The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
hoe heet dat?  
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #1
hoe heet dat?
Dag jongens,
Ik wil graag mijn klauwen leggen op een ding, dat ik kan gebruiken, maar ik weet niet hoe het precies heet.
Het is een USB-stick, waar je een kaartje in kunt steken. Ik weet niet hoe het eruitziet, en ook niet hoe de technische term ervan is, zodat ik het kan vragen in de winkel ofwel opzoeken om 2e hands te vinden.
Dat kaartje is om online te kunnen, dus.
Hoe heet zo'n hebbeding?
Dankuwel  Peace
24-04-2016, 01:06
Lurpe Offline
Iets anders

Player F1-MGR-2018

Bericht: #2
RE: hoe heet dat?
Een internet of mobiel internet dongle.

https://www.google.be/#q=internet+dongle
24-04-2016, 01:11
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #3
Een dongle???!!!  Confused
Wat een crazy naam is dat!  Biggrin2
Wel grappig. Bedankt, Lurpe. Nu weet ik waar ik naar moet zoeken!
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-04-2016, 02:13 door Mangasakka.)
24-04-2016, 02:08
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #4
Hoe ze bij die naam komen weet ik niet maar het heet echt zo.
Zo'n 'dongle' wordt niet alleen gebruikt om op het internet te surfen, die dingen worden ook gebruikt om software te beveiligen. Dan heb je zo'n USB-stick nodig om die software te kunnen gebruiken. Als die dongle dan niet in je pjoeter gepleurd is, dan zal die software niet of slechts beperkt werken.
24-04-2016, 08:06
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #5
Het doet me denken aan een sextoy, op één of andere manier Tongue Is er niet zo één, die "dong" heet of zo?
Enfin, ik heb 'm nodig, om een tijdelijke draadloze internetverbinding te kunnen gebruiken. Ik ga soms naar m'n vader in een stad heel wat kilometers van mij vandaan, en omdat ik dezelfde dag niet meer terug kan, blijf ik dan slapen. Jammer genoeg heeft Pa, die in de 90 is, z'n intenetabonnement afgezegd omdat hij niet meer goed genoeg ziet om er iets aan te hebben, en moet ik dus na een dag of zo weer terug naar huis om m'n mail te checken en zo. Een paar weken bij hem logeren zit er dus nooit in.
Telenet heeft een maandabonnement voor internet, dan krijg je een speciaal kaartje en dat moet je in zo'n ding stoppen. En die dan in een computer stoppen, en dan kun je surfen. 
Als de computer van Paps nog werkt, abonnement of niet, dan kan ik met dat ding daar, plus zo'n maandkaart, een tijdje langer blijven. 
Alleen, de dame van Telenet die me dat allemaal uitgelegd heeft wist zelf niet hoe dat spullement heette, ze zei gewoon een usb-stick, en dan stop je daar dan de Telenetkaart in... en ik: wacht even: een usb-stick? hoe had je je dat voorgesteld om daar een geheugenkaart in te steken? En zij: euhh... tja, nu je het zegt... ik heb geen idee, het zal wel een ander soort zijn, zeker? Het staat hier gewoon op mijn scherm, maar er staat niet bij hoe het heet.
Ik heb haar bedankt en gezegd dat ik er zelf wel achter zou komen.
Kun je daar eender welke geheugenkaart in stoppen? B.v. die van m'n fototoestel, of van een gsm?
11-05-2016, 01:23
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
Dongle
11-05-2016, 07:28
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #7
Dankjewel, Knarf. Weet je er nog iets meer van, behalve de naam?
Ik kan wel kijken of ik het kan kopen en dan uitproberen, maar vragen is toch wel gemakkelijker...
11-05-2016, 16:58
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #8
Hier staat wat meer info:
http://www.4g.nl/4g-toestellen/4g-router/4g-dongel/

Maar zo een dongle is vrij duur, en je moet er een simkaart in steken.

Heb je een smartphone met 4g ? Dan kan je die instellen om Internet te delen. Dat is eigenlijk het makkelijkste.
11-05-2016, 19:27
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #9
Vrij duur = rond de 100 euro
11-05-2016, 19:28
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #10
Mmm. ja, dat van die simkaart weet ik, die krijg ik dan van Telenet. Enfin, krijgen; kopen, bedoel ik.
Ik heb geen smartphone, ik heb een heel gewoon gsmmetje waar je alleen mee kunt telefoneren. Als ik een smartphone had, dan zou ik de computer van mijn Pa niet nodig hebben, hé...

Ik ga eens kijken of die dongles 2e-hands te krijgen zijn voor minder dan 100 €. Want dat is me idd te veel. Maar smartfonen kosten natuurlijk nog veel meer...
Toch bedankt.
11-05-2016, 23:06

Keywords: