A Forum...The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )

Welkom gast! Registreren
De Blauwe Tand  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
De Blauwe Tand
Hoi,
Ik vraag me af of het mogelijk is om met een Bluetooth speaker, in een huis waar Wifi is, signaal van de radio-distributie te ontvangen? 
Ik heb het dus niet over de computer. Mijn pc kan Bluetooth signalen doorsturen naar een luidspreker elders in het huis. Dat weet ik. Maar de computer heb ik voor andere dingen nodig dan de hele dag muziekjes te laten spelen.
Ik heb het over radio-signalen (Ik bedoel natuurlijk het HDMI-signaal van Telenet en consoorten). 
Stel, ik zet de radio aan, enfin, de tv dan tegenwoordig, en zet hem op een radiokanaal. 
Intussen doe ik met de computer andere dingen. 
In één kamer van het huis, is de muziek niet te horen omdat de deur dicht moet blijven, en toen dacht ik: zou dat kunnen op een andere manier dan met een onhandige, kilometerlange kabel die over de traptreden slingert, of geboor door de muren?
Je hebt tegenwoordig van die kleine speakertjes die met een batterij opgeladen worden, en die je overal kunt zetten. Die werken met Bluetooth, en dat gaat door de muren heen. Dat zou handig zijn, alleen... kan dat alleen via een computer?
Ik ga er niet een tweede computer of een extra smartphone voor kopen om die daar gewoon vóór te leggen!
anyone an idea?
bedankt
12-07-2017, 02:34
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: De Blauwe Tand
Dat hangt van de tv af.
Maar bluetooth door muren ? Ik dacht dat dat maar een paar meter ver ging ?

Begrijp ook niet dat het niet via de pc gaat. Die jan toch muziek spelen terwijl je er nog andere dingen mee doet ? Ik neem aan dat het niet over een DOS pc gaat Smile
12-07-2017, 15:23
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #3
Ja, Bluetooth kan door de muur heen, met een maximum van 4 meter afstand.
De tv kan ook muziek spelen terwijl je werkt, maar die heeft lang niet zo'n goede geluidswaarde als de radio.
Je weet toch wat voor computer ik heb, Knarf? Ik heb er jullie lang genoeg over lastig gevallen!   express  Redface
12-07-2017, 18:14
Henkie Offline
Full member

Player F1-MGR-2017

Bericht: #4
Je wil dus radio horen overal in huis?
13-07-2017, 19:13
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #5
Jij hebt het begrepen, Henkie. In kamers als de keuken kan ik geen klein radiootje zetten, op de zenders die ik neem is veel te veel storing. Niks dan gekraak, door de diepvriezer en de koelkast enzovoort. En ik heb stereo op de 2e verdieping, en dat klinkt tot één verdieping beneden, maar geen twee. En ik heb geen zin om kabels te trekken door de muren, of op de traptreden te laten slingeren, of dat soort gedoe. En ik heb maar één computer en die staat boven, naast de tv.
Maar ik heb wél overal wifi. Die ik nooit kan gebruiken, met dus die ene computer die toch aan de kabel zit.
Dus dacht ik: een Bluetooth speakertje beneden, zou die dat signaal van de radio-HDMI kunnen opvangen?
Niet van internet, maar van de tv?
Ik heb de vraag al eens aan Telenet gesteld, maar ik heb nog geen antwoord.
Iedere poging tot meedenken is greatly appreciated.
14-07-2017, 00:27
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
(14-07-2017, 00:27 )Mangasakka schreef: Jij hebt het begrepen, Henkie. In kamers als de keuken kan ik geen klein radiootje zetten, op de zenders die ik neem is veel te veel storing. Niks dan gekraak, door de diepvriezer en de koelkast enzovoort. En ik heb stereo op de 2e verdieping, en dat klinkt tot één verdieping beneden, maar geen twee. En ik heb geen zin om kabels te trekken door de muren, of op de traptreden te laten slingeren, of dat soort gedoe. En ik heb maar één computer en die staat boven, naast de tv.
Maar ik heb wél overal wifi. Die ik nooit kan gebruiken, met dus die ene computer die toch aan de kabel zit.
Dus dacht ik: een Bluetooth speakertje beneden, zou die dat signaal van de radio-HDMI kunnen opvangen?
Niet van internet, maar van de tv?
Ik heb de vraag al eens aan Telenet gesteld, maar ik heb nog geen antwoord.
Iedere poging tot meedenken is greatly appreciated.

Gewoon omdat ze er geen antwoord op kunnen geven en het niets met hun geleverde diensten te maken heeft.
Heel simpel gaat het werken ?
Waarschijnlijk niet. Bluetooth is niet zo sterk door meerdere hindernissen.
Alhoewel mijn gsm in huis wel connectie heeft met mijn mediasysteem in mijn auto voor mijn woning.
Wat geluid betreft in HDMI, bluetooth zet om het even wat het verstuurd om in zijn signaal en dan terug.
Er is sowieso kwaliteitsverlies.
15-07-2017, 10:17
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #7
Kan uw tv bleutooth uitzenden ?
15-07-2017, 13:06
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #8
Ah. Ik heb intussen wél al antwoord gekregen van Telenet; ze kunnen geen draadloze signalen doorsturen tenzij door de computer, niet via tv-distributie.
Als mijn tv echter Bluetooth-mogelijkheden heeft, dan zou het wél lukken; maar ik ben bang dat mijn teeveetje daar te klein en te goedkoop voor was. Ik kan het in elk geval in de manual niet vinden. Ik ben er niet 100% zeker van, want ik weet niet precies hoe je dat te weten kunt komen, maar ik denk van niet.
Als ik echter m'n computer op een radiozender zet en dat laat spelen, dan zou ik theorethisch overal in huis Bluetooth-signalen kunnen horen, als ik zo'n speaker had. 
Of dat dan mooi of niet zou zijn, dat zou ik moeten testen om het te weten. Als het werkt, dan is het alleszins beter dan met een gewoon klein radiootje, want daar komt niks dan gekraak uit, omwille van de keukenapparaten die teveel stoornis geven.

Ik vroeg dit maar omdat ik in de Gamma zegels kreeg en een spaarkaart, waarop dingen die je voor een klein prijsje kunt kopen als je genoeg zegels gespaard hebt. Het enige wat écht een "klein prijsje" is en wat ik misschien kan willen, is toevallig dus zo'n Bluetooth speakertje. 
Met het voorgeschreven aantal zegels 12 €. Dat is dus echt geen onhaalbare kaart, leek me, al wou ik toch eerst weten of ik er überhaupt iets mee zou kunnen doen, anders is het nog altijd 12 € te veel, hé?
Ik heb zo'n lamp op de trap, die aanfloept bij de minste beweging. Dat is heel zuinig en praktisch, alleen moet ik wel de deur naar de keuken dicht houden anders floept-ie zonder ophouden aan door de bewegingen van de bomen buiten en van de vogels, en ... zelfs van een passerende vlieg floept-ie aan.
Dus blijft die keukendeur dicht. 
Dat heeft tot nadeel dat je dan de muziek niet meer kunt horen, die van boven komt en in het hele trappenhuis mooi doorklinkt, dankzij twee strategisch geplaatste speakers op de zolderverieping.
Maar van zodra ik beneden ben, is het uit met de muziek.
Toen ik nog ging werken heb ik eindeloze pogingen gedaan om in die keuken met een gewoon radiootje signaal te krijgen, al was het maar om het nieuws en de weerberichten s'ochtends; maar al wat ik krijg is gekraak en geknetter. Radiootjes koop ik dus niet meer.
Nu, in het wifi-tijdperk, zou dat probleem uit de wereld zijn moest ik overal computers of (met internet verbonden) smartphones kunnen rondstrooien; maar ja, wie koopt er nu computers om als radio te dienen? Ik althans niet.

Daarom had ik gedacht: laat ik de heren van de Techhobb-kikker eens hun gedacht vragen, of dat ding van 12 € (zonder zegels kost het wel een stuk meer) mij van pas zou kunnen komen.

Zo, nu heb je het hele verhaal. Spannend is het niet, maar dat zijn niet alle verhalen...
16-07-2017, 01:17

Keywords: