The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
Kleuren laserprinter  
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #1
Kleuren laserprinter
Ik print al jaren met een gewone inktjet printer maar nu heeft mijn laatste model van amper 4 jaar oud de geest gegeven. En omdat ik toch wel regelmatig het één en ander af te drukken heb overweeg ik nu eerder om een kleuren laserprinter te kopen dan terug een inktjet model.
De kwaliteit is gewoon beter en ik print misschien wel meer dan Jan Modaal. Geen foto's maar wel documenten. En ik hecht wel enig belang aan kwaliteit. Daarom dus een laserprinter.

Echter, ik heb hier niet zo heel veel plaats tot mijn beschikking op mijne bureau en daarom heb ik in de eerste plaats gekeken naar de afmetingen van de printers die binnen mijn budget liggen.
Daarna heb ik ook eens gekeken naar de kostprijs van de toners. Niet de prijs van de individuele toners maar van de prijs per pagina, want niet alle toners kunnen evenveel pagina's afdrukken. Ik heb daarvoor de prijzen van officiële toners naast elkaar gelegd die ik heb opgezocht op de (wat mij betreft goedkoopste) websites om inkt en toners te bestellen. (123inkt.be)

Wat blijkt? De goedkoopste afdrukprijs per pagina is voor de grootste printers en de hoogste afdrukprijs is voor de kleinste printers. Tongue
Maar vooral, de afdrukrpijs van een laserprinter ligt niet hoger dan die van mijn inktjet printer, integendeel zelfs. die is lager. Ook al is de toner duurder dan een de cartridges van mijn inktjet printer.
Maar na wat wikken en wegen heb ik de selectie teruggebracht tot een 4-tal mogelijkheden.

1) HP Laserjet Pro M252DW
2) HP Laserjet Pro M252N
3) Brother HL-3140 CW
4) Samsung Xpress SL-C430W

Het verschil tussen de 2 HP's is dat de DW een duplex functie heeft (automatisch 2 zijdig afdrukken) en de N niet. Prijsverschil is 30 euro en de vraag is maar of het dat waard is. Dubbelzijdig afdrukken is al eens handig, dat geef ik toe.

Ik heb eigenlijk altijd al HP printers gehad en eigenlijk ben ik daar altijd redelijk tevreden over geweest. Behalve dan mijn laatste model dat dus na amper 4 jaar al kapot is, wat mij betreft nogal vroeg is. Bovendien startte die altijd gelijk op met mijn computer, ook al had ik die de avond ervoor uitgezet en die dag niet nodig. Het ding stond dus altijd aan en in 'standby'. Elke dag dus die koppen kuisen en inkt verspillen.

Mijn vraag is nu of er iemand al ervaring heeft met kleuren laserpinters van de merken HP, Brother en Samsung. Kwestie van te weten of die rap stuk gaan ofzo. Of er met deze of gene merk dikwijls problemen zijn. Of dat de afdrukkwaliteit minder is. Of nog iets.
En heeft een duplex functie veel zin? Is dat zijn geld waard? Iemand ervaring mee?
02-09-2016, 22:08
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: Kleuren laserprinter
Ik heb een Samsung kleuren laser printer. Die lijkt op die gij hier post, maar is niet exact die.

Mijn bevindingen :
- werkt gewoon. Een inkjet heeft vaak problemen dat de inkt op is, of uitgedroogd, of dat hij moet kuisen.
- in zwat wit zeer snel
- in kleur volgens mij niet sneller dan inkjet. Printen gaat snel, maar voor ieder blad lange pauzes. Heb vanalles geprobeerd maar krijg dat niet opgelost.
- kwaliteit is een pak slechter dan inkjet. Zeker in kleur.

Die 123inkt.be zijn overigens niet allemaal originele toners...
02-09-2016, 23:07
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #3
Dubbelzijdig afprinten....
Dan hou ik mijn hart vast, want het is meestal dit mechanisch gedeelte dat als eerste de geest geeft.
Voor iets dikker papier, zelfs af te raden omdat het papier over een betrekkelijk korte afstand wordt rondgedraaid, of je moet al naar de high-end toestellen gaan.

Maar je kan ook op een andere manier dubbelzijdig printen.
Je print eerst de verso, en nadien de recto door het blad er nog eens in te voeren.

Voor mensen die niet écht veel recto-verso drukken, zou ik persoonlijk voor deze optie kiezen. Smile
02-09-2016, 23:10
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #4
Nog eens even google gebruikt.
Hier https://www.consumentenbond.nl/printer/l...jetprinter bevestigen ze wat ik zei over kwaliteit. Een pak minder dan inkjet, zeker voor kleur. Hoe ze het zeggen op die pagina is ook hoe ik het ervaar. Kleuren zijn dof, vaal... Zoals een rode trui die te vaak gewassen is.

Ook een puntje. Ik had een aparte scanner nodig. Weet niet of uw modellen een scanner hebben.
02-09-2016, 23:12
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
Voor text, en het behoud van de kleurechtheid zal een laser printer beter zijn.
Voor foto's neem je best een inkt jet.
Klopt.
Maar inkt jet printers hebben wel allemaal één nadeel en dat is dat de kleuren kunnen vergaan of zelfs helemaal veranderen in verloop van tijd, en die tijd kan variëren van dagen tot maanden. (Chemische reactie met het papier en invloed van het omgevingslicht)
Een laser heeft dit veel minder omdat daar de toner in het papier wordt 'ingebakken'.
Maar bij inkt jet printers zijn ook de kwaliteit en het soort papier belangrijk.
Standaard (stof vrij) of gecoated papier.
02-09-2016, 23:22
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
Beetje nostalgie van bij mijn eerste job.
Verschil tussen bubble jet, piëzo & MACH technologie.
MACH heeft toen een enorme impact gehad op de verkoop van Epson printers.
-hier- wat meer uitleg. Smile
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-09-2016, 23:46 door Kojak.)
02-09-2016, 23:40
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #7
(02-09-2016, 23:10 )kojak schreef: Dubbelzijdig afprinten....
Dan hou ik mijn hart vast, want het is meestal dit mechanisch gedeelte dat als eerste de geest geeft.
Voor iets dikker papier, zelfs af te raden omdat het papier over een betrekkelijk korte afstand wordt rondgedraaid, of je moet al naar de high-end toestellen gaan.

Ik heb ongeveer hetzelfde zitten denken. Het is niet zo dat ik veel recto-verso moet printen, maar het gebeurt. Maar ik kan net zo goed, zoals ik nu dus al doe eerste racto en dan verso printen (of andersom, dat gaat ook. Tongue)

(02-09-2016, 23:12 )Knarf schreef: Nog eens even google gebruikt.
Hier https://www.consumentenbond.nl/printer/l...jetprinter bevestigen ze wat ik zei over kwaliteit. Een pak minder dan inkjet, zeker voor kleur. Hoe ze het zeggen op die pagina is ook hoe ik het ervaar. Kleuren zijn dof, vaal... Zoals een rode trui die te vaak gewassen is.

Zoals gezegd, het is niet mijn bedoeling om foto's te printen. Toch niet met de bedoeling om die foto's in een kaderke op mijne bureau te zetten. Tongue Dat deed ik nu ook al niet.
Al zal het wel voorvallen dat ik eens een foto zal afdrukken maar dat zijn dan foto's van een bepaalde situatie waarbij het vooral om de constructie gaat en niet zozeer om de kleuren. Gewoon kwestie van de situatie beter te visualiseren. Maar veel gebeurt dat nu ook weer niet.
Daarom dus mijn keuze voor een kleuren laserprinter. Dit is volgens mij - per afdruk dan toch - de beste oplossing.

(02-09-2016, 23:12 )Knarf schreef: Ook een puntje. Ik had een aparte scanner nodig. Weet niet of uw modellen een scanner hebben.
Mijn modellen zijn enkel printen. Scannen is geen noodzaak. Printers met scanners zijn groter en plaatsgebrek is de grootste reden om voor een zo compact mogelijke printer te kiezen.
En ik kan al scannen als het nodig is maar dat is een ander verhaal. Smile

(02-09-2016, 23:07 )Knarf schreef: Mijn bevindingen :
- in kleur volgens mij niet sneller dan inkjet. Printen gaat snel, maar voor ieder blad lange pauzes. Heb vanalles geprobeerd maar krijg dat niet opgelost.
- kwaliteit is een pak slechter dan inkjet. Zeker in kleur.

Snelheid is niet zo belangrijk voor mij. Ik weet dat een laserprinter eerst moet opwarmen, maar ook dat stoort mij niet echt.
Zijn het echt pauzes tussen elke pagina of enkel bij elke nieuwe printopdracht?

Wat bedoel je met slechter kwaliteit? Ook tekstdocumenten? Of enkel foto's? Of beide?

(02-09-2016, 23:07 )Knarf schreef: Die 123inkt.be zijn overigens niet allemaal originele toners...

Ik heb eigenlijk nog nooit bij 123inkt gekocht. Ik heb enkel die site gebruikt om de toners met elkaar te vergelijken. Alle toners van alle printers vanop dezelfde website vergelijken. Dat is objectiever omdat prijzen tussen verschillende website kunnen verschillen. Kwestie van geen appelen met citroenen te vergelijken.
En ik heb er wel degelijk op gelet dat ik altijd de originele toners er heb uitgehaald. Van bijna elke printer is er ook een huismerk beschikbaar dat nog goedkoper is maar ik ben bewust bij de originele toners gebleven om beter te kunnen vergelijken.
03-09-2016, 08:02
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #8
Ik ben overigens wel tevreden van 123ink. Laat dat duidelijk zijn.

Pauze is echt tussen iedere pagina. En echt behoorlijk lang (meer dan 10 seconden). Ik weet niet goed waarom, volgens mij is dat niet normaal. In zwart wit print die 20blz op de tijd dat er in kleur 1 blad door is.

Kwaliteit is gewoon slechter. Ook voor documenten, zwart is niet echt zwart maar eerder wat afgewassen zwart. Zeker als er dan eens een illustratie of grafiekje in staat.

Mijn model : Samsung CLP-365
Ik vergelijk met een HP inkjet van de Aldi van €50.

Drie voordelen : minder ambras mee ; goedkoper ; zwart wit zeer snel
Al de rest is minder.
03-09-2016, 08:41
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #9
De Samsung CLP-365, die stond eigenlijk ook nog op mijn lijstje. Heeft dezelfde afmetingen als de SL -C430W. Was hem dus vergeten er hier bij te zetten.
Maar als de afdrukken van mindere kwaliteit zijn kan ik hem dus evengoed schrappen.

Vraagje : Welke toners gebruik je? Originele? Of een huismerk/hervulde toners van een of andere website? Als je goedkopere gebruikt ligt de minder kwaliteit misschien daaraan? Ik weet niet.

Persoonlijk heb ik in het verleden ook al goedkopere cartridges gebruikt, met wisselende ervaring. Zowel goed als slecht. Soms waren die goed en soms waren die amper half leeg en wilde mijn printer er toch niet mee printen. Vandaar dat ik de laatste tijd altijd originele cartridges kocht.

Zelfde verhaal met toners. Ooit van iemand gehoord die een niet originele toner had gekocht voor zijn laserprinter dat die niet paste in de printer. Ergens een plastic pinnetje op de eindkap die niet dezelfde vorm of afmeting had als de originele. En de eindkappen verwisselen lukte ook al niet.
03-09-2016, 11:20
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #10
(03-09-2016, 08:41 )Knarf schreef: Kwaliteit is gewoon slechter. Ook voor documenten, zwart is niet echt zwart maar eerder wat afgewassen zwart. Zeker als er dan eens een illustratie of grafiekje in staat.

Kan ook te maken hebben met de instellingen in de printer driver.
Wij hebben hier een (goedkope) Samsung monochrome laser (M2020), en hadden hetzelfde voor.
In de driver staat de zwartheid standaard op 'eco' of 'economisch'.
Zet dat uit en het probleem is (meestal) opgelost.
Of stel de zwartheid iets hoger, (grafische elementen -> duidelijke text -> medium of hoog kiezen)
Bij kleurenprinters kan je soms ook kiezen hoe het zwart wordt angemaakt. Door de 3 hoofdkleuren te mengen of puur zwart, maar dan moet je wel een model hebben met 4 toners. Daar kies je best zwart als zwart.
(voor foto's doe je dit beter niet)

Wat de snelheid betreft.
Standaard resolutie voor een laserprinter is 300dpi, 600dpi of zelfs 1200dpi (geëmuleerd)
Hoe hoger de resolutie, moe meer data er naar de printer moet.
Probeer anders eens 600 of zelfs 300 dpi.
300 dpi is meer dan voldoen voor gewone text. Smile
Het verschil tss bvb 300 & 600 dpi is wel een factor 4 in data-overdracht.
03-09-2016, 13:13

Keywords: