The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Eldi hoofdstuk 2 (blijkbaar gaat er niemand meer kijken naar hoofdstuk 1)  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
Eldi hoofdstuk 2 (blijkbaar gaat er niemand meer kijken naar hoofdstuk 1)
Hoi,
Sorry dat ik zeur, maar blijkbaar ben ik op 't eind van de vorige thread een roepende in de woestijn geworden!
En ik heb nog een paar antwoorden nodig....
dus begin ik maar opnieuw, in de hoop dat jullie me niet met opzet maar bij abuis negeren.
Ik heb dus een besluit genomen en een pc gekocht. 
Ik heb geopteerd voor een Acer, een nieuwe met veel garantie, en dichtbij de deur. 
Acer is een goed merk. Met goeie nazorg.

Ik heb nu 3 pc's, en daarvan moet ik er één houden en het moét een XP zijn, want ik heb een paar programma's en hardware van vroeger die met Vista niet meer werken maar die ik nog wel moet kunnen blijven gebruiken.
Van die 3 is de eerste 'n XP, maar bijna 20 jaar oud. Werkt nog, maar wie weet hoelang nog?
De tweede is Vista, wat minder dan 10 jaar oud en sterker, en het moederbord is zelfs nog recenter...  maar da's dus een Vista.
En de derde is dan die nieuwe. Zit nog in z'n doos.
Nu vraag ik me af: kun je een computer "downgraden" van Vista naar XP? Ik heb de XP-installatiediskettes nog liggen, en ik zou de minst oude pc graag van Vista naar XP degraderen om die te behouden, en dan die stokoude bij het oud vuil zetten.
Maar kan dat wel?  En indien ja, hoe zou je dat aanpakken?
In een moderne pc-winkel zouden ze me voor gek verklaren met zo'n vraag, maar omdat er onder jullie nog fans van XP zitten, hoop ik dat dat niet het geval zal zijn.
22-10-2016, 01:32
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: Eldi hoofdstuk 2 (blijkbaar gaat er niemand meer kijken naar hoofdstuk 1)
Dat kan, maar zo simpel is dat nu ook weer niet.
Eerst moet je de licentie van je oude xp halen, en nadien kan je die dan op die Vista-PC zetten.
Dat is al het eerste wat je moet doen, maar ik vrees dat ik nu al Chinees aan het praten ben.
Dan moet je de hardware eerst eens grondig nakijken.
Is de harde schijf nog goed ?
Zo niet, dan steek je er best een nieuwe in.
Dan het probleem van al je gegevens die moeten overgeplaatst worden...
Allemaal wat moeilijk om dat hier zo maar te gaan uitleggen.

En dan je Windows-10 pc.... Fluit
Daar zal ook nog wel wat werk aan zijn, want die is 'leeg'.
Soft moet er op, een heleboel zaken moeten der 9/10 af, je gegevens moeten van je oude pc op je nieuwe geraken, etc...
22-10-2016, 02:27
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #3
De licentie van de XP afhalen. Tja, die XP is niet bedoeld om aangesloten te worden op Internet, dus daar kan ik in feite mee doen wat ik wil. Of ik die van die ene op een andere, even onbekende en even onaangesloten pc zet, daar zal geen haan naar kraaien. Dat is het probleem niet, denk ik. Hoop ik.
Dat is heus geen Chinees voor mij, zo dom ben ik nu ook weer niet.
Anders zou het zijn als die twee pc's, de stokoude en de halfoude, aan Internet zouden aangesloten zijn. Dan snap ik heus wel, je kunt dezelfde licentie niet eindeloos opnieuw gebruiken. Maar ik heb die XP-installatiedisks van iemand gekregen, die hem zelf uit een kapotte pc had gehaald, en heb ze over een Me-O.S. heengezet, in de tijd. Dat liep van een leien dakje.
Dus dàt zou misschien het grootste probleem niet zijn. Als dat één keer kan, kan het misschien vaker dan één keer ook.
Maar of die Vista-OS zich zal laten wèghalen, en indien wel, hoé dat moet, dat weet ik niet. Ik weet niet of je een ouder O.S. over een nieuwer kunt heenzetten, zoals je een nieuwer over een ouder kunt leggen. Misschien wel, maar ik denk niet dat het vaak gedaan wordt... het is immers de omgekeerde wereld.

In mijn nieuwe pc zit alles al in wat ik nodig heb:mijn eigen persoonlijke files zijn allemaal gebackupt in een extern hard schijfje dat ik hier al jaren heb staan en dat ik regelmatig bijwerk. Ik hoef dus maar de boel aan te sluiten om dat op de C over te laten zetten door het programmaatje dat erbij hoort. (Allway Sync).
Ik moet alleen weten hoe waar ik mijn Outlook-files en zo, die niet in mijn persoonlijke files zitten maar in de computer zelf, en de andere om te werken spullen zoals bladwijzers en zo, waar ik dat moet zoeken om het ook op mijn schijfje te zetten vóór ik de transplantatie doorvoer.
Google Chrome die onthoudt alles zélf, hoop ik. Die zal het meeste wel zélf in de plaats zetten waar het eerst zat, van zodra ik mijn Chrome account aankoppel aan Internet.

Programma's die ik veel gebruik, zoals Irfanview en Sketchup, die download en installeer ik één voor één opnieuw, zoveel zijn het er niet.
Ik heb de Office 2007-installatiediskettes en die voor Adobe Creative Suite liggen, dus die kan ik gewoon opnieuw installeren.
Wat zou ik er moeten uitgooien? Wat voor dingen zitten er dan in computers die er niet in mogen zitten, tegenwoordig?
Vooral als je daarvóór zei, dat-ie "leeg" zou zijn?
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-10-2016, 03:15 door Mangasakka.)
22-10-2016, 03:10
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #4
(22-10-2016, 03:10 )Mangasakka schreef: ... en even onaangesloten pc zet, daar zal geen haan naar kraaien. Dat is het probleem niet, denk ik. Hoop ik.....

Even..., dat gaat werken. Na 30 dagen heb je prijs.
Vista downgraden, dat zal niet lukken. Je zal van 0-af moeten beginnen, of het via een omweg moeten doen.
Neen, het is allemaal niet zo simpel als dat je denkt. Awink2
22-10-2016, 03:18
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #5
Ik denk niks, enfin, ik denk van alles, maar ik ben van niks zeker. Wat zou er gebeuren na 30 dagen? Het is de eerste keer na 30 dagen gewoon verder doorgegaan, en dat wàs al de 2e keer.
En of het van Vista naar XP niet kan of niet, daarover lopen de meningen uiteen. Denk jij dat het überhaupt NIET zal gaan? of dat het te moeilijk voor mij zal zijn om "van 0 af aan te beginnen"?
Want te moeilijk is niet hetzelfde als onmogelijk, hé...
Dat het niet simpel is, dat snap ik ook wel; als het simpel was dan zou ik jullie de pieren niet uit je neus zitten vragen hier, dan zou ik het gewoon allemaal aansluiten en Klaar is Kees.
Maar ik voel zo wel dat dat niet zo simpel is.
Het enige wat simpel is, is het leven van een mens die zo rijk is dat hij àlles ofwel nieuw kan kopen, koste wat het kost, ofwel alles door een ander kan laten doen. Maar voor wie niet zo iemand is, is het nooit simpel, en dat verwacht ik ook niet.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-10-2016, 03:28 door Mangasakka.)
22-10-2016, 03:27
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
Welke programma's zijn dat die alleen op XP werken ?

XP installeren op die oude Vista is geen probleem. XP zal gewoon die volledige schijf wissen.
Wat wel een probleem is zijn de licenties. Waarschijnlijk is die XP gekoppeld aan die oude pc. En gaat die niet werken op die nieuwere, omdat er te veel hardware anders is (wanneer het "te veel" is, is iets wat alleen Microsoft weet).

Wat mij het handigste lijkt is op de nieuwe aankoop een "virtuele pc" installeren met daar XP op.
Je start dan eigenlijk in een vensterke in Windows 10 een volledige Windows XP op. Maar je kan dat vensterke ook "full screen" zetten.
Vroeger (Windows 7) bood Microsoft dat gewoon gratis aan, en was heel eenvoudig te installeren. Maar of dat ook nog op Windows 10 gaat ? https://www.microsoft.com/nl-NL/download...px?id=8002
22-10-2016, 22:30
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #7
Op dit filmpje zie je goed wat ik bedoel : https://www.youtube.com/watch?v=9BrhIkDjvQo
Windows 7 pc, met daarin een XP achter een icoontje. Op seconde 40 ofzo zie je dat hij XP opstart, in 7.
22-10-2016, 22:31
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #8
(22-10-2016, 22:30 )Knarf schreef: XP installeren op die oude Vista is geen probleem. XP zal gewoon die volledige schijf wissen.

Ik zou dan opteren voor een dual boot, en nadien alles van vista wissen.
Dan is het wat eenvoudiger om al je data te kunnen behouden.

Citaat:Wat wel een probleem is zijn de licenties. Waarschijnlijk is die XP gekoppeld aan die oude pc. En gaat die niet werken op die nieuwere, omdat er te veel hardware anders is (wanneer het "te veel" is, is iets wat alleen Microsoft weet).

Je kan je licentie verhuizen naar een andere pc als je dat wenst. Daar bestaan tools voor op de site van M$.
Ik heb dat ooit toch eens gedaan voor iemand, maar is wel al een tijdje geleden. Smile

Hier heb je al wat meer info. Smile
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-10-2016, 23:33 door Kojak.)
22-10-2016, 23:28
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #9
Ik ben er 99% zeker van dat dat met een XP niet meer gaat lukken.
Er is geen support meer voor XP. Dus je gaat ook niet kunnen vragen dat ze uw licentie aanpassen naar andere hardware (wat ze in theorie sowieso niet doen, want het gaat waarschijnlijk op een licentie bundle met een bepaalde pc (die veel goedkoper is dan een echte licentie).
23-10-2016, 18:11
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
Dat wat ik aanhaalde (XP in Windows 10 installeren) is iets wat Microsoft voor Windows 7 gewoon gratis aanbood. Die XP licentie zat er gratis bij. Ik zou gewoon eens proberen of je dat ook in Windows 10 kan installeren.
23-10-2016, 18:12

Keywords: