungie Online
Race Director

Player F1-MGR-2018

Berichten: 3.057
Lid sinds: Mar 2014

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #6
RE: Zelf een kleerkast maken.
Thinking
Die bovenfrees zou handig geweest zijn voor de scharnieren. (voor andere dingen ook, maar niet zo heel noodzakelijk) dus wat dat betreft zit ik nog een beetje vast.
Maar al de rest zou wel mogelijk moeten zijn met je beperkte arsenaal. Tongue
______________________________________________________________
31-08-2017, 23:32
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Berichten: 6.906
Lid sinds: Feb 2011

 Bericht: #7
RE: Zelf een kleerkast maken.
Die scharnieren, daar heb ik indertijd mijn laatste haren die ik toen nog had ook aan verloren. lol

Maar als het écht niet anders kan, mag je wat mij betreft ook een bovenfrees gebruiken hoor. No prob. Awink2
______________________________________________________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
31-08-2017, 23:44
Grungie Online
Race Director

Player F1-MGR-2018

Berichten: 3.057
Lid sinds: Mar 2014

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #8
RE: Zelf een kleerkast maken.
Waar waren we gebleven?

Als het goed is heb je nu een plan van je kleerkast en een lijstje met de maten van de verschillende stukken. Vergeet daarbij de legboorden niet.
Die stukken zul je op maat moeten zagen met je afkortzaag. Gebruik een rechte lat, regel of profiel en 2 klemmen. Zet de lat vast op de plaat met 2 klemmen op de gepaste afstand en zaag mooi langs de lat.

Indien je veel splinters of brokjes hebt langs je zaagsnede kun je overwegen om die bij te frezen. Zaag in dat geval rondom je plaat 1 mm te groot en frees die millimeter dan af met je bovenfrees en rechte lat. Gebruik daarvoor een gewone rechte (foed snijdende) frees

In de meeste doe het zelf zaken kun je platen kopen die al langs 1 zijde van een bandje voorzien zijn. Dat kun je gebruiken maar meestal moet je nog bandjes bijplakken. De boven en onderkant van je zijwanden bv. Ook de achterkanten van je zijwanden kun je doen al is dit niet strikt noodzakelijk maar ik zou adviseren van wel. Dat bandje staat dan tegen de muur en niet de afgezaagde blote kant van de vezelplaat en naar vocht toe is dit toch beter.
De boven- en onderpanelen moeten maar aan één zijde van een bandje voorzien zijn, nl. de voorkant.

Je kan in de doe het zelf zaken voorgelijmde bandjes op rol krijgen. Die moet je op de plaat aanbrengen met een strijkijzer en nadien met een fijne vijl bijwerken. Dat vraag wel wat handigheid, vooral om niet te diep te vijlen. Vijl de bandjes ook niet plat met de plaat maar zet er een lichte soeverein aan. (je laatste vijlsteek moet je dus je vijl iets schuiner houden)

Volgende stap is dan de groeven voor de ruggen. De simpelste manier lijkt me met de afkortzaag en een rechte lat met 2 klemmen. Zet de zaag op 1 cm diepte en zaag langs de lat. Verplaats dan de lat een zaagdikte (3 mm) en zaag opnieuw. Herhaal tot je rugpaneel met een klein beetje speling in de groef kan.
Zorg ervoor dat je groef op de juiste afstand zit. Leg eerst een bovenpaneel op een zijpaneel, met de voorkant gelijk. Je groef moet beginnen op diepte van het bovenpaneel. (normaal 2 cm van de achterkant van het zijpaneel)

Nu weet ik niet hoe je van plan bent om je legboorden in je kast te plaatsen. Je kan die met steunen met een nageltje in de zijwand plaatsen maar ook verstelbaar maken. Indien je dat laatste wil (en je hebt steuntjes) dan moet je gaatjes boren in je zijpaneel. De standaardafstand van die gaatjes is 32 mm. Afhankelijk van je steuntjes zijn die 5 of 8 mm diameter en 1 cm diep. De makkelijkste manier om dat te doen is om een lat te maken met gaatjes in en die als sjabloon te gebruiken.
Tip : Hou bij het afmeten steeds aan vanaf 1 punt. Zet streepjes op 32, 64, 96, 128, 160, enz, enz, millimeter. Dat is veel nauwkeuriger dan een streepje zetten en vanaf dat streepje opnieuw 32 mm af te schrijven. Want dan garandeer ik je dat je na een aantal streepjes al ferm zult afwijken.
Let ook op de juiste boordiepte. Gebruik een kort stukje hout dat je over je boor schuift om de juiste diepte aan te houden.

Als je al mijn uitleg hierboven hebt gesnapt, dan zijn we toe aan de verbindingen. Smile
______________________________________________________________
05-09-2017, 21:49

Keywords: