The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
E-reader  
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #1
Information  E-reader
Den dezen mag dan de laatste tijd niet zo heel veel tijd hebben, ik probeer me wel te ontspannen. En als het op ontspanning aankomt kies ik vaak voor een boek. Ik lees al graag eens een spannende thriller. Ook al lukt dat maar een paar uur per week. Smile

Door mijn tempo van lezen is de bibliotheek niet echt aangewezen. Soms heb ik wel een week of 5-6 (en soms al langer) nodig om een boek uit te krijgen. Daarbij, veel tijd om in de bib rond te neuzen heb ik niet.
Dus koop ik mijn boeken aan. De Standaard Boekhandel is hier niet ver en ze hebben veel keus. Bovendien kan je makkelijk online bestellen en in de winkel afhalen en betalen. En ze zijn niet duur.
En ook al verslind ik dus niet veel boeken per jaar, na verloop van tijd heb ik toch al een aardige collectie opgebouwd.

Daarom overweeg ik ook om een e-reader aan te kopen. Kan ik ook in de SB winkel aankopen en zou me heel wat plaats besparen.
Alleen weet ik niet goed welk model te kiezen. Standaard Boekhandel promoot uiteraard hard hun eigen Tolino e-reader maar de commentaren daarbij zijn niet echt lovend. En bovendien zou het toestel te duur zijn.
Uiteraard zijn er nog andere merken maar ik heb totaal geen ervaring met dergelijke toestellen. Meer zelfs, wat elektronica betreft ben ik niet van de schranderste. En daarom vroeg ik mij af of iemand hier al ervaring heeft met een dergelijk toestel? En of die mij een toestel kan aanraden?
23-12-2015, 00:41
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #2
RE: E-reader
Wat is goed en wat is slecht ? Ik zou het niet weten. Hier is al enkele jaren een Sony e-reader in huis. Eigenlijk redelijk tevreden van. Af en toe lijkt het alsof de batterij heel snel leeg is, maar dat kan een gedacht zijn.
In elk geval, om te lezen is een e-reader iets heerlijk. Veel beter dan op een tablet of iets dergelijks lezen. Maar welke is nu goed en welke is nu minder ? Zoals ik al zei is hier een Sony in huis, maar die is al verschillende jaren oud. Ik denk dat de e-readers van tegenwoordig wifi hebben. Dat heeft de onze dus niet. De enige tip die ik eigenlijk kan geven is dat ik niet te klein zou gaan. Sommige mensen willen iets heel miniem dat makkelijk op te bergen valt, maar een boek is ook niet zo heel klein. Die hier is 8 inch, en valt zelfs redelijk groot uit voor 8 inch te zijn. Kleiner zou ik in elk geval niet gaan.

btw, als je leuk boek wil lezen, ik wil alle boeken van Dan Brown aanbevelen. Heerlijk leesmateriaal.
23-12-2015, 01:07
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #3
Dan Brown heb ik op papier.
Verder kan ik ook Karin Slaughter en Steve Berry aanbevelen. En David Baldacci. En verder heb ik er ook al de Hunger Games boeken doorgedraaid. (Ik hoef de films zelfs niet meer te zien).

Moderne e-readers hebben inderdaad wifi. Ik zou dus wel voor zo een model gaan.
Al ben ik er nog niet echt uit. Ik heb altijd al goede commentaren gelezen van de Sony e-reader vooral de eerste modellen. Ik ben pas beginnen rondkijken en kan dus niet spreken van de laatste modellen.
Maar ook al wat slechte commentaren gelezen van de Toline, die SB aanbied, en vandaar dus hier mijn vraag.
23-12-2015, 01:17
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #4
Daar kan ik je dus niet mee helpen. Ik weet niet of zo een Toline goed is of niet.
het enige wat ik kan zeggen is dat ik niet het type ben dat verder gaat op reviews op het internet. Er staat zoveel op het net dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er is altijd wel iemand die baat heeft met een slechte review over iets te schrijven dat het idioot wordt. Ik lees die reviews wel, maar neem ze altijd met een hele grote korrel zout.

Heel dom voorbeeld. Ik ben al vaak aan het Gardameer geweest. Ne kameraad van mij heeft voor volgend jaar een hotel geboekt en vroeg me of ik 'm wat kon helpen. Bezienswaardigheden, wat er te doen is,... Hij boekte in hotel Piccolo Paradiso in Toscolano. Ik dus direct op het internet gekeken waar het precies was en wat de reviews waren.
  • review 1 : Zeker niet doen. Waren hier 3 weken. Hebben nog nooit zo slecht gegeten.
  • review 2 : Het hotel is f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h. Het is enorm proper, het personeel is zeer vriendelijk en het eten is heel lekker.
Ik heb geen 3de review meer gelezen want ik denk niet dat het nog veel nut heeft lol

Ik wil maar zeggen, ik denk niet dat die Toline zo slecht is. Het enige waar ik op zou letten is
  1. het formaat maar dat zal je zelf moeten beslissen.
  2. hoe sterk de batterij is want je wil toch niet elk uur opnieuw dat ding moeten opladen.
  3. of het het een Li-on, Li-po of Li-fe batterij is. Al zou het me wel verwonderen moesten ze in deze tijd nog met een Nimh of nog erger, een Ni-Cad batterij af komen. Deze laatste 2 zou ik zeker voor bedanken.
23-12-2015, 02:30
Kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2018

Bericht: #5
Wat ik soms eens durf te vragen in een winkel waar ze verschillende merken & modellen verkopen, is welk toestel ze het meeste verkopen.
Dat geeft je al een basis idee.
Met reviews op het net moet je idd oppassen.
Soms zeggen ze dat iets slecht is, maar zonder verder in detail te gaan.
Idem met de goede kanten van iets.
Haal die er op voorhand al maar uit.
Ik ga daar anders wel eens lezen, maar alleen als ze hun beoordeling argumenteren.
En dan ga ik ook elders eens lezen, en als ik daar net hetzelfde lees, uit een andere bron wel te verstaan, dan zit je meestal goed. Smile
23-12-2015, 03:13
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
Ik heb een e-reader van 6 jaar oud ofzo.
Bolt goed. Is ook kleiner dan 8 inch maar geen probleem van.

Volgens mij is die tolino niet slecht. Zeker niet voor de prijs. Is een wat ouder model, maar daardoor goedkoper. En maakt volgens mij niet veel uit.

Vraag eens een demo in de winkel.
Hoe koop ik een boek.
Lees eens 2 bladzijden. Kijk eens of het bladeren snel genoeg gaat naar uw goesting.
23-12-2015, 09:30
Grungie Offline
Race Director

Player F1-MGR-2018

Champion F1 manager 2016
 Bericht: #7
Hoe meer ik over e-readers opzoek, hoe minder ik er van begrijp.

De meest courante afmeting is 6 inch. De meeste toestellen hebben zo een scherm en zijn redelijk geprijsd. Ga je naar een groter scherm dan gaat de prijs soms nog fermer omhoog. Daar waar je 6" readers vind tussen pakweg 80 en 130 euro, ga je voor een reader van 8 inch (waarvan ik er overigens maar 1 gevonden heb) al naar 199 euro. Zonder accesoires dan want dat staat dan ook wer niet overal even duidelijk bij wat je nog nodig hebt naast de reader (soms is de beschermhoes inbegrepen, soms ook niet). 10 inch readers gaan makkelijk 300 euro en dat is me toch een beetje teveel.

De tolino Shine zelf bestaat nog zo heel lang niet toch? Naar ik lees is die ongeveer 1 tot 1.5 jaar op de markt. Met 99 euro best een goed geprijsd toestel.
De opvolger, de Tolino Vision 2, is zelfs nog maar een paar maand op de markt.
Veel verschil zit er trouwens niet tussen die 2 readers. Ze zijn even groot (6") en hebben beiden een even groot geheugen. De vision heeft wel een capacitief scherm (wat dat ook moge betekenen) terwijl de Shine een infrarood scherm heeft (ook weer : geen idee wat dat betekent.) De Vision is dan weer min of meer waterdicht maar heeft dan wel geen uitbreidbaar geheugen terwijl zijn voorganger dat wel had. Die kun je het geheugen uitbreiden met een micro SD kaart. Iemand enig idee of je dat eigenlijk wel nodig hebt?
De Vision is ondanks zijn even groot scherm zelfs iets kleiner dan zijn voorganger en is ook een pak duurder (169 euro).

Pfff. Ik weet het dus niet echt. Rolleyes
Ik heb nog niet zoveel haast, ik ga voorlopig nog even wachten.
26-12-2015, 22:41
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #8
- Van die schermen kent Knarf meer dan ik. Die kan u daar beter mee helpen denk ik.

- Hier zit een hoes rond de e-reader, met een ledlampje op zo een buigbaar staafje. Wel handig voor 's avonds in bed te lezen.

- 6 inch vind ik nogal klein eerlijk gezegd. Al is dat meer wat je gewoon bent denk ik. Bezie het als van een 43 inch tv naar een 40 inch gaan. Dan lijkt die 40 inch ook heel klein.
Test het eens uit. Hoe zijn je ogen ? Als ze niet zo goed zijn en je moet je letters groot zetten dan is het waarschijnlijk te klein. Indien je ogen goed genoeg zijn is 6 inch misschien groot genoeg.

- Uitbreidbaar met geheugenkaart is niet echt nodig denk ik. Op die hier staan meer dan 500 boeken. En er is nog plaats over. En die is uitbreidbaar, maar dat is nooit gedaan aangezien we het nut er niet van in zien. Misschien als je foto's en muziek en dergelijke er op wil bewaren, maar daar dient een e-reader volgens mij niet voor.
26-12-2015, 22:55
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #9
Capacitief = drukgevoelig scherm (werkt minder goed dan zoals van een iPad, maar werkt ook met handschoenen aan (bv voor fiets GPS handig)).
Infrarood = geen idee

Mijn ereader heeft niet eens een touch screen. Ik denk eigenlijk dat je met die van €99 meer dan tevreden gaat zijn.
Zoals ik zei is mijn ereader al behoorlijk oud (steenoud in computer termen). En ik zou niet weten waarom ik die zou upgraden. Die nieuwen kunnen ook nog muziek, en hebben internet enzo maar dat heb ik allemaal niet nodig.

Ik zou gewoon een demo vragen van dat ding van €99 van de standaard.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-12-2015, 22:59 door Knarf.)
26-12-2015, 22:57
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #10
De e-reader hier heeft nog een ouderwets e-ink scherm denk ik. Lijkt me eerlijk gezegd beter dan die nieuwe infrarood schermen. Toch als ik hier lees. Het fijne van de e-reader hier is dat er absoluut geen weerkaatsing van licht is. Blijkbaar hebben die infrarood schermen daar wel last van. Ambetant voor wanneer je buiten in het zonnetje zit te lezen.
Ik weet wel niet of ze nog van die e-readers met e-ink schermen verkopen.
26-12-2015, 22:57

Keywords: