A Forum...The Place to be, voor tech- en andere neuten ( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )

Welkom gast! Registreren
Katteneten , welk ??  
Cookie Monster Offline
MuSicK & Satmaster

Bericht: #1
Katteneten , welk ??
Mijn 2 katten zijn snoeperkes 1ste klas , maar ....
een kat lust zelfs geen biefstuk Eek

Lust whiskas , maar laat het blik niet te lang open ,
staat het in de koelkast , gaat het voor 2 dagen ,
en madam zegt daarna , FOERT ‼‼
Vis , rauw , gaat vrij goed , whiskas brokken , redelijk ,
maar .... royal canin exigent 42 , dan is een killer ‼‼
Natuurlijk wil ik ze deze gerust geven , maar een vraagje:
Is er een goedkoper merk dan deze , met dezelfde smaak ??
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-07-2015, 00:45 door Cookie Monster.)
29-07-2015, 00:45
Kojak Online
Forum PhPrutser

forum terrorist
 Bericht: #2
RE: Katteneten , welk ??
Van katten heb ik nu wel niet zo veel verstand, maar het merk, Royal Canin, is nu wel één van de betere.
In vele dierenasielen, pensions wordt dit merk trouwens ook aangeraden.
Wat hondeneten betreft, mijn madam is er zot van !
En zo duur is dat nu toch ook weer niet.
In alle geval een pak goedkoper dan die andere brokken die ze in de warenhuizen verkopen.
Ik koop het trouwens bij de boerenbond.
Maar dan heb ik het hier nu wel over hondeneten. Awink2
29-07-2015, 00:54
Mangasakka Offline
Full member

Bericht: #3
RE: Katteneten , welk ??
(29-07-2015, 00:45 )Cookie Monster schreef: Mijn 2 katten zijn snoeperkes 1ste klas , maar ....
een kat lust zelfs geen biefstuk Eek

Lust whiskas , maar laat het blik niet te lang open ,
staat het in de koelkast , gaat het voor 2 dagen ,
en madam zegt daarna , FOERT !!
Vis , rauw , gaat vrij goed , whiskas brokken , redelijk ,
maar .... royal canin exigent 42 , dan is een killer !!
Natuurlijk wil ik ze deze gerust geven , maar een vraagje:
Is er een goedkoper merk dan deze , met dezelfde smaak ??

Hoi Cookie!  Peace 
Ik merk nu pas je vraagje van verleden jaar. Is je kat nog altijd lastig met eten?
Dat is in feite normaal, hoor.
Dat ze geen biefstuk lust is ook normaal: zeg nu zelf, waar in de natuur kan een wilde kat nu biefstukken "vangen"?
Dat is in feite geen "eten" in haar ogen, dat kent ze niet. Muizen hebben niet zulk vlees, niks dan spierweefsel, daar zijn ze te klein voor. Alle andere prooien die een kat vangt zijn klein, hé, omdat een kat immers zélf klein is. Het grootste wat een wilde kat kan pakken is een jong konijn: zelfs volwassen konijnen zijn hen te groot. 
Wat ook normaal is, is dat een kat een hapje, dat al een hele tijd 'dood' is, niet meer hebben wil: in de natuur eet een hond soms wel iets op dat hij weken tot maanden geleden gevangen heeft en begraven, maar een kat doet dat nooit: van zodra vlees niet kraakvers meer is, beschouwt ze het als "bedorven" en denkt: "bah, ik wacht wel tot ik een vers hapje vind". 
Dat is de oorzaak van die beruchte "kieskeurigheid" van katten... niet alleen moet het vers zijn, omdat ze in de natuur alleen pasgevangen prooien opeten, maar wat WIJ lekker vinden qua vlees (biefstuk bv.), dat is voor een kat iets onbekends. Dus om voor een kat lekker eten te vinden, moet je leren denken als een kat. En haar vooral niet met honden vergelijken, want honden zijn geen 100% carnivoren maar bijna-alleseters, en vinden eten dat al serieus stinkt nog altijd lekker, terwijl een kat van alles wat ook maar een béétje stinkt, vol afkeer wegloopt.
Daarnaast hangt het van elke kat afzonderlijk af, hoe het beestje als klein kattenjong is 'opgevoed' door zijn moeder: als ze in die tijd bv. nooit rauwe vis heeft geproefd, dan zal ze dat als volwassen kat ook niet lusten, want op dat gebied zijn katten net als kinderen: als je ze niet léért gevarieerd te eten, blijven ze hun hele leven op snoep en frieten leven, of zo. Als hun ouders hen nooit iets anders te eten gegeven hebben, lusten ze niks anders. Met alle nefaste gevolgen voor hun gezondheid.

Mijn advies zou zijn: probeer zoveel mogelijk soorten eten, zowel de dure als de goedkope, maar als het kan steeds de kleinste verpakkingen: van die kleine potjes of schaaltjes, daarvan hebben ze tegenwoordig van elk merk wel. Dat heeft als voordeel dat het in één keer op gaat, en je dus nooit halve potjes in de koelkast hebt zitten, die ook daar op een gegeven moment niet meer lekker vers genoeg meer zijn om genade te vinden in de gevoelige neusgaten van de kat. 
Wat ik ook vaak deed, was andere dingen uitproberen: sardientjes bijvoorbeeld, ik heb een kater gehad die daar echt dol op was. Ik prakte een stukje brood in de olie uit dat blikje samen met een sardientje, en hij smulde dat op alsof het het kostbaarste voedsel was dat bestond. De reden is waarschijnlijk, omdat sardientjes toevallig net de juiste grootte hebben, om door een wilde kat in de natuur te kunnen worden gevangen.
Droge brokjes zijn een heel ander verhaal: het grootste voordeel is daarvan, dat het niet slecht wordt en nooit gaat stinken. Het is altijd klein genoeg voor een kat om als "voedsel" te worden gezien, en het is samengesteld door experten, die weten wat een kat nodig heeft om gezond te blijven. (ook de goedkope merken).
Nadeel is, dat het altijd in hele grote zakken of op z'n minst flinke dozen te koop is: als je kat dan toevallig die smaak niet zo geweldig vindt, dan zit je met die grote zak of doos... Soms is het dan handig, om mensen in je omgeving, die ook katten hebben, te kennen; zo kun je halve dozen droge brokjes met mekaar ruilen.

Hoedanook, hopelijk heb je nog veel plezier met je kleine "madam"  Biggrin2
10-04-2016, 21:09

Keywords: