The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Een computer van bij de Eldi (niet Aldi)  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
Een computer van bij de Eldi (niet Aldi)
Hey jongens,
mijn computer is dringend aan vervanging toe. Een Vista van 10 jaar oud. Ik ben aan het rondkijken om iets goeds te vinden dat niet erg duur is, en ze sturen me vaak naar de Aldi om een Medion, die zijn heel goedkoop, maar dat durf ik niet. Niet dat die slecht zouden zijn, maar als er nu iets mis mee is, dan sta je daar in de Aldi tussen de aardappelen en de diepvriespizza's met je computer, hé? En die meisjes daar weten daar niks van. Die sturen je computer naar Duitsland of zo en je krijgt hem maanden later pas terug, als 't goed is, en of-ie dan gefikst is weet je dan nog niet. Ik heb daar teveel mensen zulke ervaringen horen vertellen.
Maar er is ook nog "Eldi". En toen ik daar de laatste keer kwam zag ik tussen de koelkasten en de broodroosters ook computers staan, onder andere een HP. Voor weinig geld.
Nu weet ik niet wat ik moet opmaken uit de technische gegevens, ik ben eigenlijk vergeten wat dat allemaal betekent, processor en GHz en zo, dat is te lang geleden dat ze me dat hebben uitgelegd. 
Dit is de link van de Eldi-computer: http://www.eldi.be/nl/desktops/hewlett-p...450-a114nb
Willen jullie daar eens naar kijken, en ervan zeggen wat je denkt? 
Het ziet er mooi uit, maar dat is niet het belangrijkste  No
For the record: mijn pc nu is Intel Core 2CPU, 6320 1.86Ghz, Ram 2GB, 32-bits. 
Is die in de Eldi beter of minder dan wat ik nu heb? Ram is meer, dat kan ik zien. De rest zegt me niet veel.
Bedankt bij voorbaat, als er iemand eens tijd heeft!
01-10-2016, 02:27
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #2
RE: Een computer van bij de Eldi (niet Aldi)
Mijne PC is zelfs nog ouder dan den uwen. Biggrin2
En ik draai zelfs nog altijd op XP Yes

En hij doet nog altijd wat ik ervan verwacht, dus ik klaag niet. Al moet ik wel zeggen dat ik merk dat deze PC de laatste tijd wat trager wordt voor bepaalde toepassingen. En vooral mijne virusscanner sommige soft serieus vertraagd. Soit, werkt nog altijd en dat is het voornaamste.
Wel heb ik er nog geen brokken mee gehad, ik ben er nog niet mee terug naar de winkel gemoeten. Toch niet met de PC zelf. Ik heb in de tussentijd wel al een andere monitor moeten aanschaffen.

Wel heb ik in het verleden ooit een TV gehad van "Denaldi" en die is ooit wel kapot gegaan. Dat was tijdens de garantie periode en die zijn ze bij mij thuis komen herstellen. Geen idee hoe dat zit met computers.

Wat de specificaties van die PC betreft is het voor mij ook grotendeels Chinees. GHz is de processor snelheid, dat weet ik nog, en hoe hoger hoe beter. RAM is iets met het geheugen en ook hier ho hoger hoe beter. Maar verder weet ik er dus  ongeveer evenveel van dan jij. (Wat er dus op neer komt dat we even slim zijn. lol )
Kojak zal je hier wel meer over kunnen vertellen. Hopelijk in een verstaanbare taal. Awink2

Dat je niet bij de Aldi wil kopen omwille van de technische ondersteuning kan ik wel begrijpen. Maar hoe zit het met de technische ondersteuning bij Eldi? Is die dan beter? Kennen de meisjes daar wat van computers? Gaan ze bij de Eldi je computer ook niet moeten opsturen naar ergens in het buitenland? En gaat dat ook geen dagen/weken/maanden duren?
01-10-2016, 08:07
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #3
Ik zou eerder bij de Aldi, dan bij de Eldi kopen.
Aldi staat redelijk bekent om hun goede service (verbazingwekkend genoeg).

Maar nog eerder zou ik naar een lokale computerboer gaan. En daar een niet-merk pc kopen.

Die van de Eldi zit een AMD cpu in. Zou ik nooit kopen. Maar mijn eisen zijn dan ook anders.... Hoewel... Hoe vaak hoor ik niet : 'de computer is zo traag, of als ze thuis zijn : die van u is zo snel.".
Hoe duurder, hoe beter :-). Als je €400 geeft aan een laptop, gaat die inderdaad véél trager zijn dan mijn desktop pc waarvan enkel de bak €1000 kost.

Computerboerke hier in de buurt : http://www.pctools.be/producten.asp?Groep=8 --> Ik zou iedereen aanraden van minstens voor dat model te gaan : http://www.pctools.be/detail.asp?Product=822

Minstens een Intel I5 (of I7 dus).
01-10-2016, 08:59
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #4
HP en andere merken betekenen vaak, gratis rommel aan boord.
Er staat al veel software, meestal rommel op waar een mens niets aan heeft maar de boel wel al vertraagt.
Ik heb een HP desktop en laptop gehad. De bouwkwaliteit van die laptop was ook niet alles.
Veel problemen zelfs tijdens de garantie (garantie is van HP, niet de winkel), net na het eerste jaar, bewijs maar dat het een constructie fout is. (Je mag al een onafhankelijk expert aanstellen op uw kosten.)
Ik had het geluk, ze hadden dat probleem wereldwijd met een héél groot proces in de VS aan hun broek. (Maar ik moest er wel naar verwijzen en zelf ook dreigen met een proces.)

Ik geef Knarf volledig gelijk.
Merkloos, in elkaar gestoken door een pro.
Zeker van de service na verkoop.

Een I5 processor is ook het minimum wil je een vlot ding waar je alles op kan draaien.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2016, 10:53 door Lurpe.)
01-10-2016, 10:51
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
Toch raar hé.
De meeste mensen durven geen pc of laptop kopen in een computerwinkel heb ik gemerkt.
Altijd in een winkel waar dat niet echt hun core business is.
Maar met software en andere problemen weten ze mij altijd te vinden.
En maar vragen stellen ook ...

Je gaat toch ook niet een auto of bromfiets kopen in de Carrefour ?
Nu er zijn er altijd die dat doen, ik koop dat toch liever waar ik zeker ben van het onderhoud, reparaties en service na verkoop.
01-10-2016, 11:08
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
(01-10-2016, 10:51 )Lurpe schreef: HP en andere merken betekenen vaak, gratis rommel aan boord.
Er staat al veel software, meestal rommel op waar een mens niets aan heeft maar de boel wel al vertraagt.

Dat is ook de nagel op de kop.
Voor een laptop kan je niets anders dan een merk kiezen. Het 1ste wat ik doe is alles daar af zwieren.

Maar voor een desktop zou ik nooit een merkcomputer kopen.
01-10-2016, 18:41
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #7
Jaja, ik weet het wel. 
Totnutoe heb ik altijd al (ttz 2 keer) bij de computerman in de straat een à la carte-pc gekocht, maar het probleem is dat die dat nu niet meer doet. Hij wil me nog wel een nieuwe copmuter bezorgen, zegt hij, maar zelf ineensteken doe ik niet meer. Dus ook net als in een andere winkel, maar dan bij hem.
Alleen: zoals je zegt, als ik het bij hem koop kan ik later terug als er iets aan mankeert. 
Hij wordt wel steeds chagrijniger; soms ben je bang om hem iets te vragen. Klantgericht kun je computerboeren zelden noemen, is mijn ervaring. Maar ze kunnen het wel. Al word je soms duchtig afgesnauwd...  Crying1

En dan komt de tweede "Alleen": als ik er één bij hem koop , kost het minstens 700 €; voor minder doet hij het niet... en dat héb ik niet. Daar moet ik misschien 2 jaar voor sparen, en intussen gaat er dan misschien iets anders kapot, of komt de regering met nog een ander soort Turteltaks, en moet ik het dààraan geven en mag ik weer herbeginnen, want reserve is er hier nooit. 
Kortom: als ik moet sparen tot ik een computer bij hèm kan kopen, dan zijn we een paar jaar bezig, en intussen is deze Vista dan misschien tot stof vergaan.
Dus zit ik met een dilemma, snap je. Ik ben me heel goed bewust van de risico's van het kopen van een pc in een winkel, zeker wat de nazorg betreft. (Al is Eldi geen supermarkt, maar een elektro-speciaalzaak, en heb ik daar al vele jaren goede ervaringen mee) Toch is een "garagist" die van wanten weet en het zélf kan oplossen, ingeval van panne, altijd beter.
Maarre... beggars can't be choosers, weetjewel.  Of "wie maar een stuiver heeft, moet geen hoed van een daalder wensen", zoals de Hollanders het vroeger zeiden.
Dat is altijd het basisprobleem. Money is tight over here. En 399€ is iets héél anders dan 700 €... 

Wat HP betreft: ik heb daar feitelijk nogal goede ervaringen mee. Op ons kantoor hadden we altijd HP computers en die werkten heel goed en waren nooit kapot. Ze draaiden lange uren en werden soms (niet door mij, maar door anderen) serieus mishandeld.
Thuis heb ik een HP scannertje staan dat bijna 20 (twintig!!) jaar oud is en nog altijd perfect scant. Ik heb er toen ik Vista kreeg, een hele nieuwe driver gratis van HP voor gekregen, omdat in het begin de software van Vista niet met HP-apparaten compatibel was, ik weet niet of jullie je dat nog herinneren.
Toen ik het eens open wou maken om de binnenkant van het glas schoon te poetsen, heb ik daar eerst heel uitgebreid met een persoon op de HP-site over gechat, dat was heel makkelijk en prettig, zodat ik wist wat te doen en niet te doen.
Kortom: ik heb geen nare ervaringen met HP. Maar dat zegt natuurijk niet alles.

Je hebt gelijk dat men altijd het beste een à la carte-pc koopt, Knarf, maar de harde waarheid is dat mijn Bruine dat niet kan trekken... 
Wat die "rommel" van Lurpe betreft, dat is ook waar, en dat is met een laptop altijd zo en die moet je er immers ook eerst uitgooien. Als de basis maar goed is, dan kun je er achteraf instoppen wat je zelf wil. Er zit Windows 10 in die HP uit de Eldi, dus dat is al meegenomen; want Vista is intussen achterhaald, en om hier in dit oude ding nog een nieuw OS te stoppen, ik weet niet of dat nog de moeite is. 

Die computerpersoon die jij aanbeveelt, Knarfje, daar in jouw buurt: dat ziet er goed uit, maar bij jou in de buurt is bepaald niet bij mij in de buurt, hoor! Als die persoon een computer bij mij in Ieper komt brengen moet ik naast de koopprijs vast nog's duizend kilometer benzine betalen...  Crying  Want zoals jullie wel zullen weten, heb ik geen auto om naar Alken te rijden (ik weet niet eens waar dat is, maar dat het ver is kan ik zien aan het postnummer.)...

Dus: in mijn plaats, met MIJN portemonnee, kijk nou eens objectief naar de technische fiche van die HP uit de Eldi in mijn link, en zeg er eens iets van?
GHZ is GigaHerz, herinner ik me nu intussen. Dat is dus de kracht van de processor. Dat is in elk geval al meer dan die van nu. En Ram is het Ready Access Memory, het bruikbare geheugen om mee te werken, dus. it's all coming back to me...
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2016, 19:28 door Mangasakka.)
01-10-2016, 19:26
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #8
Efkes wat meer gegevens opgezocht over die desktop. (Moederbord en wat er zo allemaal op steekt.)

http://support.hp.com/be-nl/document/c04852986
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2016, 21:21 door Lurpe.)
01-10-2016, 21:21
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #9
Ik zie 1 groot minpunt gelijk.
De processor is op het moederbord gesoldeerd.
Kan natuurlijk zijn dat er later niets fout gaat, hij niet vervangen hoeft te worden.
Maar een upgrade is ook niet mogelijk van die.

De rest bekijk ik later eens in detail.
01-10-2016, 21:29
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
Moet dat Windows zijn ? Of zijn alternatieven ook geldig ?
Want er zijn andere OS'en die veel lichter zijn, en dus op minder dure hardware vlot draaien.

Voor Windows blijf ik erbij. Minstens een i5.
Die pc die ik linkte was trouwens €510, geen €700...
01-10-2016, 21:48

Keywords: