The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Welke processor kiezen ?  
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #1
Welke processor kiezen ?
Wil je een snelle computer, of wil je het meeste waar voor je geld ?

Net gevonden op het net.
Of het allemaal juist is wat ze zeggen, dat laat ik in het midden.
Maar die tabel spreekt wel boekdelen. Smile

Voor de duurdere, zou ik persoonlijk dan kiezen voor de Intel Core i7-3820 .

De middenklasse, de: AMD FX-8350 (alhoewel ik persoonlijk iets heb tegen AMD...)

En voor het gewone thuis gebruik, beetje low-end, de :Intel Core 2 Duo Processor E8400
Meer dan snel genoeg voor het gewone werk, zolang je maar niet écht gaat gamen of gaat renderen.
09-01-2017, 07:06
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #2
RE: Welke processor kiezen ?
Als ik verander van PC wil ik vooral iets dat heel wat jaren mee kan. Ik betaal liever ietsje meer om met dezelfde PC een pak jaren langer te kunnen werken.
Mijne huidige bak gaat nu al meer dan 10 jaar mee. Dat vind ik toch de minimale termijn. Ik ben echt niet iemand die altijd het nieuwste van het nieuwste wil. Maar zelfs, ik zou er tegen opzien om elke paar jaar opnieuw een PC te moeten installeren/te leren kennen/naar mijn hand te zetten.

Iets dat dus minstens 10 jaar voldoende zal zijn, zowel hardwarematig als softwarematig. Dat zou ik misschien overwegen.
Momenteel is mijne bak nog voldoende maar ik vrees dat ik die toch niet eeuwig zal kunnen gebruiken (al zou ik dat eigenlijk nog het liefst van al willen)
09-01-2017, 09:03
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #3
(09-01-2017, 07:06 )kojak schreef: Wil je een snelle computer, of wil je het meeste waar voor je geld ?

Net gevonden op het net.
Of het allemaal juist is wat ze zeggen, dat laat ik in het midden.
Maar die tabel spreekt wel boekdelen. Smile

Voor de duurdere, zou ik persoonlijk dan kiezen voor de Intel Core i7-3820 .

De middenklasse, de: AMD FX-8350 (alhoewel ik persoonlijk iets heb tegen AMD...)

En voor het gewone thuis gebruik, beetje low-end, de :Intel Core 2 Duo Processor E8400
Meer dan snel genoeg voor het gewone werk, zolang je maar niet écht gaat gamen of gaat renderen.
Dat lijstje is niet representatief.
Ze tonen ook processors die al lang niet meer gemaakt worden zoals die Core 2 Duo E8400
Mijne eurocent viel direct als ik die zag, want ik heb die lang geleden ook gehad.
https://tweakers.net/pricewatch/161725/i...ificaties/

Die AMD FX-8350 is ook al van wat jaren terug, je vindt hem nog wel, maar hoe lang nog ?
09-01-2017, 09:53
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #4
Het is heel simpel, ga niet onder een i5 of een tegenhanger in snelheid van AMD.
09-01-2017, 09:56
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #5
En wat is een i5? Tongue
(ge zou ondertussen al moeten weten dat den dezen niets van de technische kant van een computer kent, maar dan ook niets. Het is nogal rap Chinees voor mij Yes )
09-01-2017, 14:45
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
(09-01-2017, 14:45 )Grungie schreef: En wat is een i5? Tongue
(ge zou ondertussen al moeten weten dat den dezen niets van de technische kant van een computer kent, maar dan ook niets. Het is nogal rap Chinees voor mij Yes )
Citaat:De Core i5 is een reeks van Intel-processoren gebaseerd op de Intel Nehalem-architectuur en lid van de meer algemene x86-64-familie. De processoren passen op een LGA1156-socket en kwamen in combinatie met de P55 chipset beschikbaar in het derde kwartaal van 2009.[1] De Lynnfields beten de spits af. Later werden de Clarkdales (desktop) en de Arrandales (mobiele markt) toegevoegd.[2]
De Core i5 is bestemd voor desktops en is een mainstreamvariant van de eerder beschikbare Intel Core i7-reeks, met de vernieuwing en voordelen van de Nehalem-architectuur. Een verschil met de Core i7 is dat het geheugen niet in triple-channel, per drie slots, maar in dual-channel, zoals bij de oudere Core 2-serie wordt gebruikt. Turbo Boost-overklokken zou wel mogelijk zijn zodat de initieel voorziene processoren met kloksnelheden van 2,66 GHz, 2,8 GHz en 2,93 GHz maximaal respectievelijk tot 3,2 GHz, 3,46 GHz en 3,6 GHz verhoogd kunnen worden. Ook ondersteunt de mobiele versie van de i5 de hyperthreadingtechnologie van Intel.[3]
De Core i5-microprocessoren hebben een geïntegreerde dual-channel DDR3-geheugencontroller, een geïntegreerde PCI-Express grafische controller en een Direct Media Interface-controller voor communicatie met de Intel P55 & H55 (code Ibexpeak) chipset.
Het aantal processorkernen wisselt van 2 (bij de Arrandale en Clarkdale) tot 4 (bij de Lynnfield).
Volgens Wiki Tongue

Maar omdat niet iedereen zo pc technisch geschoold is als Grungie, en dit artikel echt mooi alles uitlegt: Core m, i3, i5 of i7: hoe kies je de juiste processor?
10-01-2017, 01:31
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #7
Als Grungie bovenstaande post snapt, dan eet ik mijne rechter schoen op. lol
10-01-2017, 03:14
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #8
I7 = topmodel. Meer cache
I5 = Zeer goed model.
I3 = budget model

Maar ne dure i5 kan inderdaad sneller zijn dan een goedkope i7. Al is die i7 dan nog duurder.

Als je twijfelt gewoon googlen naar processorA vs processorB. Dan kom je wel tegen welke de snelste is.

Ben het wel eens met Grungie. Echt vaak koop ik geen nieuwe pc. Maar als ik ene koop is het wel een fansoenlijke die er lang tegen kan.
10-01-2017, 10:33
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #9
(10-01-2017, 03:14 )kojak schreef: Als Grungie bovenstaande post snapt, dan eet ik mijne rechter schoen op. lol

Ge hebt sjans. ik heb gene bal begrepen van die post van Lurpe. Ge moet dus uwe rechter schoen niet open. Ge moogt uwen linker schoen opeten in de plaats. Biggrin3 lol

Kheb die links gelezen en die video's bekeken. Ik denk dat ik de basis snap. En dat is zowat een beetje zoals Knarf ze samenvat. Smile
10-01-2017, 23:10
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
Maar wat ik ook wat met deze thread wens aan te tonen is dat je niet altijd per sé het neusje van de zalm moet nemen of kiezen.
Je hebt dan mss wel het allernieuwste, maar in de tabel van mijn link staat er ook een kolom 'value for money'.
En ik denk persoonlijk dat heel wat mensen dat wel eens uit het oog durven te verliezen. Smile

Er zitten trouwens ook out-dated processors tussen, maar eigenlijk, so what ?
In het tegendeel zelfs mss, die kan je nu kopen voor een prikje.
Kijk mss eerst naar wat je écht nodig hebt, doe daar dan nog een schepje bovenop, en wat mij betreft zit je dan goed.

Wat ook belangrijk is, is de rest van je pc.
Neem je bvb een ssd schijf, en die zijn nu al een pak gedaald in prijs, dan heb je ook al een bakje dat een pak sneller is dan eentje met een 'normale' harde schijf.

En, een beetje de historiek van de ssd's & hun toekomst.
11-01-2017, 00:34

Keywords: