TechHob-M&M
The Place to be, voor tech- en andere neuten

( Technologie-Hobbie, Mens & Maatschappij )
Vandaag zijn we zaterdag, twee augustus tweeduizend veertien.
Het is achtentwintig minuten voor tien uur in de ochtend.
Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Portaal Who is Who ? Berichten: Nieuwe.. Van vandaag..

Reactie plaatsen 
Probleem met afstandsbediening Telenet digicorder
Auteur Bericht
Pe Offline
Safety Car Driver

Player F1-MGR-2014

Bericht: #1
Probleem met afstandsbediening Telenet digicorder
Ik heb geen idee of dit de juiste plaats is voor dit topic, maar het lijkt me wel het meest voor de hand liggend, daarmee...

Ik heb hier dus een digicorder van Telenet staan. Om een degelijk beeld te krijgen maak ik gebruik van een HDMI-kabel tussen de digicorder en de TV. Omdat ik nog de vorige versie digicorder heb, is er een probleem met het geluid. De volumeknoppen van de digicorder zelf werken helemaal niet. Enkel wanneer je het geluid op 0 zet, hoor je niets meer. Van het moment je het geluid een beetje harder zet, hoor je het geluid op het volume dat de tv staat. Dat is allemaal perfect normaal.
Om dit probleem te omzeilen zijn er 2 mogelijkheden :
1. Gebruik 2 aparte afstandsbedieningen. 1 voor het geluid van de tv, 1 voor de digicorder.
2. Zorg er voor dat de afstandsbediening van de digicorder ook de tv kan besturen. Klik dan op "mode" om om te schakelen tussen tv en digicorder besturen.

Ik gebruik optie 2. Heel eenvoudig. Wanneer het groene ledje aan is, bestuur je de digicorder, met de rode led bestuur je de tv. Met de mode knop is het heel eenvoudig om te schakelen tussen de 2.
Nu mijn probleem. Wat ik regelmatig aan de hand heb is dat de afstandsbediening niet op "tv" blijft staan. Het geluid staat bijvoorbeeld te stil. het staat op 5 en ik wil het op 8 hebben. Ik druk dan op de mode toets, de rode led gaat aan. Ik druk op "volume +" op de afstandsbediening van telenet en het geluid van de tv gaat van 5 naar 6. Net wat ik wil. Maar dan gaat plots de groene led terug aan aan en wanneer ik dan opnieuw op "volume +" druk gaat het gele balkje van het volume van de digicorder, wat dus niet werkt met HDMI, ééntje omhoog. Mijn geluid blijft dus op 6 staan. Om het hoger te krijgen moet ik opnieuw op "mode" drukken, de rode led gaat aan, ik druk op "volume +", het geluid gaat naar 7 en de groene led gaat opnieuw aan Mad . Opnieuw op "mode", opnieuw op "volume +" en dan staat de tv pas op 8.
Het vreemde is dat dat probleem zich blijkbaar zonder enige reden zich voordoet. En zonder enige reden lost dat probleem zich blijkbaar ook terug op ook. Want het is heel goed mogelijk dat dat probleem zich 5 minuten later niet meer voordoet. Ik zou heel graag weten hoe zoiets mogelijk is, en of ik dat kan oplossen want ik ben het stilletjes aan moe.

I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)
18-09-2011 09:41
Alle berichten van deze gebruiker zoeken Quote as a New Thread Reageren op dit bericht
kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2014

Bericht: #2
RE: Probleem met afstandsbediening Telenet digicorder
Op't eerste zicht is dit een probleem van de afstandbediening denk ik.
Een vals contact ? De batterijen die ver op het einde van hun latijn zijn ?
Als het een vals contact is, kan je wel de binnenkant van je afstandsbediening eens reinigen.
Die open krijgen is niet zo moeilijk hoor.
Eerst dus het dekseltje van de batterij & de batterij er uit halen.
Vijzen zitten in de afstandsbediening niet in, dus die moet je al niet gaan zoeken.
Je kan hem nu voorzichtig openmaken dmv een platte schroevedraaier.
Die steek je in de gleuf die zich bevindt tss het onderste gedeelte en het bovenste gedeelte van de afstandsbediening (aan de buitenkant), en zo kan je hem 'openwringen'.
Dat doe je best wat op verschillende plaatsen zodanig dat die mooi opengaat.
Eens open, haal je het rubberen gedeelte, waar de toestsen opgedrukt staan der uit.
Dat kan je gewoon (voorzichtig, let op de onderkant van de rubber dat je die zeker niet krast of beschadigt) reinigen in wat lauw water met wat doodgewone zeep.
De rest, waar de elektronica zit ( allemaal die zwarte padjes ), daar blijf je best af of dat blaas je wat proper, of kuis je met een zachte borstel.
Eens het rubberen matje droog is, kan je het geheel weer mooi ineen klikken. Let wel op het rode venstertje, dat dit wel op de juiste plaats zit.
Kijk mss ook eens of de contacten waar de batterijtjes tegenkomen, dat die wel proper zijn. Eventueel kan je daar met een scherp mesje het vuil wat afkrabben of reinigen met bvb alcohol.
Dit wat betreft de afstrandsbediening.

Nu, ik werkte vroeger ook zo, met het rode knopje, het volume van de tv...
Maar het kan ook anders als je TV of:

- een aparte audio ingang heeft voor één van de HDMI ingangen.
Dan zorg je dat je een kabeltje hebt met aan de éne kant 2x cinch ( meestal rood & wit) en aan de andere kant een stekker die in je tv gaat. Meestal een mini-jack(3mm) of ook 2 x cinch.
Aan de achterkant van je digicorder heb je immers ook een audio-uitgang, en deze loopt synchroon met het audio volume van je digicorder en kan je zo dus het volume regelen van je TV zonder naar het rode knopje te moeten overgaan.
- heb je géén aparte audio ingang voor HDMI, maar heb je wel component Y-Pb-Pr met audio, dan kan je je digicorder (als het een HD is tenminste) ook via de component uitgang verbinden. De kwaliteit is zeker even goed als in HDMI als je tenminste 'goede' kabels gebruikt. Cinch naar cinch, 3 x voor video, en daar neem je dan beste wel de betere kabels voor ( zijn iets dikker ter info, meestal 75 Ω) + 2 x voor audio (mag gewone kwaliteit zijn)

Mocht je er niet aan uit kunnen, geef me anders maar gerust het merk+model van je TV, dan zoek ik dat dan wel even op. Smile
18-09-2011 10:09
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Quote as a New Thread Reageren op dit bericht
Pe Offline
Safety Car Driver

Player F1-MGR-2014

Bericht: #3
Ok.. alles gedaan en voorlopig werkt het. Maar dat wil niet zeggen dat dat zo blijft want soms duurt het dagen vooraleer het probleem zich weer voordoet, en soms doet het dat alle momenten. Afwachten dus.
Ik heb de batterijen ook maar vervangen, al gaven de oude batterijen nog ongeveer 1350 mV, wat normaal gezien toch genoeg moet zijn.

De digicorder die ik heb is de DC-AD2000
[Afbeelding: 622433_f_eaf9d7cec226e2560656104eac50ce47.jpg]

Mijn tv is een LG 32LC51-ZA
[Afbeelding: lg-32lc51-hd-nieuw-3-branduren-tot-2012-...gant1.jpeg]

Geen flauw idee of die aansluitingen waar je het over hebt hier aanwezig zijn. Zoveel ken ik er niet van Biggrin2

I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)
18-09-2011 11:09
Alle berichten van deze gebruiker zoeken Quote as a New Thread Reageren op dit bericht
kojak Offline
Forum PhPrutser

Player F1-MGR-2014

Bericht: #4
(18-09-2011 11:09 )Pe schreef:  Zoveel ken ik er niet van Biggrin2
Ik ook niet hoor. Ik doe maar alsof. Tongue

Heb ondertussen de handleiding eens doorgenomen.
Via hdmi-1 zou het mogelijk zijn om ook de externe audio input te gebruiken, maar... dan mag het hdmi signaal wel géén audio bevatten wat hier dus niet het geval is.
Dan zit er maar een oplossing meer in, en dat is overgaan naar een component aansluiting.
De component ingangen ( 3 x video + 2 x audio ) zitten net onder de 2 hdmi ingangen achteraan je TV.
Component kabels kan je bijna overal vinden en de prijzen variëren van 8 ... 45 euro.
De goedkoopste, die neem je beter niet. Vraag wel voor een 75 Ω kabel, die zijn iets dikker, maar kwalitatief wel een stuk beter. Dat is dus de video kabel ( bevat dus 3 aansluitingen aan elke kant, cinch) Voor het audio gedeelte, daar mag je gerust een goedkoop kabeltje voor nemen. Ook 2 x cinch aan de uiteinden.

Maar wat je oude batterijtjes betreft... minder dan 1.4 volt betekent meestal dat ze ver op zijn.
Om goed te zijn zou je trouwens de batterij moeten belasten als je ze uitmeet want anders meet je de open klemspanning en deze is altijd hoger dan de werkelijke bedrijfsspanning.
Een weerstandje van pakweg 100 Ω kan hier prima voor dienen.
Gebruik ook hier best geen oplaadbare batterijtjes want daar is de bedrijfspanning altijd al wat lager en bovendien niet zo goed voor de levensduur van die batterijtjes zelf. (aantal oplaad-ontlaad cycli & de frekwentie hier van)
18-09-2011 21:13
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Quote as a New Thread Reageren op dit bericht

Keywords:
Reactie plaatsen 

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)
Contact opnemen Alles als gelezen markeren  Forumteam