The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Een scanner van vóór Christus (pardon, van vóór Vista)  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
Een scanner van vóór Christus (pardon, van vóór Vista)
Hallo jongens,
Ik ben al lang op zoek naar een scanner die A3-formaat scans kan maken. Afgezien van super-peperdure dingen is die zoektocht totnutoe vergeefs gebleven. 
Op een 2e hands-site kan ik nu voor een appel en een ei zo'n apparaat krijgen; alleen, vóór ik de persoon in kwestie dat ding laat opsturen moet ik eerst even weten of het hier wel zal kunnen dienen.
Het is namelijk een HP-scanner, en omdat mijn eigen A4-scannertje ook HP is, herinner ik me dat toen ik mijn Vista kocht, jaren geleden, HP een hoop nieuwe drivers heeft moeten maken om hun apparaten met Vista te laten samenwerken. Dat is toen ook met de mijne gebeurd, maar of het oude apparaat in kwestie dat ook heeft meegemaakt, is niet geweten. Het is een heel oud ding, en op de HP-website kun je er geen drivers noch manuals meer van downloaden, wat betekent dat het ouder is dan 10 jaar. Nu, dat kon ik aan de foto's al zien, want het heeft slechts seriële poorten en kabels, die ik me alleen nog van uit het grijze verleden herinner.
Maar dat is niet het grootste probleem: er zit nog één seriële poort in elke computer die ik heb (de XP, de Vista en de Win10).

Probleem is dus dat de persoon die het verkoopt alleen geïnteresseerd is in die appel en dat ei, en in de plaatsruimte die de afwezigheid van het grote ding haar zal opleveren; maar ze heeft geen snars verstand van computers en weet totaal niet waar ik het over heb als ik haar vraag naar drivers of Vista of gelijk wat. Het is van haar zoon, zegt ze, die het op zijn beurt gekregen heeft van iemand anders die ze niet kent. Maar het werkt nog goed, ttz, het wérkte dus nog goed de laatste keer dat het ooit aangesloten is geweest, veronderstel ik. In de middeleeuwen, dus.  horse

Nu vraag ik me af of er iemand van jullie weet, hoe je de gegevens van een oud apparaat kunt "opsporen", als zelfs het bedrijf dat het geproduceerd heeft die niet meer bewaart?
Ik neem nl. zonder te moeten controleren aan, dat dit apparaat niét plug-and-play is. Ik zal dus drivers moeten hebben, en waar haal ik die?
Er is geen CD bij: die gooiden de mensen weg in die tijd, samen met de manual, van zodra ze de doos uit hadden gepakt...  duh

Ik heb de vraag gesteld op het forum van HP support, maar omdat he zondag is heb ik nog geen antwoord. 
Ik denk dat ik het ding (de naam is HP Scanjet 4P) nog wel op mijn oude XP-computer zal kunnen doen draaien, op voorwaarde dat ik aan drivers kan geraken.
Zouden er omwegen bestaan om apparaten (in dit geval scanners) zonder drivers toch te doen werken?

Ik vraag maar op, aan ieder wie het misschien zou kunnen weten; het heeft geen zin om die transactie te ondernemen als ik het hier toch in de vuilbak moet gooien, wegens onwerkbaar.  Dan kan die mevrouw in Namen het netzogoed zelf weggooien.
Ze wacht met sturen tot ik groen licht geef. 

Bedankt voor enig meedenken  THANKS11
11-06-2017, 16:48
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: Een scanner van vóór Christus (pardon, van vóór Vista)
(11-06-2017, 16:48 )Mangasakka schreef: ... want het heeft slechts seriële poorten en kabels,...
HP Scanjet 4P...

Dat is een SCSI aansluiting. Niet seriëel.
9/10 SCSI-wide.
Dan moet je ook nog een SCSI kaartje hebben voor in je PC.
11-06-2017, 17:21
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #3
9/10 SCSI-wide.
jaja.
Nu nog uitleggen wat dat is, en wat het verschil is met een "seriële" poort, Kojak. Het ziet er namelijk allebei hetzelfde uit! Allemaal pinnetjes/gaatjes, en aan beide kanten een vijsje. Zoals die voor een monitor.
Explain, please

hier is een foto van het beest
https://drive.google.com/open?id=0B9AzYu...mxib1Q0LWs
11-06-2017, 17:43
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #4
Inderdaad SCSI.
Dat is een aansluiting die vroeger wel eens werd gebruikt voor scanners.
Ook de 1ste cd-schrijvers. En in servers.

Dan moet je inderdaad een SCSI kaart vinden. Aangezien dat server materiaal is, en niet meer wordt gebruikt kost dat nieuw keiveel geld (meer dan een nieuwe A3 scanner). En oud zijn dat allemaal PCI kaarten.... Die mogelijk niet meer in uw PC passen. En als ze wel passen heb ik geen idee of dat aan de praat te krijgen is Windows 10.

Ik zou het opgeven Smile
11-06-2017, 22:19
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #5
O.
Maar in mijn XP-computer, zou het daar niet mee lukken?
11-06-2017, 23:12
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #6
Wat is heel duur?
Nu weet ik wel dat je een beetje op je uitgaven moet letten maar hier vind je al zo'n printer/scanner voor 173 euro.

Niet goedkoop maar nu ook weer niet superduur.
11-06-2017, 23:25
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #7
(11-06-2017, 23:12 )Mangasakka schreef: O.
Maar in mijn XP-computer, zou het daar niet mee lukken?

Dat moet best kunnen, maar heel het SCSI gebeuren en dan nog de Twain drivers voor de scanner zijn wel van een ander niveau dan bvb een doodgewone USB-scanner.
Ik zou gewoon eens verder gaan kijken naar een A3-scanner met een USB aansluiting. Véééél simpelder. Yes
Tweedehands kan je die wel vinden. Smile
11-06-2017, 23:30
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #8
Tweedehands is altijd lastig, nieuw is altijd duur. En dit ding zou ik krijgen voor 5 € plus de verzendkosten via Kiala, en dat is binnen België 7,5 €.
Dus, daar zou je al 's wat moeilte voor doen, te kijken naar de prijzen van de nieuwe...
Een andere, in feite dezelfde, kan ik krijgen via Amazon voor 50€; precies dezelfde met dezelfde problemen, maar refurbished is altijd betrouwbaar en met nog enige garantie.
maar ja, heel oud en dus lastig.
Dat de drivers van een ander niveau zijn dan een USB dat weet m'n gat ook, zou Frank van Thuis zeggen. Maar XP computers zijn uit een tijd dat niet alles nog USB was, hé, en plug-and-play!

Nieuw is altijd duur. 

Grungie schreef:Wat is heel duur?
Nu weet ik wel dat je een beetje op je uitgaven moet letten maar hier vind je al zo'n printer/scanner voor 173 euro.
Niet goedkoop maar nu ook weer niet superduur.

Tja, wat niet superduur is voor de ene is hééééééél superduur voor de andere, hé Grungie. Dat hangt af van je budget. Het is niet dat ik dood ga als ik dat ding niet heb: het is een soort luxe, feitelijk. Ooit zal ik het wel écht dringend nodig hebben, om mijn tekeningen in te scannen op de ware grootte, maar in feite kan ik ook telkens op de fiets springen met mijn tekening om hem in te laten scannen bij de kopiedienst... maar dat is zo'n heen-en-weer-gefiets, hé, want het wordt een lang verhaal. Niet alle tekeningen zullen groter dan A4 zijn, maar toch een flink deel. 

Dus een A3-scanner zou geweldig nuttig zijn. Maar zolang ik niks verdien aan dat verhaal (het kan maar gepubliceerd worden NADAT het afgemaakt is, nietwaar, ALS het gepubliceerd wordt...)

Enfin, als ik drivers vind voor dat ding, denken jullie dat ik hem met mijn XP aan de praat krijg?
12-06-2017, 00:57
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #9
Drivers vind je zo op het internet.
Fluitje van een cent, maar dat zal je zelf wel al gevonden hebben. Smile
12-06-2017, 01:27
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #10
Wel, ja. Ik heb al een paar sites in mijn bladwijzers zitten. Maar je snapt: vóór ik dat mevrouwtje de moeite laat doen voor 5€ op zoek te gaan naar de Kiala in Namen en dat groot ding in te pakken en het mijzelf aandoe om naar de Ieperse Kiala te trekken op mijn fiets met een aanhangwagen er achteraan (ik heb zo'n "visserskar", je weet wel) om het op te halen... vóór ik dat allemaal ga doen wil ik toch zo zeker mogelijk zijn dat het de moeite waard is, zowel voor mij als voor haar: want al heb ik drivers, dan moet ik nog altijd een beetje zeker weten of het iets zal uithalen!
Dus... zo'n scanner uit de jaren stillekes, die wss het laatst gewerkt heeft met Windows 95, zou die werken op mijn XP? Echt zoveel verschil in functie was dat niet, behalve verbeterd... veel mensen verkozen zelfs 95 boven Me, en waren heel blij dat XP meer terug op 95 leek.
Dus?.... wat denk je?
Of zal ik het nog aan een paar andere mensen vragen?
Ik wil je niet lastig vallen met dingen die je niet weet en doorzagen tot jullie me beu worden.
12-06-2017, 02:39

Keywords: