The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Een computer van bij de Eldi (niet Aldi)  
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #11
RE: Een computer van bij de Eldi (niet Aldi)
Een ander alternatief is mss tweedehands.be.
Je zal dan wel mss niet het allerlaatste model hebben, maar je zal wel een stuk minder uitgeven.
Enigste nadeel is hier wel als je nadien vragen hebt, of als er iets moet aan aangepast worden, maar dat kan je eventueel nog altijd bij je lokale pc-boer laten doen hé.
Of hier.
Als wij je hier kunnen verder helpen, dan kan dat natuurlijuk ook.

Kijk anders eens rond op tweedehands.be, en als je iets ziet wat je aanstaat, post het dan hier.
Hier kunnen wij je dan wel verder raad geven als het moet.

Wat Knarf poste over die i5 is natuurlijk niet slecht, maar met een goede dual of quad core zit je ook al goed hoor.
Je hebt dan niet het allerlaatste model, maar ik denk wel dat dit voor jou meer dan voldoende is.
Tenzij je mss ook wat zwaardere tekenprogramma's wenst te gebruiken ?

Probleem zal ook een beetje zijn welk OS je wenst.
Ik persoonlijk blijf een fan van Windows-XP, maar dat kan ik je in jou geval moeilijk aanraden.
Dan rest er nog Windows-7...
De 10, daar kennen jullie mijn mening wel al deels van denk ik.

Een AMD zou ik wel niet nemen als processor in dit geval.
AMD is wat gevoeliger aan warmte tov Intel, en je weet hier nooit hoe hij juist gebruikt is geweest hé.

Op 2dehands.be ga je ook firma's zien die oude pc's oplappen en terug verkopen.
Hier heb je wel wat meer zekerheid ivm wat je koopt volgens mij.
Hier en voorbeeldje.
Bovendien heb je hier ook meestal een factuur en een waarborg.

Nog eentje... Awink2
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2016, 22:49 door Kojak.)
01-10-2016, 22:22
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #12
Die pc zou ik je gewoon niet aanraden omdat op het eerste oog, alles in de processor verwerkt zit.
De chipset, grafische chip en processor zijn 1.
Als er met 1 van die geïntegreerde dingen iets fout gaat moet die processor vervangen worden.
En dat solderen maakt dat niet iedereen dat zomaar kan of zich eraan gaat wagen.

Het is een laptop quadcore processor vergelijkbaar met een i3 van Intel qua prestaties.
Werkgeheugen kan uitgebreid worden, dat is nooit slecht.
Voor geïnstalleerde software valt mee.

Veel valt er eigenlijk niet op aan te merken buiten dat ene minpuntje.
Zo lang je geen zware toepassingen gaat gebruiken op die desktop, gaat die dat wel aankunnen ook.
Verwacht geen snelheidsmonster, maar iets dat werkt.
Als dat volgens jouw normen is, moet je dat kopen.
Goedkoper (nieuw) met een Windows10 op vind ik niet direct, iets duurder met gelijkaardige prestaties en processor wel.

En als er iets is, Ieper, dat is een half uurtje ver en ik heb zelfs familie daar. Donttell
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2016, 23:14 door Lurpe.)
01-10-2016, 23:13
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #13
Heb je het over de pc uit je vorige link, of die uit mijn posting Lurpe ?
Want ik ben ff niet meer mee.
Bij die van jou zit de cpu idd vastgesoldeerd op het moederbord, en dat zou ik persoonlijk ook niemand aanraden.
Hoe het zit met die uit mijn posting, denk ik dat deze wel uitneembaar is, maar ben niet 100% zeker. Smile
01-10-2016, 23:17
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #14
(01-10-2016, 21:21 )Lurpe schreef: Efkes wat meer gegevens opgezocht over die desktop. (Moederbord en wat er zo allemaal op steekt.)

http://support.hp.com/be-nl/document/c04852986

Ja, dat is nu de HP-site, daar staat alles heel erg uitgebreid uitgelegd. Of het een probleem is, dat de processor op het moederbord gesoldeerd is, weet ik niet: ik heb het nog nooit meegemaakt, dat er iets aan de processor van mijn computer mankeerde. Ik heb wel's een kapot moederbord gehad, dat moest vervangen worden. Ik neem aan dat ze de processor er dan niet van lospeuteren en hem op een nieuw solderen, maar je meteen een bord-met-processor geven, of die processor nu kapot is of niet.
Maar hoe dat is, een kapotte processor, en wat er dan gebeurt, dat weet ik dus niet. En of een moederbord mét processor wreed veel duurder is dan één zonder, weet ik ook niet. Ik weet alleen dat je langer dan 10 jaar op een computer kunt pingelen zonder dat een processor kapotgaat, want zolang ben ik al met mijn Vista bezig en van zijn processor heb ik nog nooit iets gemerkt. 
Ik weet niet of ik dat dus als een minpunt of een pluspunt moet zien, rekening houdend met de prijs. Toch bedankt om te kijken, Lurpe.
Citaat:Knarf
Moet dat Windows zijn ? Of zijn alternatieven ook geldig ?

Want er zijn andere OS'en die veel lichter zijn, en dus op minder dure hardware vlot draaien.

Voor Windows blijf ik erbij. Minstens een i5.
Die pc die ik linkte was trouwens €510, geen €700...
Jaja, dat snap ik wel, die van 700 was degene die ik in mijn straat kan krijgen. (allez, 'krijgen' Sarcastic ). Maar als ik er één uit jouw vaste stek koop, al kost hij 510€, dan zit ik nog met de gigantische afstand, die ook niet gratis zal zijn, hé... en dan koop ik nog altijd iets, waar als er iets aan mankeert, ik die afstand wéér zal moeten afleggen (of betalen) om er hulp voor te krijgen.
Wat i5 is weet ik niet zo goed. 
Windows is het enige wat ik ken, ik zou niet weten wat te doen met een ander OS.  Ik ken alleen Windows, Mac en Linux. Bestaan er nog andere? Die twee laatste heb ik nooit in mijn handen gehad. Ik aarzel dus om wéér onbekende dingen te moeten leren, ik heb al werk genoeg met al die tekenprogramma's. En wie weet werken die niet op een ander O.S.! Ik heb een oude Creative Suite, en die kan ik niét vervangen door een nieuwe, want die kosten stukken van mensen. 
Zoals ik al zei: wie geen diamanten kan betalen, weet ook wel dat die harder en mooier zijn dan glas. Maar daar blijft het dan bij, want al wéét je alles, dat betekent niet dat je het ook kunt kopen.

Nu Kojak's beurt:
Citaat:Een ander alternatief is mss tweedehands.be.
Je zal dan wel mss niet het allerlaatste model hebben, maar je zal wel een stuk minder uitgeven.
Enigste nadeel is hier wel als je nadien vragen hebt, of als er iets moet aan aangepast worden, maar dat kan je eventueel nog altijd bij je lokale pc-boer laten doen hé.
Of hier.
Als wij je hier kunnen verder helpen, dan kan dat natuurlijuk ook.
Kijk anders eens rond op tweedehands.be, en als je iets ziet wat je aanstaat, post het dan hier.
Hier kunnen wij je dan wel verder raad geven als het moet.
Wat Knarf poste over die i5 is natuurlijk niet slecht, maar met een goede dual of quad core zit je ook al goed hoor.
Je hebt dan niet het allerlaatste model, maar ik denk wel dat dit voor jou meer dan voldoende is.
Tenzij je mss ook wat zwaardere tekenprogramma's wenst te gebruiken ?
Probleem zal ook een beetje zijn welk OS je wenst.
Ik persoonlijk blijf een fan van Windows-XP, maar dat kan ik je in jou geval moeilijk aanraden.
Dan rest er nog Windows-7...
De 10, daar kennen jullie mijn mening wel al deels van denk ik.
Met een tweedehandse pc weet je nooit of het geen bedrog is, en het beste (én goedkoopste) zit altijd het verste weg, heb ik ondervonden op Kapaza en co!  thumbsdown  Ze verwachten allemaal dat je het zélf komt halen, en als dat niet kan gaat het niet door want voor een koopje gaan ze zich niet verplaatsen. 
En een pc is niet precies iets waar je mee op de bus en de trein het halve land mee afreist.... 
Trouwens, die 2-e handse pc's zijn ofwel stokoud, ofwel net zo duur of een héél klein beetje minder dan nieuw!
Of mijn pc-man een 2e-handse pc die ik op een ander gekocht heb zal willen repareren als hij ooit kapot gaat, (en met een 2-e handse kan dat altijd eerder zijn dan met een nieuwe, dat wéét je dus nooit), dat betwijfel ik. Ik denk eerder, dat hij me met mijn klikken en klakken en m'n 2-e handsje zijn zaak uitschopt! (ik zei het al, het is een brombeer).
Is i5 een manier om te zeggen dat het een ding met 5 kernen is?  Ik heb er nu 2, en op de mijne staat "dual core". Ik hoor je praten over quad core, en ik ken genoeg Latijn en Engels om te vermoeden wat het betekent.  Ik hoef niets méér te kunnen met het nieuwe ding dan wat ik met dit hier kan, tenzij overstappen op een O.S. dat wél nog updates krijgt.
Een computer met XP erin daar heb ik dus niks aan, hoe goed XP ook was en is. Trouwens, als ik XP wil gebruiken kan ik dat, ik heb er hier één staan die meer dan 16 jaar oud is en die met XP nog goed werkt, al sluit ik hem niet meer aan op het internet, omwille van het niet meer upgedated worden, dus. 
Dat je geen fan bent van Windows 10 weet ik wel, maar veel keus is er niet, hé? Is er al een Windows 11 dat beter is, dat je weet?
Als het maar geupdated wordt ben ik al blij. Iedereen werkt met W 10, en niemand gaat dood. Waarom jij het zo slecht vindt, ben ik vergeten, maar ik neem aan dat het is omdat je alles na XP met XP vergelijkt...

Kortom, totnutoe ben ik nog niks wijzer, tenzij dat ik gehandicapt ben niet doordat ik geen verstand van computers heb maar doordat ik geen geld gnoeg heb om het duurste van het duurste te kopen. 
wel, newsflash: dat wist ik al....
Heeft er nog iemand inspiratie?
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2016, 23:27 door Mangasakka.)
01-10-2016, 23:21
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #15
Buiten pure-2dehands heb je ook dit nog hé.
En hier vallen de prijzen wel vrij goed mee én heb je een waarborg op wat je koopt.

De laatste link is een mooie, vind ik persoonlijk toch. Smile

(01-10-2016, 22:22 )kojak schreef: Op 2dehands.be ga je ook firma's zien die oude pc's oplappen en terug verkopen.
Hier heb je wel wat meer zekerheid ivm wat je koopt volgens mij.
Hier en voorbeeldje.
Bovendien heb je hier ook meestal een factuur en een waarborg.

Nog eentje... Awink2
01-10-2016, 23:27
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #16
(01-10-2016, 23:17 )kojak schreef: Heb je het over de pc uit je vorige link, of die uit mijn posting Lurpe ?
Want ik ben ff niet meer mee.
Bij die van jou zit de cpu idd vastgesoldeerd op het moederbord, en dat zou ik persoonlijk ook niemand aanraden.
Hoe het zit met die uit mijn posting, denk ik dat deze wel uitneembaar is, maar ben niet 100% zeker. Smile
Ik had het over die HP van de Eldi.
Tja die processor, ik zou het niemand aanraden, dat is mijn minpunt
Dat was indertijd ook mijn gevecht met HP, een slechte grafische chip van nVidia die vééééél te warm werd, gesoldeerd op het moederbord.

Ik wil die 2e handsen ook altijd bekijken, maar Manga moet zich ook kunnen verplaatsen heb ik begrepen.
Maar anders wil ik ook wel eens kijken wat er in de streek is. Yes
01-10-2016, 23:31
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #17
Ik dacht aan Chrome OS van Google. Wordt in USA ondertussen al meer dan verkocht dan Apple, en op onderwijsgebied het meest verkochte OS (meer dan Windows dus) vorig jaar.
Maar daar gaan uw tekenprogramma's niet op werken, idem voor MS Office enzo.

Chrome OS is ideaal voor wat te surfen, mailen, ....
01-10-2016, 23:32
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #18
Daarnaast blijf ik van mening.
Een I5, of een I7... Over al de rest ga je je toch beklagen.
En als dat te duur is, een 2de hands. Deze die Kojak post lijkt me idd een zeer goed machientje te zijn : http://www.cs-computers.be/webshop/nl/2-...-elite-sff
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2016, 23:35 door Knarf.)
01-10-2016, 23:34
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #19
(01-10-2016, 23:32 )Knarf schreef: Ik dacht aan Chrome OS van Google. Wordt in USA ondertussen al meer dan verkocht dan Apple, en op onderwijsgebied het meest verkochte OS (meer dan Windows dus) vorig jaar.

Ik heb daar, maar dat was wel verleden jaar, wat naar gezocht maar heb daar toen geen versie van gevonden voor op een gewone desktop. Bestaat dit dus al ?
Zou je daar dan ipv Office van M$ ook niet open office kunnen opzetten ?
01-10-2016, 23:43
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #20
Oja, die laatste, in de link van Knarf, dat zijn er zoals wij op kantoor hadden, maar dan natuurlijk van een vorige generatie. Maar ze lagen ook plat, ipv rechtop te staan. Je kon er wat op zetten, de ventilator zat van achter dus je verstikte hem niet.
Die zou ik wel willen, voor die prijs. Maar waar zit dat? En sturen ze die dan op, zoals een pakketje van Bol.com?
En wat doe je dan als-ie kapot is? Heeft die zaak technische ondersteuning?
"Refurbished" is niet hetzelfde als "tweedehands". Dat is een subtiel verschil, maar het komt tenminste van een technieker, niet van een particulier.
Heeft Chrome ook een OS? Dat wist ik niet, maar als het niet compatibel is met Office en Adobe Creative Suite kan ik dat niet nemen. Ik vind Chrome van Google als browser erg prettig. Heb het leren gebruiken op de VDAB, en ben thuis meteen overgestapt van Internet Explorer.
Maar ik gebruik mijn pc om te wérken, niet alleen om wat te surfen en te mailen.

Dat er van alles op het moederbord gesoldeerd zit en dat dat niet ideaal is, snap ik wel. Of dat een probleem is, dat is pech hebben of chance, hé...als er niks kapot gaat is dat geen probleem, maar als er wél iets kapotgaat, is meteen alles wat daarop vast zit, ook foutu. Wordt een processor heet?
Hoedanook, als ik iets beters kan krijgen voor bijna even weinig geld, dan graag.
01-10-2016, 23:55

Keywords: