A Forum...The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )

Welkom gast! Registreren
Forum layout  
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #1
Tools  Forum layout
Er is hier de laatste dagen al het een en het ander aangepast geweest, en vandaag komt er weer een brok bij.
Het games gedeelte heeft al een grondige opfrisbeurt gehad, en nu de rest nog.

Niet dat jullie er deze keer veel van zullen zien, maar het zou toch, hopelijk van niet natuurlijk, voor wat 'rare' bijverschijnselen kunnen zorgen.

Vandaag zetten we de stap naar HTML-5.
Ne mens moet ook wat met zijn tijd meegaan hé.

HTML-5 heeft zijn voordelen, maar daarvoor moet er ook wat aangepast worden aan de soft van het forum.

Veel zal dat niet zijn, en de meeste, belangrijkse puntjes heb ik net uitgevoerd.
Deze hadden vooral te maken met de layout. (css toestanden enzo... )
( post reply of new post .... dat venster zat buiten het beeld aan de rechterkant bvb Tongue maar dat is al opgelost.

Mochten er nog zaken zijn die niet werken of anders werken, post ze dan gerust in deze thread, en dan doe ik het mogelijke om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Vermeld er mss ook bij met welke browser jullie werken.

Ik test vooral met Mozilla Firefox en Google Chrome, de 2 meest gebruikte browsers. Smile
Internet Explorer .... dat is een geval apart .... Fluit
10-12-2015, 22:47
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #2
RE: Forum layout
En... ondertussen ... ook nog eens van host verandert.

Nu zitten we bij Versio in Nederland, maar wél met een Belgisch IP.
( voor Google e.d. is dat wel belangrijk ! )

Heel de verhuis is vrij snel verlopen, op een paar details na.
Een kleintje maar hoor....
De database-backup was 'corrupted'. lol
Maar voor ne phprutser is dat niet zoooo veel werk (2 uurtjes maar) Fluit

Hopelijk gaat alles nu wat sneller & vlotter !

In alle geval, 't amuzeleute nog. Awink2

ps: tijd om een taske koffie te gaan drinken tussen 2 pagina's zal je nu ook wel mogen vergeten. Devil Biggrin2
12-12-2015, 09:05
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #3
Al dadelijk een vraagje ....

Bij de games, heb je nu de functie met dat lampje 'turn the lights off'

De bedoeling is echter wel dat het spel zelf nog zichtbaar blijft !
Met Firefox werkt dit prima bij mij, maar met Chrome niet.

Is dit nieuw, of was dat vroeger ook al het geval ?

edit: Zal vroeger ook wel niet gewerkt hebben, tenzij mss op jullie zenuwkes.... Fluit
Nu is het ok. (voor Chrome dan toch, want voor Firefox was het al ok.) Awink2
12-12-2015, 09:17
Pe Afwezig
Guest

Player F1-MGR-2017

Bericht: #4
Dat was bij Chrome ook al het geval. Ik vond dat lichtje wel grappig, maar het was compleet useless in Chrome. Nu dus niet meer. Smile
12-12-2015, 10:27
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #5
Mybb versie 1.6.x wordt niet meer ondersteund....
Dus ik heb dikke pech.

Ik had liever gewacht op de versie 2.0, maar deze is momenteel nog maar amper in de alfva-versie beschikbaar en dus zeker nog niet voor gebruik vatbaar.

Er zit dus niets anders op om naar de versie 1.8.6 over te stappen.
Deze versie is wel een stuk beter dan de versie die we nu hebben, oa de editor is veel gebruiksvriendelijker.
Ook voor de mods & admins wordt het een stuk mooier & leuker. Tongue

Maar....
... er is veel werk aan om over te stappen naar deze versie.
En niet veel werk, maar héél veel werk...
Dat komt er van als er een phprutser al bijna elk onderdeel van de forum-software hier al onderhanden genomen heeft.
Zo'n gasten zouden ze eigenlijk permanent moeten bannen van een forum... Fluit Biggrin2

Maar hoe gaan we nu te werk gaan ?

Heel binnenkort ga ik de 'core' van de 1.8 hier al op het forum plaatsen en hem klaarstomen dat we gewoon verder kunnen posten en gamen.
Heel de layout zal er dan mss wel wat anders uit zien en bepaalde zaken zullen mss niet helemaal of niet meer werken, maar dat zal maar tijdelijk zijn.

Nadien ga ik dan stap-voor-stap al de modules weer verphprutsen, zodanig dat we weer alle mogelijkheden hebben die we nu hebben.

Ik zal dan ook dagelijks een kort verslagje maken van de zaken die al in orde zijn, én jullie mogen ook melding doen van zaken die julllie als 'niet normaal' ervaren, of zaken die jullie liever anders zouden hebben.

Als voorproefje gaan jullie nu mss al zien, of toch een deel van jullie, dat de kleurtjes van dit forum veranderd zijn.
Later, eens de 1.8 min-of-meer op zijn pootjes zal staan zullen jullie ook terug andere templates krijgen om uit te kiezen.
Voor de ontwikkeling is dit momenteel een stuk gemakkelijker voor mij omdat ik anders elke aanpassing steeds moet herhalen voor al de verschillende templates die we momenteel ter beschikking hebben.
07-01-2016, 03:09
Knarf Offline
Full member

Player F1-MGR-2018

Bericht: #6
De bedoeling van opensource software is eigenlijk dat ge al uw aanpassingen op een correcte manier maakt. Dit wel zeggen configureerbaar enzo.
En dat je uw aanpassingen terug commit naar de main branch.

Dat is hoe opensource software groeit, en dan had je nu dit probleem niet. Bij bepaalde licenties (zoals gpl) is dit zelfs verplicht

Heb zelf zo al een hoop aanpassingen gemaakt in Google web toolkit, Twitter bootstrap, Openlayers, en nog een hoopje kleinere projecten.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-01-2016, 08:33 door Knarf.)
07-01-2016, 08:32
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #7
Wat je zegt Knarf, klopt helemaal.
Maar als je het op die manier moet doen, wordt het nog een stuk moeilijker én ingewikkelder om een aanpassing te doen, en dat is een pak meer werk dan nadien alles terug te moeten aanpassen.
In heel het bestaan van het forum is dit nu de 2 de maal dat dit gebeurd.
Bvb, wat de games betreft bij ons (al de aanpassingen die ik heb doorgevoerd) zijn er al 2 fora die me gevraagd hebben of ik er een plug-in voor zou willen maken.
Ik heb ze alle twee bedankt...
In dit geval is het niet alleen de soft van de games die bijna volledig herschreven is, maar ook de templates én verschillende modules van de core (1.6.11) van Mybb.
Als je het in een plug-in zou gieten moet je ten eerste al zien dat het ook compatibel is met heel de reeks 1.6.x, en om goed te zijn, ook de reeks 1.8.x. Op zich, ben je daar al een paar weken mee bezig om het uit te kunnen testen voor elke versie en sub-versie.

Trouwens, er zijn ook aanpassingen die volgens het boekje verlopen zijn die soms na een update niet meer naar behoren functioneren. De fit-on-page functie bvb, die we nu hebben bij de afbeeldingen werkt niet meer in de versie 1.8. Bepaalde code-functies gaan bij ons ook niet meer werken, en daarvoor moet er dan niet alleen een aanpassing in de soft gebeuren, maar ook in al de reeds gedane postings. In dit geval, de tags super-en-sub-script.
Wij gebruiken momenteel de [ Y ] en [ X ] tags, compatibel met andere plug-ins.
Nu wordt het [ sub ] & [ sup ], enz...enz..
Strike-through, nu de [ S ] tag (uit de plug-in) zou eigenlijk nu ook beter [ del ] gaan noemen, maar dat moet ik nog verder uitpluizen.

Dus, om samen te vatten, zelfs al doe je het volgens het boekje, is de kans nog altijd reeel dat het nadien niet meer gaat werken.
07-01-2016, 18:02
Henkie Offline
Full member

Player F1-MGR-2017

Bericht: #8
Ook al werkt het niet, je hebt altijd kans dat er iemand is die het wel werkend krijgt. Iedereen helpt iedereen en zo ga je vooruit.
En het belangrijkste: je leert iets nieuw

Welke VSC gebruik je?
07-01-2016, 20:51
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #9
Al phprutsend leer je veel. Tongue

Maar je hebt 2 soorten van aanpassingen aan een soft.
Of je voegt iets toe, of je past bepaalde zaken aan aan je eigen behoeften, maw, je wijkt af van de standaard.
En dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
Voor het eerste kan je eventueel een plug-in maken, maar voor het tweede ligt dat wel op een ander niveau.

En de meeste aanpassingen die hier al gebeurd zijn, die ga je elders nergens terugvinden, of toch maar zelden.
Voorbeeldje zijn de zoom en de lights out bij de games.
Dit is een aanpassing, zelfs geen plug-in, voor Vbulletin fora.
Voor Mybb type fora ga je daar niets van terugvinden, want het bestaat gewoonweg niet, of toch niet dat ik weet.

Voor 'gewone' plug-ins die niet meer werken kan je soms wel iets vinden op het net, maar ook hier is het niet altijd evident.
07-01-2016, 23:05
Kojak Offline
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #10
De core van de 1.8 zit er nu al op...

Nu de rest nog.
07-01-2016, 23:53

Keywords: