The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Welkom gast! Registreren
een museum waar de bezoeker niet belachelijk wordt  
Kameel Léon Offline
Full member

Bericht: #1
een museum waar de bezoeker niet belachelijk wordt
Vandaag was het een regenachtige feestdag, kortom een ideale dag voor een museumbezoek.
Mijn teerbeminde en ik togen aldus naar het recent vernieuwde museum voor natuurwetenschappen in Brussel.

Amai!

Mooi, tof en interessant.
De prachtige indrukwekkende Janetzaal met de unieke skeletten van volwassen dinosaurussen is prachtig gerestaureerd.
De manier waarop zowel de collecties als de evolutie van de natuur worden gebracht is modern, leerrijk, actief, verstaanbaar en nooit saai.

Maar bovendien wordt je in dit museum nu een NIET belachelijk behandeld en probeert men je NIET te verleiden om een verdwazende koptelefoon op te zetten.
Hier beseft men blijkbaar dat de meeste bezoekers niet alleen naar het museum komen en dat het beter is om spontaan te blijven communiceren onder elkaar.
Hier hebben ze dus de moeite genomen om duidelijke, goed leesbare en toch bondige info te voorzien op tal van plaatsen.
En hier en daar zijn er plaatsen waar je voor een groter verhaal eventjes individueel kan luisteren om dan terug "normaal" je bezoek verder te zetten.

Over de gehele lijn: proficiat.
En aan wie dit leest: een aanrader
15-08-2015, 18:15
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #2
RE: een museum waar de bezoeker niet belachelijk wordt
In het bijkantoor van het Louvre, in Lens, net over de grens met West-Vlaanderen, is het ook zo. Je betaalt en wordt binnengelaten (eerst goed gecheckt), en daarna laten ze je netjes vrij en met rust. Je kunt rondlopen waar je wil, samen praten, en overal staat in verschillende talen uitleg over wat je ziet. Zonder betutteling.
Ik heb de indruk dat dat een typisch Vlaamse manie is, dat "bij het handje genomen worden", en door een microfoon een hoop wijsneuzig gebabbel te horen krijgen, en soms zelfs heuse "opdrachten" om uit te voeren, en wee je gebeente als je afdwaalt! Heel irritant, al zijn er wel mensen die het juist fijn vinden, al is het mij een raadsel waarom.
Ik denk dat het ook te maken heeft met bezuinigen: een bandje in drie dozijn microfoons, eindeloos herhaald, is vast goedkoper dan een full-time betaalde gids...
In het museum "In Flanders Fields" in Ieper, zijn er ook zulke dingen met programmaatjes, heel irritant voor ons Ieperlingen, maar natuurlijk leuk voor de vele trossen schoolkinderen uit Groot-Brittanië die daar bij wijze van schooluitstap naartoe komen.
Ik denk dat het een idee is, om musea minder "saai" te maken en aantrekkelijker voor ongeïnteresseerden. Terwijl het probleem natuurlijk ligt in de ongeïnteresseerden, niet in de zogenaamd "saaie" musea...
09-04-2016, 01:06

Keywords: