A Forum...The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )

Welkom gast! Registreren
Mijmeren over goed en slecht  
Kameel Léon Offline
Full member

Bericht: #1
Mijmeren over goed en slecht
Het komt voor in de beste families, soms kan een mens uit eigen beweging zelfstandig nadenken over een zelf gekozen onderwerp.
Alhoewel, echt zelf gekozen is dat onderwerp meestal niet; dikwijls dient het zich toevallig aan. We lezen de krant; of we wandelen naar de beenhouwer en doen een praatje met een gebuur; of we genieten een koffiepauze tijdens het werk en praten bij met een collega.
Een woordje blijft hangen in onze gedachten en, wanneer we even later alleen ergens neerzitten komen onze gedachten hierop terug. En dan gebeurt het: we denken na.

Er is geen volksvertegenwoordiger in de buurt om ons te zeggen wat in dit geval politiek correct is. Mijnheer pastoor is er niet om ons al meteen de enige juiste waarheid in te lepelen. Onze familie en vrienden zijn er niet om al na onze tweede zin een of andere straffe anekdote te vertellen waaraan zij plots moeten denken. Onze gezinsleden zijn er ook niet om te klagen dat we weeral lui zitten te niksen terwijl er in huis vanalles moet gebeuren.
En is deze gunstige context is het mogelijk: we denken vrij na, zelfstandig, helemaal alleen.

En net dat is mij gisteren overkomen. We hadden in goed gezelschap lekker getafeld en ik had mij nog eens bezondigd aan traditioneel gebrouwen Geuze. Wij waren terug veilig thuis; mijn teerbeminde zat in de zetel een kruiswoord op te lossen en ik dwarrelde weg in gedachten. Ik voelde mij goed en dacht na over al het goede in mijn leven.
Als vanzelf raakte ik natuurlijk bij de tegenstelling tussen goed en kwaad, de onafscheidelijkheid tussen goed en slecht.
Mijn draaikolk van gedachten en bedenkingen sleurde mij zo mee tot bij het geweten, mijn geweten, mijn persoonlijke balans om goed en slecht af te wegen.
En zo belandde ik bij een verduidelijkende vaststelling: een goed geweten staat rechtstreeks verbonden met een slecht geheugen …
Is er nog wat Geuze?
07-12-2015, 11:00

Keywords: